این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: در اقتصاد اسلامی نرخ سود تعیینی نیست، بلکه تحققی است و در گردانه فعالیت‌های اقتصادی مشخص می‌شود.
کد خبر: ۸۹۲۰۶۹۲
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالمجید شیخی در مورد بخشنامه بانک مرکزی و احتمال عدم تبعیت برخی بانک‌ها گفت: با تبعیت نکردن برخی از بانک‌ها از دستورالعمل جدید بانک مرکزی وضع بدتر خواهد شد که بحران جدیدی در اقتصاد را در پی خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی در مورد نرخ سود در اقتصاد اسلامی خاطر نشان کرد: در اقتصاد اسلامی نرخ سود تعیینی نیست، بلکه تحققی است. در گردانه فعالیت‌های اقتصادی است که نرخ سود مشخص می‌شود نه اینکه پیشاپیش نرخ سود تعیین شود. این ربا است. کسی که نرخ سود بانکی را تعیین می‌کند در واقع اجرا کننده یک نظام ربوی است.

وی افزود: افزایش، کاهش و تثبیت نرخ سود فعل غلطی است. در مورد نرخ ارز هم به همین ترتیب است. اگر ارز را گران کنیم، در واقع دست برده‌ایم در جیب صاحبان کالا و حقوق آن‌ها را ضایع می‌کنیم. چرا که دارندگان دلار با افزایش قدرت خرید مواجه می‌شوند. اما اگر نرخ ارز را کاهش دهیم، صاحبان کالا به ناحق صاحب سود خواهد شد. تثبیت نرخ ارز هم خود آسیب‌زننده به بخشی است که باید در روند بازار منتفع شود.

شیخی با اشاره به گرهی که در سال ۶۲ در این زمینه بسته شد اظهار داشت: اشکال کار اینجاست که دولتمردان در سال ۶۲ باید سازوکار جدیدی بر مبنای عقود اسلامی تعریف می‌کردند. اینطور دیگر بانک‌ها نمی‌توانند تعیین کنند که ما فلان‌قدر سود می‌دهم که بعد از آن مجبور شوند دستورالعمل برایش بنویسند. بانک‌ها باید اعلام کنند که هرچه در هر پروژه سود کردند همانقدر سود بدهند، آن وقت بانک‌ها براساس عملکردشان می‌توانند مردم را برای سپرده‌گذاری جذب کنند. در هر سال متوسط سود خود را برای مردم منتشر کنند تا مردم بتوانند عملکرد هر بانک را به عینه ببینند. بانک‌ها مدعی هستند که با این فرمول نمی‌توانیم سود روزشمار بدهیم. این هم راه حل دارد.

این کارشناس اقتصادی با ارائه راه حلی برای سوددهی بانک‌ها به مشتریان گفت: باید دو نوع سپرده تشکیل شود. سپرده‌های عام و سپرده‌های خاص. سپرده‌‎های عام به شکلی است که مثلا سبدی تشکیل شود با حضور ده‌ها، صد‌ها یا حتی هزاران پروژه در آن ریخته شود، بطوریکه شاید در هر ساعت ده‌ها پروژه جدید ثبت شود و ده‌ها پروژه ختم شود، مجموع سود و زیان این سپرده‌ها با هم با هم محاسبه شود. بدین‌ترتیب لحظه به لحظه می‌توان سود پرداخت کرد. سیستم اتوماسیون بانک می‌تواند از زمان سپرده‌گذاری شما تا پایان زمانی که پول خود را می‌خواهید برداشت کنید، سود حساب شما را محاسبه نماید. اما سپرده‌های خاص می‌تواند مخصوص پروژه‌ها بزرگ و مشخص باشد. مثل پروژه‌های گاز، نفت، صنعت آب و برق و امثال پروژه‌هایی که امروز برای آن‌ها اوراق مشارکت صادر می‌شود. بدین ترتیب سپرده‌های بلندمدت هم تشکیل می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم اجرای بانکداری اسلامی افزود: دولت بجای اعلان کاهش نرخ سود، لایحه بانکداری اسلامی را اجرایی کند که راه حل در آن است، چرا که کاهش یا افزایش و حتی نگهداری وضع موجود کار بسیار غلطی است. اما بلاخره کاهش نرخ سود بانکی بلاخره به نفع صاحبان مشاغل و صنعت است که سود دریافت وام را کاهش دهند تا بدین‌ترتیب هزینه تولید کاهش یابد. این البته به شرطی است که دغل کاری نکنند و ابتدا سود سپرده‌های مردم را کاهش ندهند.
ارسال نظرات