عضو کمیسیون صنایع و معادن از رد لایحه افزایش مناطق آزاد درکمیسیون فرعی صنایع و معادن خبرداد و گفت: دولت اگر نتواند توجیه خوبی برای افزایش مناطق آزاد ارائه کند، رای آوری این لایحه در صحن علنی بسیار سخت خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۲۱۹۴۱
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج،سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به فلسفه وجودی مناطق‌آزاد در کشور گفت: این مناطق قرار بود ظرفیتی برای کشور در حوزه صادرات ایجاد کند، اما متاسفانه به مبادی اصلی قاچاق کالاهای مصرفی و نهایی به کشور تبدیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه اهداف تاسیس مناطق‌آزاد محقق نشده است، اضافه کرد: قرار بود این مناطق در فضای محدود و حفاظت شده دایر شود؛ در هیچ کجای دنیا نمی‌بینید متراژی که برای مناطق‌آزاد در ایران پیش‌بینی شده است، به این اندازه وجود داشته باشد.

حسینی‌کیا در ادامه با اشاره به گله اسحاق جهانگیری معاون اول دولت از تاخیر مجلس در تصویب این لایحه اظهارکرد: این موضوع در کمیسیون فرعی صنایع رد شده است. پیش‌بینی بنده این است که شاید این موضوع به صحن علنی هم بیاید، البته دولت اگر نتواند توجیه خوبی برای افزایش مناطق آزاد ارائه کند، رای آوری این لایحه در صحن علنی خیلی سخت خواهد شد.

حسینی همچنین خاطرنشان کرد: ما در استان کرمانشاه هم ذی‌نفع هستیم و می‌خواهیم از وجود مناطق آزاد با رویکرد جدید و اعمال محدودیت بهره ببریم‌ اما واقعیت این است که وجود این مناطق اساسا برای نظام اقتصادی کشور مفید نبوده است.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه در واکنش به امکان سوءاستفاده برخی دولتی‌ها از نمایندگان جهت ایجاد رقابت برای شکل‌گیری مناطق‌آزاد در شهرهای خودشان بیان کرد: این موضوع طبیعی است و یک بخشی از آن نیز مطالبه مردمی است. این موضوع در یک بخش به صورت محدود اشتغال پایدار و در بخش دیگر هم اشتغال غیرپایدار ایجاد می‌کند که البته مضرات وجود این مناطق بیشتر است. در واقع گاهی‌اوقات یک درمان موقتی است.

حسینی کیا در پایان گفت: اگر دولت بتواند این لایحه را درست توجیه و به صورت محدود این مناطق را ایجاد کند که محلی برای صادرات کالا شود، باید از آن حمایت کرد.

ارسال نظرات