شرکت سرمایه‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر کوئرکس قرار است در یک پروژه ایجاد نیروگاه خورشیدی در ایران بیش از نیم میلیارد یورو سرمایه‌گذار کند.
کد خبر: ۸۹۲۱۰۳۲
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیرعامل شرکت کوئرکس، سرمایه‌گذار در پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، اعلام کرد: این شرکت قصد دارد بیش از نیم میلیارد یورو در ساخت یک نیروگاه خورشیدی که ساخت آن نیمه نخست سال 2018 آغاز می‌شود سرمایه‌گذاری کند.

ظرفیت تولید برق این نیروگاه قرار 600 مگاوات اعلام شده و قرار است در مناطق مرکزی ایران ساخته شود و در صورت اتمام پروژه این نیروگاه ششمین نیروگاه خورشیدی در جهان خواهد بود.

دیگو بیاسی مدیرعامل کوئرکس که سابقه طولانی در سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپدیر در اروپا دارد، گفت: این شرکت تصمیم گرفته است که به دنبال مجوز این پروژه بزرگ از وزارت نیروی ایران برود.

وی تأکید کرد: این یک پروژه ملی خواهد بود و ما از آن به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم بجای آنکه سرمایه خود را در ایجاد نیروگاه‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم و با هدف توسعه روابط خود با وزارت نیروی ایران به دنبال ایجاد یک نیروگاه بزرگ باشیم.

وی امیدوار است که کلید خوردن این پروژه بتواند به ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ‌تر در ایران منجر شود.

این شرکت که در سال 2010 تأسیس شده است تاکنون در ساخت 40 نیروگاه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا دخیل بوده است. با سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران نخستین بار خواهد بود که کوئرکس در خارج از اروپا سرمایه‌گذاری می‌کند.

بر اساس توافق امضاشده بین کوئرکس و وزارت نیروی ایران، این شرکت انگلیسی مسئول ساخت، توسعه و بهره‌برداری از این نیروگاه خواهد بود.

بنا به گفته بیاسی ساخت این نیروگاه سه سال زمان خواهد برد که به ترتیب هر 6 ماه 100 مگاوات ظرفیت نیروی برق ایجاد می‌شود.

ایران به شدت بر منابع نفتی و گازی در تولید نیرو وابسته است و افزایش آلودگی هوا و افزایش انگیزه دولت ایران در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر منجر شده است و دولت ایران قصد دارد ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال 2020 تا 5 گیگاوات افزایش دهد.

در حال حاضر بنا به اطلاعات ارائه‌شده از سوی وزارت نیروی ایران در حال حاضر ظرفیت تولید برق از منابع خورشیدی در ایران تنها 53 مگاوات است و 76 شرکت نیز قرارداد مطالعه برای ساخت نیروگاه‌های با مجموع ظرفیت 932 مگاوات را با این وزارتخانه امضا کرده‌اند.

بیاسی معتقد است پس از ساخت این پروژه سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری در این بخش از صنعت ایران ورود خواهند کرد.

وی ادامه داد: وزارت نیروی ایران متعهد شده است که برق تولیدی این نیروگاه را خریداری می‌کند.

ارسال نظرات