خبرهای داغ:
بانوان کارآفرین با خلق آثار هنری و عرضه آن به عموم مردم ایجاد اشتغال اقتصاد مقاومتی را همراهی می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۲۲۳۲۰
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷

در چند سال اخیر به دنبال تحریم‌های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، اصطلاح اقتصاد مقاوتی به واژگان ادبیات اقتصادی کشور اضافه شد. رهبر آگاه انقلاب، اقتصاد مقاومتی را عامل رشد و شکوفایی کشور در شرایط تحریم و خصومت‌ها می‌دانند و با تاکید بر ضرورت پرداختن به این اصل در ابعاد ملی و بین‌المللی خواستار بسیج همگانی دستگاه‌های دولتی و مراکز علمی شده‌اند.

 برای تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به زمینه‌سازی برای اشتغال و توسعه تولید داخلی در اولویت قرار دارد همچنین ذکر این نکته ضروری است که فعالان اقتصادی و کارآفرینان از هر قشری باید از موقعیت یکسان برخوردار باشند. در همین راستا بسیج سازندگی با شناسایی، ساماندهی و ارائه تسهیلات به کارآفرینان در قالب "پروژه‌های اقتصاد مقاومتی" گامی در جهت استحکام تولید داخلی برداشته است.

  تحقق اقتصاد مقاومتی با حضور هنرمندان کارآفرین میسر می‌شود

اشتغال‌زایی در حوزه بانوان کار پیچیده‌ای نیست اما تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است  در حالی که اشتغال‌زایی بانوان در زمینه‌هایی که بتواند توانمندی آنها را محک بزند زمینه‌ساز خودکفایی اقتصادی کشور است.

اگر در گذشته به دلیل بافت سنتی موجود در جامعه اشتغال زنان با چالش‌های جدی مواجه بود، امروز با تغییر شرایط فرهنگی زمینه اشتغال این قشر پویا و توانمند بیش از پیش فراهم شده و زنان پا به پای مردان در مسیر شکوفایی اقتصاد کشور حرکت می‌کنند. هنرهای دستی و خانگی یکی از شاخه‌های فعالیت زنان است که به دلیل شرایط و فضای مناسب کار مورد توجه عده زیادی از بانوان کارآفرین قرار گرفته است. 

ظرافت، دقت، طبع لطیف و گیرا، سلیقه و بازاریابی مناسب از ویژگی‌های است که بانوان کارآفرین در زمینه هنرهای دستی آنها را ملاک قرار می‌دهند تا اثری در خور توجه و تحسین به وجود بیاورند. زهرا نجات دارابی یکی از این کارآفرینان است که در زمینه آموزش و بافت لباس و انواع عروسک فعالیت دارد. در حال حاضر 15 سال از فعالیت این بانوی کارآفرین می‌گذرد.

وی پیرامون تعامل دستگاه‌ها برای عرضه تولیدات هنری بانوان کارآفرین به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بازار اصلی برای فروش تولیدات ما نمایشگاه‌ها است که با همکاری بسیج سازندگی، میراث فرهنگی و فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود و معمولا مورد استقبال قرار می‌گیرد.

اگر چه مغازه‌های اسباب‌بازی فروشی و نمایشگاه‌ها در داراب مرکزی برای عرضه آثار این کارآفرین هنرمند و هنرآموزان اوست اما نجات دارابی در شهر شیراز نیز تولیدات خود را به عمده فروشی‌ها عرضه می‌کند.

دارابی با فعالیت خود برای 15 نفر ایجاد اشتغال کرده و به گفته وی 10 تن از این بافندگان به شکل ثابت و 5 تن دیگر در فواصل زمانی نامعین با کارگاه بافندگی وی همکاری می‌کنند.

دریافت تسهیلات چالش جدی کارآفرینان

 این بانوی کارآفرین با اشاره به چالش‌های پیش روی کارآفرینان تصریح می‌کند: در روند دریافت وام و تسهیلات بانکی با مشکل ضامن مواجه بودم چرا که باید دو یا سه ضامن معتبر به بانک معرفی می‌کردم که امکان آن برایم فراهم نبود و در نهایت در بازدید فرمانده سپاه شیراز از کارگاه ما پنج میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم.

مدیر گروه جهادی سپاه ناحیه داراب پیرامون روند ارائه تسهیلات پروژه‌های اقتصاد مقاومتی می‌گوید: سقف این تسهیلات 30 میلیون تومان است که به ازای هر 10 میلیون، به یک ضامن نیاز است.

به گفته مظفر حیدری سپاه طبق سهمیه‌ای که دارد تسهیلات بانکی را در اختیار متقاضیان کارآفرین قرار می‌دهد و فرد متقاضی به محض معرفی ضامن‌ها به بانک تسهیلات را دریافت می‌کند.

معرفی کارآفرینان و بستن قرارداد با مراکز فروش و شرکت‌ها همچنین تعامل با دستگاه‌ها برای برپایی نمایشگاه از دیگر اقدامات بسیج سازندگی برای ارائه و عرضه تولیدات کارآفرینان است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها