خبرهای داغ:
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا برنامه‌های ارتش جمهوری اسلامی در هفته دفاع مقدس را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۹۲۱۰۱۵
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، امیرابراهیم گلفام، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا صبح امروز در نشست خبری که در محل مرکز اسناد دفاع مقدس آجا پیرامون هفته دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: بزرگداشت هفته دفاع مقدس امسال انحصارا با یک ویژگی خاص که هم زمان با هفته اول ماه محرم تقارن یافته است برگزار می‌شود.

وی افزود: در ایام جنگ و در بسیاری از ایام دهه اول محرم بسیاری از سربازان ارتش تا جایی که امکان داشت با آنچه جنگ در سرلوحه امور قرار داشت در سنگرهایشان به عزاداری می‌پرداختند هر چند این عزاداری‌ها ساده بود، اما در عین سادگی نافذ و موثر بود.

امیر گلفام با بیان اینکه کارکنان ارتش و نهادهای دیگر از نهضت عاشورا به خوبی درس گرفته بودند، تصریح کرد: شعارهای آن دوران حماسی و حسینی بود که دفاع جانانه آن‌ها نشان از درس گرفتن شان از حضرت اباعبدالله داشت.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا تاکید کرد: جنگ هشت ساله نابرابر بود چرا که توازنی میان نیروهای دو طرف به لحاظ لجستیک وجود نداشت و نیروهایی که به ما حمله می‌کردند چندین برابر نیروهای دفاع کننده بود. شروع جنگ تحمیلی با سختی‌ها و تلخی هایی همراه شد از این رو یاد و خاطره مجاهدت ها، قهرمانی‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان آن دوران را گرامی می‌داریم.

وی بیان داشت: در دوران دفاع مقدس همه نهاد‌ها نقش آفرینی کردند از این رو با تمام وجود به مجاهدت و ایثارگری پرداختند. سپاه انقلاب اسلامی، نیروی مردمی، بسیج، جهاد سازندگی و ... همه دست به دست هم داده بودند تا برای اینکه سرزمین کمتری از دست بدهیم و سختی‌های زیادی را به جان خریدیم به ویژه شهرهای مرزنشین که در معرض دشمن قرار داشتند و تعداد زیادی از مردم این شهر‌ها مهاجرت کردند جان و مال شان را دادند و سختی‌های بیشتری را نسبت به مردم سایر شهر‌ها در دوران جنگ متحمل شدند.

امیر گلفام با بیان اینکه ارتش منسجم‌ترین سازمان دولتی و نظامی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلام به دفاع از کشور پرداخت، بیان داشت: در دوران جنگ تحمیلی ارتش جمهوری اسلامی بیشترین حضور نیروهای وظیفه را در مناطق داشت که از جمله شهدای به نام و ایثارگر ارتش می‌توان به شهید فلاحی، شهید صیادشیرازی که بعد‌ها به دست معاندان نظام به شهادت رسید و شهید آبشناسان اشاره کرد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا با اشاره به حضور سربازان وظیفه ارتش در دوران جنگ تحمیلی یادآور شد: حدود دو میلیون و ۶۵۰ هزار سرباز وظیفه در دوران جنگ توانستند نقش آفرینی و ایثارگری کنند که میانگین حداقل حضور آن‌ها در این دوران به چهار ماه می‌رسد.

وی با تاکید بر توجه به همه ابعاد دوران جنگ تحمیلی گفت: کلید واژه‌ای که باید سرلوحه کارمان در روایت دوران دفاع مقدس قرار دهیم فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند: باید تلاش کنیم در دفاع مقدس تحریف اتفاق نیفتد، دفاع مقدس متعلق به همه مردم کشور است و این موضوع تنها مختص مسلمانان نیست بلکه اکنون نیز مشاهده می‌کنیم ده‌ها هزار شهید اقلیت مذهبی از سربازان غیرمسلمان در دوران دفاع مقدس هستند اکنون نیز وابستگان نظامی خارجی در سفر به ایران به دنبال تجربیات دوران دفاع مقدس بوده لذا ما نیز باید تجربیات را به نسل‌های بعدی خود منتقل کنیم وقتی دیگران به دنبال نقد دفاع مقدس جمهوری اسلامی برای بهره برداری نظامی از آن هستند ما نیز باید تلاش کنیم تا تجربیات آن دوران را به نسل‌های آینده انتقال دهیم.

وی با اشاره به شخصیت شهید آبشناسان گفت: صدام همواره آرزوی داشت فرمانده لشکر ارتش جمهوری اسلامی ایران شهید آبشناسان که لقب شیر صحرا را داشت، به شهادت برساند این مسئله موضوع مهمی است که رئیس جنایتکار یک دولت آرزوی کشتن فرمانده لشکر ارتش کشور دیگری را داشته باشد. شهید آبشناسان در خلوتگاه خود یک عابد بی نظیر بود که از این قبیل انسان‌های بی نظیر در ارتش کم نداشتیم.

وی تاکید کرد: علوم نظامی در صدر تمامی علوم قرار دارد چرا که با جان انسان، هستی و نیستی نظام‌ها سروکار دارد.

امیر گلفام با بیان اینکه فیلمسازان باید ایثارگری‌های قهرمانان دوران دفاع مقدس را به تصویر بکشند در پاسخ به این سوال که چرا ارتش مانند سپاه سازمان فیلمسازی برای این منظور در اختیار ندارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از فیلم‌های مربوط به دفاع مقدس در سازمان حفظ آثار وارد می‌شود و بسیاری امکانات رایگان در اختیار فیلمسازان قرار داده می‌شود.

وی تاکید کرد: البته داشتن یک سازمان اختصاصی برای تولید فیلم در ارتش جمهوری اسلامی جایش خالی است، اما ظرفیت آن در ارتش وجود دارد چرا که ارتش در جریان جنگ رکوردار جهان است که هنوز به رشادت‌های آن‌ها آن طور که باید پرداخته نشده است.

امیر گلفام در بخش دیگری از سخنانش پیرامون برنامه‌های ارتش جمهوری اسلامی در هفته دفاع مقدس گفت: با توجه به اینکه مراسم رژه نیروهای نظامی در هفته دفاع مقدس به صورت چرخشی انجام می‌گیرد امسال نیز سپاه پاسداران میزبان مراسم رژه است از این رو روز ۳۱ شهریور ماه ارتش به همراه سپاه پاسداران به شکل باشکوهی در این مراسم شرکت می‌کنند ارتش جمهوری اسلامی به ویژه در تهران و در استان‌های دیگر شرکت باشکوهی در مراسم رژه خواهد داشت.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا با بیان اینکه امسال نیروی دریایی ارتش در روز ۳۱ شهریور ماه در آب‌های خلیج فارس مراسم رژه ویژه‌ای انجام خواهد داد، تصریح کرد: در ایام هفته دفاع مقدس نمایشگاه‌های مختلف را با همکاری سپاه و بسیج برگزار خواهیم کرد. ارتش جمهوری اسلامی بنا به درخواست هایی که یگان‌های بسیجی، سپاه و مردمی از ما داشتند نمایشگاه‌های مرکب از وحدت آفرینی سپاه و ارتش را برگزار خواهد کرد.

وی یادآور شد: همچنین در هفت روز هفته دفاع مقدس نمایشگاه منحصربفرد فرهنگی و روایتگری ارتش در ایوان انتظار میدان ولیعصر (عج) برگزار می‌شود. این مراسم در اولین روز مهر ماه با تعدادی از مسئولان فرهنگی و نظامی کشور در ایوان انتظار رونمایی می‌شود.

امیر گلفام بیان داشت: اقدامی که از سال گذشته انجام دادیم و امسال قصد داریم آن را تکرار کنیم حضور پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در دانشگاه هایی که از پیش با آن‌ها تعامل کرده ایم به منظور روایت مجاهدت‌ها و قهرمانی‌های نیروهای ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس است تا ضمن روایت آن دوران به سوالات دانشجویان عزیز پاسخ دهند. همچنین آمادگی این همکاری را با مدارسی که تمایل داشته باشند داریم.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا تصریح کرد: هم زمان با شروع سال تحصیلی در دبیرستان فروغ شهادت حضور پیدا می‌کنیم و از تندیس اولین شهید ارتش مدافع حرم شهید قوتاسلو رونمایی می‌کنیم و از فرزند این شهید و فرزندان شاهد دیگر نیز تجلیل خواهیم کرد.

وی بیان داشت: در روز چهارم مهر ماه به میزبانی باغ موزه دفاع مقدس از خانواده شهدای ارتش تجلیل خواهیم کرد همچنین در روز پنجم مهر ماه به مناسبت گرامیداشت یکی از عملیات‌های مهم دوران دفاع مقدس به نام ثامن الائمه علیه السلام در تالار خلیج فارس موزه دفاع مقدس مراسم باشکوهی که همایش از قهرمانان شکست حصر آبادان است را خواهیم داشت.

امیر گلفام با بیان اینکه روز ششم مهر ماه مراسم غبارروبی از مزار شهدا برگزار می‌شود، افزود: دوم مهر ماه از سربازان برتر و سربازان پیشکسوت ارتش تجلیل می‌شود همچنین در روز هفتم مهر ماه کارکنان ارتش به صورت داوطلب در مراسم نماز جمعه شرکت می‌کنند و مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین اجرا می‌شود.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آجا گفت: همچنین دوم مهر ماه در دانشگاه شهیدستاری بزرگداشت عملیات کمان ۹۲ برگزار می‌شود و در پایان هفته دفاع مقدس از تمام تیم‌های ورزشی منتخب ارتش تجلیل می‌شود.

وی بیان داشت: تمام موزه‌های ارتش از جمله موزه سعدآباد تهران، عفیف آباد شیراز و موزه انزلی در ایام دفاع مقدس برای عموم آزاد و رایگان خواهد بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها