نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی زنجان:

کنترل ها و نظارت و برخورد با قاچاق نسبت به سال گذشته بیشتر شده است

رشد 59 درص پرونده قاچاق کالا در این سال های اخیر نشانگر تلاش بیشتر دستگاههای مبارزه با قاچاق کالاو ارز می باشد که هر سال نسبت به سال گذشته کنترل ها و نظارت و برخورد با قاچاق بیشتر شده است.
کد خبر: ۸۹۲۰۹۵۳
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی زنجان در آیین تکریم و معارفه رییس اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان زنجان، گفت: عوامل موثر بر شکل گیری قاچاق کالا، مطلوبیت نسبی کالاهای خارجی، زیبایی، تنوع و نوآوری، کیفیت، تعرفه مالیاتی و عوارض گمرکی، نرخ ارزش و تفاوت در نرخ ارز، سیستم های حمایتی دولت در زمینه واردات، تفاوت قیمت کالای داخلی با کالای مشابه خارجی، توسعه متوازن منطقه ای در کشور و بیکاری است.

ابوالفضل عباسچیان افزود: بررسی عوامل موثر بر شکل گیری قاچاق کالا به لحاظ غیر اقتصادی شامل بروکراسی اداری و مجوزهای لازم برای ترخیص کالا و تشریفات بازرگانی، عدم کنترل بازارچه های مرزی و مرزهای طولانی و مجراهای غیر رسمی و ضعف قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

وی در ادامه اظهار داشت: پیامدهای قاچاق کالا و ارزش تاثیر قاچاق بر سرمایه گذاری و انگیزه سرمایه گذار، کاهش تولید داخلی و بیکاری، کاهش درآمدهای مالیاتی و گمرکی، کاهش درآمدهای ارزی و ریالی دولت، افزایش هزینه های دولت در مناطق مرزی، بحران های اجتماعی، اختلال در نظام تولید و توزیع، اختلال در نظام های پولی و افزایش فساد و رانت خواری است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان تصریح کرد: بررسی وضعیت قاچاق کالا در استان از سال های 88 تا 94، نشان دهنده تشکیل 9 هزار و 593 پرونده قاچاق کالا و درآمد حاصل از فروش اقلام آن به مبلغ 122 میلیارد ریال بوده است.

عباسچیان خاطر نشان کرد: طی این سال ها، بیشترین پرونده قاچاق مربوط به سال 92 به تعداد 2 هزار و 131 و کمترین مربوط به سال 88 به تعداد 293 فقره و بیشترین میزان فروش حاصل از پرونده فروش قاچاق کالا هم مربوط به سال 94 به میزان 32 میلیارد ریال و کمترین سال 88 به ارزش 2.5 میلیارد ریال است.

نماینده وزیر ادامه داد: رشد متوسط سالانه پرونده قاچاق کالا در این سال ها، 59 درصد بوده که به طور میانگین یک هزار و 370 پرونده قاچاق در هر سال تشکیل شده است که نشانگر تلاش بیشتر دستگاههای مبارزه با قاچاق کالاو ارز می باشد که هر سال نسبت به سال گذشته کنترل ها و نظارت و برخورد با قاچاق بیشتر شده است

وی اضافه کرد: انواع کالاهای قاچاق کشف شده شامل پوشاک، انواع ظروف، اسباب بازی، سیسمونی و لوازم صوتی و تصویری و الکترونیک، لوازم یدکی وسایط نقلیه، لوازم ارتباطی، کیف و کفش، منسوجات، وسایل نقلیه، لوازم اداری و تحریر، ورزشی، ساختمانی، کالاهای فساد پذیر، رایانه و لوازم خانگی می شود.

عباسچیان گفت: بیشترین پرونده قاچاق کالا طی این سال ها به ترتیب پوشاک با 3 هزار و 953 پرونده، تلفن همراه با یک هزار و 356 پرونده، لوازم برقی با 598 پرونده کالاهای فساد پذیر با 550 پرونده، منسجوات با 532 پرونده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان گفت: عمده ارزش حاصل از فروش کالای قاچاق در این استان مربوط به پوشاک به ارزش 45 میلیارد و 468 میلیون، وسایط نقلیه با 19 میلیارد و 202 میلیون و ارتباطی با 15 میلیارد و 37 میلیون ریال است.

وی افزود: سهم قاچاق پوشاک از کل پرونده ها 37 درصد، وسایط نقلیه 15 و ارتباطی 12 درصد است.

گفتنی است، آیین تکریم و معارفه رییس اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان زنجان با حضور امین دلیری معاون وزیر و رییس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور، ابوالفضل عباسچیان نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی زنجان،مدیران و مسئولان استانی عضو شورای هماهنگی واحدهای تابعه و اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، روز در محل مرکز خدمات سرمایه گذاری استان تشکیل شد.

 

 

ارسال نظرات