اهالی شهرستان گرمی با برگزاری آیین طشت گذاری به پیشواز ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان رفته و برای حضورعاشقانه درمجالس عزای امام حسین ع اعلام امادگی کردند.
کد خبر: ۸۹۲۰۸۰۳
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل  ،  براساس یک سنت دیرینه، همه ساله در چنین روزی، سوگواران حسینی از محلات مختلف گرمی با حمل طشت آب به سمت مسجد جامع این شهر حرکت کرده و پس از ورود به مسجد و ریختن آب در طشت، به عزاداری سالار شهیدان می پردازند.

 

گفته می شود حمل طشت، انباشتن آن از آب گوارا و آشامیدن قدری از آب آن، یادآور عاشورای امام تشنه لبان است و فریادهای محزون مداحان در آئین طشت گذاری، داغ امام حسین ع را در دلهای عاشقان حضرتش تازه می گرداند.

 

ادای سلام و احترام به امام حسین ع توام با اشک و آه، در بدو ورود سوگواران حسینی به مسجد جامع، سیل اشک را از دیده ها جاری می سازد و فریاد واحسینا فضای مسجد را پر می کند.

 

با اجرای آئین طشت گذاری، عزاداری به امام حسین ع در این شهرستان آغاز می شود وهیات امنا و ریش سفیدان محلات و مساجد بخش ها و روستاها نیز به سیاه پوش کردن مساجد و تکایا می پردازند.

 

شب های دهه اول ماه محرم در مساجد گرمی از شکوه خاصی برخوردار است و مردم با حضور پرشور خود در مساجد به آئین های سوگواری سرور و سالار شهیدان رونق می بخشند.

 

روحانیان، هیات امنا، مداحان و گردانندگان دستجات عزاداری گرمی با برپای مجالس استقبال از ماه محرم به پیشواز ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان رفته و برای حضورعاشقانه و عارفانه در مجالس عزای امام حسین ع اعلام امادگی می کنند.

 

به گفته بزرگان و معتمدان گرمی این شهرستان از دیرباز شاهد برگزاری آئین های شکوهمند ماه محرم بوده و مداحان نام آوری همچون سلیم موذن زاده، داوود موذن زاده، کریمخانی و تمدن در مساجد و محلات گرمی به مداحی پرداخته اند.

 

بسیاری از شعرای صاحب ذوق گرمی در مدح و منقبت اهل بیت ع قلم فرسایی کرده و کتب ارزشمندی به زبان های ترکی و فارسی منتشر نموده اند که از آن جمله می توان به میرقیاس منصوری صاحب کتاب راز عشق،علی پاشاپور مولف کتاب اشک ماتم و عباس بلندی نویسنده چند کتاب در مصائب کربلا اشاره کرد.

 

کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند در ماه محرم بلحاظ توجه عامه به معنویات و عزاداری بر امام حسین ع میزان ناهنجاری ها، منازعات و مفاسد اجتماعی به طور چشم گیری کاهش می یابد.

 

منبع:سیفار

 

ارسال نظرات