خبرهای داغ:
یک کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره مدرسه گفت: کودکانی که سازگاری کمتری با محیط خارج از منزل دارند و همچنین مهارت‌های ارتباطی ضعیف تری با محیط بیرون برقرار کرده اند بیشتر در معرض ترس از مدرسه قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۸۹۲۰۹۶۶
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، به ترس کلاس اولی‌ها از مدسه اشاره کرد و گفت: یکی از موارد بسیار شایع در بچه‌هایی که برای اولین بار در محیط مدرسه قرار می‌گیرند، ترس از مدرسه یا اضطراب جدایی از والدین است که با بی میلی و اجتناب شدید برای رفتن به مدرسه همراه است که هر ساله شاهد تعداد زیادی از این بچه‌ها هستیم.

وی به علائم جسمانی و روحی مسئله اضطراب کلاس اولی‌ها برای رفتن به مدارس اشاره کرد و افزود: بچه‌هایی که برای اولین بار از والدینشان جدا می‌شوند و دارای ترس و اضطراب از مدرسه هستند معمولا با علائم جسمانی مثل سردرد، دل درد، حالت تهوع و وضعیت روحی نامناسب روبرو می‌شوند که در اینگونه موارد توجه والدین و مسئولین مدرسه نسبت به وضعیت بچه‌ها الزامی است.

این کارشناس ارشد روانشناسی، وابستگی بچه‌ها به مادر و وسایل تفریحی داخل خانه را مهمترین عامل، ترس این نوع دانش آموزان از مدرسه دانست و اظهار کرد: از دیدگاه ما روان تحلیل گران، وابستگی شدید کودک با مادر و ساعات بسیار زیادی که همراه با مادر در خانه بوده است از مهمترین عوامل ترس این نوع بچه‌ها از مدرسه است یعنی در حقیقت کودک تکیه گاه خود را برای ساعاتی موقت از دست خواهد داد و مدرسه را نوعی مکان خارجی بیگانه که او را از مادر جدا ساخته است تصور می‌کند.

این مشاور مدرسه طلوع مهر ادامه داد: تلویزیون و برنامه‌های کودک و همچنین اسباب بازی‌های او در خانه که با رفتن به مدرسه تا ساعاتی قطع می‌شود در رویکرد رفتاری کودک با از دست دادن این تفریحات و ملزومات وابسته تاثیر منفی می‌گذارد و همین عاملی برای اضطراب و ترس در کودکان می‌شود.

عابد، مهارت ارتباطی با محیط خارج از منزل در کودکان را عاملی مهم در پیشگیری از ترس در مدارس برشمرد و با بیان این مطلب افزود: مدرسه اولین مکانی است که کودک بدون حمایت مادر در آن فعالیت علمی می‌کند بنابراین کودکانی که سازگاری کمتری با محیط خارج از منزل دارند و همچنین مهارت‌های ارتباطی ضعیف تری  با محیط بیرون برقرار کرده اند بیشتر در معرض ترس از مدرسه قرار می‌گیرند که در اینجا نقش مادر و ارتباط دهی کودک با محیط خارج از منزل بسیار مهم است.

این روان تحلیلگر اضافه کرد: رفتن این کودکان به مهد کودک و پیش دبستانی و همچنین ارتباط بر قرار کردن آن‌ها در محیط بیرون از منزل و دوست یابی‌های اختیاری توسط خود کودکان با محوریت هدایت مادر می‌تواند در پیشگیری از ترس کودکان از مدارس نقش اساسی داشته باشد بنابراین آموزش‌های لازم در جهت افزایش مهارت‌های ارتباطی و سازگاری با محیط برای کودکان از سمت والدین امری پسندیده و الزامی است.

با شاخه گل و الفاظ مثبت به استقبال کلاس اولی‌ها بروید

وی به نقش مدیران مدارس و والدین در پیشگیری از ترس کودکان از مدارس اشاره کرد و گفت: والدین و اطرافیان کودک نباید از جملات و الفاظ منفی استفاده کنند و به طور از قبل پیش بینی شده در نزد کودک خود از خوبی‌ها ی مدرسه به طور غیر مستقیم برای او مطرح کنند تا تجسم کودک نسبت به مدرسه یک ذهنیت عالی و سرشار از چیزهای مثبت باشد همچنین مدیران و مشاورین مدارس موظف هستند روز اول مدرسه، با شاخه گل و حدالمقدور خرید یک اسباب بازی برای این دانش آموزان، و با اخلاق خوش و نیکو، دانش‎‌آموزان را بدرقه کلاس نمایند.

این روانشناس در توصیه ای به والدین تصریح کرد: آماده کردن محیط خانه برای برگشت کودک به منزل و به وجود آوردن محیطی آرام همراه با تشویق‌های مادی و معنوی بسیار می‌تواند در روحیه این بچه‌ها برای اشتیاق بیشتر به مدرسه رفتن تاثیرگذار باشد.

 

 

 
ارسال نظرات