بسیج پرس
گفت و گو با رئیس سازمان بسیج اصناف بازاریان و تجار کشور به مناسبت هفته دفاع مقدس؛
رئیس سازمان بسیج اصناف کشور گفت: اصناف و بازاریان از زمان دفاع مقدس تاکنون حضور فعالی در جبهه های جنگ دارند و امروز خلاء حضور فرهنگ شهدا در بین خانواده ها احساس می شود.
کد خبر: ۸۹۲۲۸۲۵
|
۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

از حضور بازاریان در دوران دفاع مقدس تا شهادت به عنوان مدافعین حرم/ کتاب به گزارش سرویس بسیج اصناف و بازاریان کشور خبرگزاری بسیج، غلامرضا حسن پور رئیس سازمان بسیج اصناف کشور طی گفتگویی به تشریح برنامه های بسیج اصناف در طی سال های گذشته و برنامه های اصناف در هفته دفاع مقدس پرداخت و گفت: بسیج اصناف کشور در بحث دفاع مقدس طی سال های گذشته تلاش چشمگیری داشته است. کنکره شهدای اصناف و بازار در سال 93 برگزار شد و در سال 94 مراسم سرداران شهید اصناف وشهدای ترور را دنبال کردیم. در این مراسم بخشی از فرماندهان و سرداران شهید بازاریانی بودند که کسب و کار خود را رها کرده و در جبهه به عنوان فرمانده شهید شده بودند. شهید بروجردی، شهید چراغی و حاج حسین بصیر نمونه هایی از این فرماندهان هستند.

خلاء حضور فرهنگ شهدا در بین خانواده های اصناف احساس می شود

حسن پور افزود: اصناف سردارپرور است. پانصد شهید مظلوم ترور اصناف و بازار نیز در یادواره ای به عنوان سرداران و 500 شهید ترور برگزار شد. همچنین در سال 95 یادواره ای شهدای قبل از انقلاب اسلامی در میدان پانزده خرداد در کنار مزار شهدای گمنام برگزار شد. در 6 ماهه سال 96 مقدمات برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم را دنبال کردیم و در روز 4 شهریور "روز بسیج اصناف" مراسم با شکوهی در مشهد مقدس در جوار مرقد امام رضا(ع) با حضور مقامات کشوری و لشکری به مناسبت شهادت حاج مرتضی عطایی"ابوعلی" برگزار شد.

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور عنوان داشت: شهید ابوعلی که فرمانده بسیج اتحادیه مکانیکی ساختمان بود به عنوان شهید شاخص سال 96 معرفی شد و برای آن مستندی ساخته شده است که به زودی رونمایی می شود. همچنین چاپ کتاب تصویری این شهید منتشر شده است. ما در طول برگزاری کنگره شهدا 50 عنوان کتاب برای شهدای اصناف و بازار تهیه و 40 مورد آن انتخاب شد که برای هر استانی 1 شهید استانی و 8 شهید کشوری چاپ شده است.  اگر چه خلاء حضور فرهنگ شهدا در بین خانواده های اصناف احساس می شود و ما امسال سعی کردیم با چاپ کتاب شهید عطایی این خلاء را برطرف کنیم و در اختیار خانواده ها قرار خواهیم داد. با این کار مردم حضور اصناف و بازاریان را در جبهه های جنگ درک خواهند کرد.

8 مدافع حرم در تهران از بازاریان است

وی با بیان اینکه امروز اصناف و بازاریان به عنوان مدافعین حرم در جبهه حضور دارند، افزود: در تهران 8 شهید مدافع حرم داریم. این شهدا در بخش های مختلف بازار حضور فعال داشته اند. یکی از این شهدا در معاونت املاک و شهید دیگری در پوشاک فعالیت داشتند. یکی دیگر از این شهدا شهید قاسمی دانا بود که در نانوایی شاطری می کرد. دو شهید دیگر که برادر بودند نیز در تاکسی تلفنی کار می کردند و در بازار فعالیت داشتند به جبهه رفته و شهید شده بودند و این نشان دهنده حضور بازاریان در جبهه ها است.

معرفی 10 کتاب از شهدا در هفته دفاع مقدس

حسن پور خاطرنشان کرد: در هفته دفاع مقدس معرفی 10 کتب را خواهیم داشت. در این کار که در شهرک سینمایی فیلم برداری شده است راوی جنگ به معرفی کتاب و شهیدان می پردازد. البته این کتب ها نقش اصناف را در دفاع مقدس بیان می کند. یکی از این کتاب ها که به عنوان "عباس دست طلا" است به دست رهبر معظم انقلاب رسیده است.

رئیس بسیج اصناف کشور گفت: ما در هفته دفاع مقدس برنامه متنوعی را خواهیم داشت. اگرچه یکی از روزهای هفته دفاع مقدس به نام "اصناف و اقشار" نامگذاری شده ما نیز در این روز در سراسر کشور نمایشگاه عملکرد بسیج اصناف در دفاع مقدس و در زمان حاضر را برپا خواهیم کرد. تجلیل از ایثارگران و رزمندگان مقدس را نیز در سراسر استان ها در این روز خواهیم داشت. علاوه بر این همایش ها و تجمعات گرامیداشت هفته دفاع مقدس را در دستور کار داریم.

اطلاعات شهدا در قبور آن ها به صورت بارکدخوان نصب می شود

وی با اشاره به اینکه ما 11 شهید اصناف را شناسایی کرده و در بانک اطلاعاتی اصناف وجود دارد، عنوان کرد: ما در بسیج اصناف در تلاش هستیم تا برای هر شهید یک صفحه اینترنتی ایجاد کنیم و از اقوام و دوستان شهید یک نفر به معرفی آن شهید بپردازد. همچنین در قبور شهدا یک بارکد را نصب خواهیم کرد تا افراد بتوانند با موبایل های خود تمام اطلاعات آن شهید را دریافت کنند که این طرح در استان های یزد، اصفهان، آذربایجان غربی و فارس شروع کرده ایم که امیدواریم در تمام کشور اجرا شود.

حسن پور اضافه کرد: در یکی از مراسم ها همسر شهید حججی به ما گفت که محسن ابتدا که برای امر خیر به منزل ما آمدند یک کتاب فروش بود و بعد ها به سپاه پیوستند. شهید حججی یک بازاری بود که نان حلال خورده است و امروز این نان حلال این گونه افراد را به وجود آورده است. ظرفیت بازار بسیار زیاد است و امروز اصناف از این شهادت افتخار می کند.

 

هر واحد صنفی یک سنگر فرهنگی و اقتصادی است

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور تاکید داشت: ما در بسیج اصناف در صدد تحقق این هدف هستیم که هر واحد صنفی یک سنگر فرهنگی و اقتصادی است. اگر هر فردی در چارچوب مغازه خود یک سنگر فرهنگی و اقتصادی ایجاد کند همه افراد در جامعه اصلاح می شوند. ما زمانی ادعای کشور اسلامی داریم که بازار ما اصلاح شده باشد. لیکن در تمدن نوین اسلامی بازار نقش موثری دارد.

وی افزود: در زمان جنگ اصناف و بازاریان پشت سر فرماندهان حرکت می کردند و امروز در جنگ اقتصادی اصناف، بازاریان و صنعتگران در خدمت مقدم جنگ با دشمنان هستند. امیدواریم دولت و مسئولین در راه با ما همکاری کنند.

مهمترین بخش در اقتصادمقاومتی واگذاری امور به مردم است

حسن پور گفت: مهمترین بخش در اقتصادمقاومتی واگذاری امور به مردم است همانند زمان جنگ که به مردم سپرده شد و به راحتی توانستیم آن را مدیریت کنیم. لذا باید در این موضوع کار به عموم سپرده شود.

به گزارش بسیج پرس، رئیس بسیج اصناف کشور با عوان این مطلب که مجموعه اصناف برای محرم و اربعین برنامه های متفاوتی دارد، افزود: بازاریان تهران از 7 محرم تا تاسوعا و عاشورا برنامه های خود را شروع خواهند کرد. بازار تهران آمادگی خود را در مشاجد خواهد داشت و تا آخر صفر نیز موکب ها و کاروان هایی را برای زائرین در نظر گرفته ایم. لذا تمام این اقدامات به صورت خودجوش توسط مردم انجام می شود. تنها موضوعی که باید به آن توجه شود بحث روز عید غدیر است که به آن کمتر توجه شده و باید به صورت پررنگ تر انجام گیرد.

 

 

 
ارسال نظرات