لوازم‌التحریر یک رسانه مهم است اما سهم تولیدات داخلی از استفاده از این رسانه تنها ۳۰ درصد است که یکی از دلایل آن کم‌توجهی به فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف نوشت‌افزار اسلامی ـ ایرانی است.
کد خبر: ۸۹۲۳۰۰۰
|
۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
 

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، لوازم‌التحریر دانش‌آموزان یک ابزار مهم انتقال فرهنگ است که به دلیل انس گرفتن دانش‌آموز با آن، تأثیر روانی بسیاری بر او دارد؛ دانش‌آموزان خصوصاً در دوره‌ ابتدایی دوست دارند از لوازم‌التحریری با نقوش شخصیت‌های کارتونی استفاده کنند و نسبت به این شخصیت‌ها حس الگوپذیری و همزاد پنداری دارند.

کمی گشت‌زنی در بازار لوازم‌التحریر کشور، شما را با انواع شخصیت‌های کارتونی بر روی دفاتر و کیف‌ها مواجه می‌کند؛ شخصیت‌هایی که کودک و نوجوان در انیمیشن‌های مختلف خارجی آنها را دیده‌ و با اشتیاق خریداری می‌کنند؛ شخصیت‌هایی که کودک دوست دارد خود را شبیه آنها کند و این کار او را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

با وجود اهمیت تولید لوازم‌التحریر در داخل کشور از نظر صرفه اقتصادی و وجه پررنگ‌تر آن، یعنی مقابله با مانور تولیدات خارجی معارض فرهنگ کشور، اما تنها 5 سال است که تولیدکنندگان به این عرصه ورود جدی داشته‌اند که ثمره آن هر سال در نمایشگاه «ایران نوشت» تبلور می‌یابد.

مجید ابهری رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه لوازم‌التحریر با توجه به انتقال پیامی که در خود دارد یک رسانه مهم است، اظهار می‌دارد: لوازم‌التحریر از دیدگاه رفتارشناسی تأثیر بسزایی بر کودکان و نوجوانان دارد و اگر تولیدکنندگان بر تنوع و جذابیت محصولات خود اضافه نکنند، تا چند سال دیگر کودکان این سرزمین به راهی می‌روند که مورد نظر طراحان غربی است.

*نمایشگاه ایران نوشت؛ جلوه تولیدات فاخر اسلامی ـ ایرانی

خانم رفیعیان مادر یک دختر دبستانی است؛ وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص انتخاب این نمایشگاه برای خرید لوازم التحریر کودکش می‌گوید: سال گذشته هم به این نمایشگاه آمدم و از کیفیت و قیمت محصولات آن راضی بودم؛ از لحاظ فرهنگی هم برایم مهم است که کودکم با چه لوازمی انس می‌گیرد چون می‌خواهد از آنها الگوبرداری کند.

وی ادامه می‌دهد: آرایش‌ها و لباس‌های ناهنجاری که روی برخی از لوازم‌التحریرها چاپ می‌شود برای کودکان مناسب نیست و اصلاً دوست ندارم دخترم از این وسایل استفاده کند.

رفیعیان تنها مشکل نمایشگاه را کم بودن تنوع محصولات می‌داند و بیان می‌کند: دنبال مداد قرمز می‌گردم اما تنوع ندارد و برخی از انواع کالاها در این نمایشگاه یا وجود ندارد یا تنوعش کم است.

سنا دختر خانم رفیعیان هم از نمایشگاه راضی است و دوست دارد دفترهای رنگارنگ بخرد.

خانم دیگری که با پسرش به نمایشگاه آمده است با بیان اینکه اولین بار است که به این نمایشگاه آمده است، بیان می‌دارد: از طریق شبکه پویا با این نمایشگاه آشنا شدم و جای دیگری تبلیغاتی از این نمایشگاه نیست؛ قیمت‌ها بیش از حد مناسب است و هرچه نیاز داشتم هم توانستم خرید کنم.

خانم امیری هم با پسر کوچک کلاس اولی‌اش به نمایشگاه آمده و هر سال از طریق تلویزیون از آغاز نمایشگاه مطلع می‌شود، وی درباره این نمایشگاه بیان می‌کند: قیمت‌ها و کیفیت خوب است اما لوازم جانبی را نمی‌توان در این نمایشگاه پیدا کرد؛ پسرم دفترهایی که طرح سربازهای ایرانی را دارد، دوست دارد.

گلسا دختر 15 ساله‌ای است که با دوستانش به نمایشگاه آمده و درباره علت حضورش در این نمایشگاه می‌گوید: دوست داشتم همه وسایلم را از یک جا تهیه کنم؛ قیمت و کیفیت محصولات مناسب است و به عنوان یک نوجوان طرح‌ها را پسندیدم.

*تولیدکنندگان: در عمل حمایتی نمی‌بینیم

حسین وزیری تولیدکننده‌ای است که 5 سال است به این حوزه ورود پیدا کرده است و در این 5 سال تعداد قابل توجهی مشتری وفادار پیدا کرده است. وی در گفت‌وگو با فارس از مشکلات تولید در این حوزه می‌گوید: همه می‌گویند نوشت افزار ایرانی ـ اسلامی اما در عمل حمایتی نمی‌شود؛ 70 درصد بازار در دست محصولات خارجی است اما تولیدکننده داخلی که با انگیزه فرهنگی وارد این عرصه شده حمایتی صورت نمی‌گیرد.

وزیری ادامه می‌دهد: ما تاکنون با 6 شخصیت در محصولات خود، کار کرده‌ایم اما به دلیل تبلیغات قوی شخصیت‌های لوازم‌التحریر خارجی که پشتوانه انیمیشن‌های قوی را دارند، عرصه رقابت سخت است.

وی بیان می‌دارد: برای تولید انیمیشن هم یک سال است تلاشی را شروع کرده‌ایم البته به دنبال کار با سرعت نیستیم و عالمانه بودن هرچند به شرط طولانی شدن روند، مدنظر است.

این تولید کننده داخلی لوازم التحریر با بیان اینکه برخی فروشندگان می‌گویند کالای ایرانی طالب ندارد و آن را نمی‌خرند، اضافه می‌کند: تبلیغات عنصر مهمی است و بدون آن نمی‌توان انتظار فروش بالا داشت؛ ما به دلیل توان پایین تبلیغاتی نمی‌توانیم محصولاتمان را خوب بفروشیم.

وی تصریح می‌کند: همه تولید کنندگان این نمایشگاه به اندازه یک بنکدار دانه درشت بازار که واردکننده هم هستند سرمایه ندارند.

یک تولیدکننده دیگر با بیان اینکه امسال فروش خیلی خوب نیست، می‌گوید: 25 سال است که تولید کننده لوازم‌التحریر هستم و از ابتدا در این نمایشگاه شرکت کردیم اما امسال نسبت به سال گذشته استقبال خوب نیست که به نظر می‌آید به خاطر همزمانی با نمایشگاه مصلی باشد.

یک تولیدکننده دیگر دلیل افت استقبال را دیر شروع کردن تبلیغات تلویزیونی می‌داند و می‌گوید: البته به این مسئله باید تغییر و تحولات شهرداری و همزمان شدن این نمایشگاه با نمایشگاه مصلی را هم اضافه کرد چون مصلی جامعیت بیشتری دارد و تردد هم به آن آسان‌تر است و مردم هم به این دلیل به آنجا بیشتر مراجعه می‌کنند.

یک تولیدکننده با سابقه نوشت افزار در گفت‌وگو با فارس از عدم حمایت مسئولان از تولیدکنندگان لوازم‌التحریر ناراضی است و می‌گوید: ما تلاش خود را برای تنوع محصول به کار می‌گیریم و امکاناتی که به جذابیت محصول کمک کند، استفاده می‌کنیم؛ برای مثال نرم‌افزارهایی طراحی کردیم که وقتی روی جلد بگیرید طرح‌های روی جلد حرکت می‌کنند و طرح‌های جدیدتری هم در راه هستند.

*لزوم فرهنگ‌سازی آموزش و پرورش در مصرف لوازم‌التحریر ایرانی

سید سعید حسینی مدیر عامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه انتظار ما از آموزش و پرورش برای فرهنگ‌سازی در مصرف نوشت افزار ایرانی محقق نشده است، می‌گوید: آموزش و پرورش در مدیریت مصرف دانش‌آموزان تأثیر بسیاری دارد و ما نمونه‌هایی داریم که در برخی مدارس، دانش‌آموزان بر اساس درخواست مسئولان مدرسه، فقط نوشت افزار ایرانی ـ اسلامی استفاده می‌کنند.

وی می‌افزاید: فرهنگ‌سازی با صدور یک بخشنامه صورت نمی‌گیرد و باید یک همت جدی برای تبیین ضرر و آسیب استفاده از نوشت‌ افزارهای معارض فرهنگ کشور وجود داشته باشد؛ انتظار از آموزش و پرورش تولید محصول نیست بلکه فرهنگ‌سازی برای مصرف تولیدات داخلی است.

به گزارش فارس، با توجه به اهمیت نوشت افزار و ورود دلسوزان فرهنگی به این عرصه، هنوز هم بخش زیادی از بازار در دست تولیدکنندگان خارجی است و حمایت سازمان‌ها از جمله آموزش و پرورش و وزارت ارشاد که در امر فرهنگ‌سازی ظرفیت‌های بسیاری دارد، می‌تواند قدم بزرگی در حمایت از این صنف در کشور باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات