خبرهای داغ:
گیاها دارویی یکی از زمینه‌های انجام پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است که در شهرستان پاسارگاد با دانش همراه شده است.
کد خبر: ۸۹۲۲۳۳۴
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷

یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی تکیه بر توانمندی داخلی و تولید است. مقام معظم رهبری در اردیبهشت 94 در این باره فرمودند «حلّ‌ مشکلات مجموعه‌ اقتصادی کشور را در درون کشور باید پیدا کرد؛ ستون فقرات هم عبارت است از تولید؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، عبارت است از تقویت تولید داخلی». 

توجه به توانمندی و ظرفیت هر منطقه و تعریف پروژه‌های تولیدی یکی از راهکارهای بسیج سازندگی استان فارس برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. به گفته عبدالحمید اسماعیلی، رئیس بسیج سازندگی استان فارس در تعریف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان‌ها نخستین فاکتوری که لحاظ می‌شود تناسب پروژه‌ها با توانمندی و ظرفیت شهرستان‌ها است.

شهرستان پاسارگاد  به دلیل تولید محصولاتی چون خیار سبز، گوجه و دیگر صیفی‌جات به عنوان قطب تولید ترشیجات و شوری‌جات معرفی شده اما به گفته امرالله گشوده رئیس بسیج سازندگی این شهرستان به دلیل اقلیم خاص و رشد گیاهان طبیعی و دارویی در زمینه کشت گیاهان دارویی نیز وارد شده و بخشی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در این قالب تعریف شده است. 

کاشت گیاه دارویی با حداقل شرایط 

شکوفه فولادی، تولیدکننده آویشن باغی در شهرستان پاسارگاد است که کار خود را از فروردین سال 95 در یک هکتار آغاز کرده است و در گفت‌وگو با تسنیم از امکان کاشت گیاهان دارویی حتی در نیم هکتار سخن می‌گوید. 

به باور وی که خود دانشجوی رشته گیاهان دارویی است، کشت این نوع گیاهان به دلیل ارگانیک بودن و مصرف کم آب به لحاظ اقتصادی به نفع استان و کشاورزان است و یک نفر با 15 میلیون تومان وام بسیج سازندگی می‌تواند برای کشت گیاهان دارویی اقدام کند. 

فولادی درباره کار خود و پرورش آویشن باغی می‌گوید: این گیاه 5 ساله است یعنی در سال نخست که کشت می‌شود تا 5 سال می‌توان از آن برداشت کرد به همین دلیل کشت این گیاه بسیار مقرون به صرفه است. این کارآفرین پاسارگادی این نکته را تصریح می‌کند که در 2 سال نخست در هر هکتار 200 کیلوگرم محصول تولید می‌شود اما در سال‌های بعد به یک تن در هکتار می‌رسد. 

کارآفرینی یعنی ریسک 

وی با همکاری مرکز آموزش عالی پاسارگاد اقدام به کشت گیاهان دارویی کرده به این صورت که زمین متعلق به دانشگاه و انجام کار با کارآفرینان است به همین دلیل فولادی می‌گوید: کارآفرینی یعنی ریسک بنابراین باید با حمایت همراه باشد علاوه بر این دستگاه‌هایی که کارآفرین را حمایت می‌کنند نباید در سال‌های نخست انتظار سود و نتیجه مطلوب داشته باشند. 

در کاری که شکوفه فولادی آغاز کرده 4 نفر مشغول به کار شدند و سود حاصل به صورت 50 درصدی بین دانشگاه و وی تقسیم می‌شود. وی از همکاری بسیج سازندگی برای تامین تسهیلات لازم سخن می‌گوید که این تسهیلات صرف هزینه‌های لوله‌کشی و آبیاری شده است. 

فولادی که محصول خود را به کارخانه‌های فرآوری در شهرستان مرودشت به فروش می‌رساند معتقد است گیاهان دارویی بازار فروش خوبی دارند و کسانی که قصد ورود به این عرصه دارند برای فروش محصول معمولا با مشکل مواجه نمی‌شوند. 

آموزش زنجیره تکمیل‌کننده اقتصاد مقاومتی 

امرالله گشوده، رئیس بسیج سازندگی شهرستان پاسارگاد در گفت‌وگو با تسنیم از ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی از سه میلیون تا 30 میلیون و در قالب شرکت تعاونی اعضای 7 نفره از 5 تا 105 میلیون تومان به فعالان اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوید و معتقد است از سال 91 که آغاز فعالیت‌های بسیج سازندگی در پاسارگاد بوده فرصت‌های شغلی در این شهرستان ایجاد شده است. 

«آموزش زنجیره دیگری از فعالیت در زمینه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است که در شهرستان پاسارگاد این امر با همکاری جهاد کشاورزی و فنی‌وحرفه‌ای انجام می‌شود» این را گشوده می‌گوید و از آمادگی بسیج سازندگی برای حمایت از راه‌اندازی طرح‌های اقتصاد مقاومتی در دیگر شاخه‌ها نظیر صنایع دستی، دامپروری، تولید عسل و غیره خبر می‌دهد. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها