مردم شهرستان نمـین با برگـزاری آییـن سنـتی تشـت گـذاری به استقبـال ماه محـرم رفتند.
کد خبر: ۸۹۲۰۸۷۰
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل  ،  مراسم تشت گذاری، مراسمی سنتی است که در روزهای پایان ماه ذی‌ الحجه و عمدتا دراستان اردبیل و شهرستان های آن برگزار می‏شود و طشت های آب را که رمزی از فرات می باشد در مساجد و حسینیه ‏ها می‏اورند.

 

بعد از قرار گرفتن تشت ها در سکوهای مخصوص و در میان حزن و اندوه حاضران، دعای مخصوص خوانده می شود و از آب تشت به عنوان تبرک، اکثریت حاضران و عزاداران استفاده می ‌کنند.

 

  این آیین سنتی به تاسی از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) در مقابل سپاه حر می باشد که به روایتی آن حضرت، در روز 27 ذیحجه‏، آب مشکها را در تشت ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب‏ کردند.

 

آیین تشت‌ گذاری در استانهای آذری زبان، از ریشه ‌دارترین آیینهای ماه محرم است و در حقیقت، برگزاری این آیین، آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان را نوید می ‌دهد.

 

هرچند که مراسم تشت گذاری از دوران صفویه در اردبیل برگزار شده و قدمتی چندین ساله دارد اما در دو سه دهه اخیر برگزاری این مراسم در برخی استانهای همجوار چون آذربایجان شرقی و غربی و زنجان، بناب، تالش و... نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 

مردم شهرستان نمین نیز دیشب با برگزاری این آیین سنتی به استقبال ماه محرم رفتند.

 

منبع:شکوه فرهنگ نمین

 

ارسال نظرات