کد خبر: ۸۹۲۳۲۶۹
|
۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۲
محمدصالح جوکار در واکنش به سخنان تند ترامپ علیه ایران در سازمان ملل در گفت: وگو با خبرنگار بسیج گفت: سخنان سخیف و زشت رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، واقعیت دولت آمریکا را بیش ازپیش نمایان کرد. البته ترامپ باید بداند که دوران زورگویی و قلدری دولت‌ها به پایان رسیده و در زمانه کنونی این ملت‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند.

وی بیان اینکه مشکل آمریکا با ایران فراتر از برجام است اظهار داشت: البته نکته مهمی که وجود دارد این است که مشکل آمریکایی‌ها با جمهوری‌اسلامی، برجام و مسئله هسته‌ای نیست. بلکه آن‌ها از نظام و مردم ایران می‌خواهند که در چارچوب خواسته‌ها و سیاست‌های آن‌ها رفتار و عمل کنند و تا زمانی هم که ایران بخواهد مستقل و آزاد رفتار کند و سیاست‌هایی مستقل از سیاست‌های نظام سلطه و استکبار آمریکا داشته باشد، رفتار‌های خصومت‌آمیز آن‌ها نسبت به ما ادامه دارد.

نماینده سابق مردم یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برجام و مسئله هسته‌ای صرفا یک بهانه است. ما شاهد هستیم که امروز همچنان آمریکایی‌ها تحریم‌ها علیه کشورمان را ادامه می‌دهند و فقط بهانه‌ی آن را عوض کرده‌اند. اگر تا قبل از این، مسئله هسته‌ای را مطرح می‌کردند، حال و بعد از برجام بهانه‌های جدید دیگری را طرح می‌کنند و به واسطه آن‌ها تحریم‌ها را ادامه می‌دهند.

جوکار تصریح کرد: البته علیرغم یاوه‌گویی‌هایی که برخی مقامات آمریکا دارند، اما بازهم آمریکا به طور آشکار نمی‌گوید برجام را قبول ندارد، لکن در عمل به تعهداتش در برجام پایبند نیست و می‌بینیم که به تحریم علیه کشورمان همچنان ادامه می‌دهد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در واکنش به این ادعا که برجام را با اروپایی‌ها می‌توان ادامه داد، عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود اگر آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، ما با اروپایی‌ها ادامه می‌دهیم؛ این حرف درستی نیست و تجربه نشان داده است که این مسئله عملی نیست. حتی شاهد بودیم که رئیس‌جمهور فرانسه با گستاخی گفت: ما بعد از سال ۲۰۲۵ باید بنشینیم و در رابطه با تداوم برنامه هسته‌ای ایران تصمیم بگیرم! این در حالی است که ما قبلا، از این حرف‌ها نداشتیم. چه چیزی موجب شده که آن‌ها به خود اجازه می‌دهد که بخواهند درباره ادامه برنامه هسته‌ای ایران تصمیم بگیرند؟!

وی ادامه داد: در واقع برجام و توافق هسته‌ای نه تنها موجب نشد که طرف غربی خصومت‌هایش را نسبت به کشورمان کمتر کند، بلکه حتی آن‌ها را نسبت به ایران گستاخ‌تر هم کرد و نه تنها آمریکایی‌ها بلکه برخی از اروپایی‌ها هم گستاخانه علیه ما موضع می‌گیرند.

جوکار بیان داشت: یکی از دلایلی هم که موجب می‌شود طرف غربی با گستاخی علیه کشورمان موضع‌گیری کند و به راحتی مفاد برجام را زیر پا بگذارد، برخی از مواضعی داخلی است. در واقع برخی‌ها در داخل به گونه‌ای موضع می‌گیرند و طوری خود را ضعیف نشان می‌دهند که دشمنان تصور می‌کنند مدام می‌توانند از ما امتیاز بگیرند. این در حالی است که مسئولان ما باید از موضع قدرت با دشمن صحبت کنند و به جای ضعیف نشان دادن خود و کشور، اقتدار کشور را به رخ آن‌ها بکشانند.

وی با اشاره به مذاکرات در دولت یازدهم اظهار داشت: چهار سال وقت دولت در مذاکره با آمریکا صرف شد، اما اتفاقی نیفتاد و همچنان شاهد تحریم‌ها هستیم. حتی آن قسمت از تحریم‌هایی هم که ادعا می‌کنند تعلیق شده، در عمل این اتفاق نیفتاده و می‌بینیم که تحریم همچنان ادامه دارد. این درحالی است که ما در توافق هسته‌ای هزینه‌های زیادی داده‌ایم و امتیاز‌های متعددی به طرف غربی داده شده است.

نماینده سابق مردم یزد در مجلس گفت: بعد از برجام حتی پول نفت را هم نمی‌توانیم به داخل انتقال دهیم. ادعا می‌کنند که توانسته‌اند پول را به داخل انتقال دهند، اما عملا این اتفاق نیفتاده و آقایان که چنین ادعایی مطرح می‌کنند اگر واقعیت دارد، چند نمونه از آن را ارائه دهند.

جوکار در ادامه گفت: این هم که برخی‌ها ادعا می‌کنند که به واسطه برجام حقوق هسته‌ای ما به رسمیت شناخته شد، واقعا چنین چیزی نیست، چرا که حقوق هسته‌ای ایران به واسطه عضویت کشورمان در NPT رسمیت دارد و ربطی به برجام ندارد.

وی با بیان اینکه آنچه امروز در حال رخ دادن است، از همان چهار سال قبل قابل پیش‌بینی بود، عنوان کرد: در چهار سال گذشته به بیگانه دلخوش کردند، اما بعد از چهار سال و با وجود این همه هزینه‌ها و امتیاز‌هایی که داده شد، شاهدیم که اتفاق خاصی رخ نداده. کسانی که تصور می‌کردند می‌توان بر روی آمریکا حساب باز کرد و مذاکره با آن‌ها پاسخ می‌دهد، حال دریافته‌اند که چنین دیدگاهی اشتباه است و اذعان دارند که مذاکره فایده‌ای ندارد، در حالی که رهبر انقلاب و دلسوزان کشور از همان ابتدا گفتند که نمی‌توان به بیرون چشم دوخت.

جوکار راه‌حل مشکلات کشور را تکیه به ظرفیت‌های داخلی دانست و گفت: در شرایط کنونی راه‌حل برون‌رفت از معضلات کشور اتکاء به ظرفیت‌ها و استعداد‌های درونی است. ما انصافا ظرفیت‌های فراوانی داریم. هر کجا که به ظرفیت‌های درونی تکیه شده، به موفقیت رسیده‌ایم. چه کسی می‌تواند ظرفیت‌های فراوان کشور را انکار کند. مگر می‌شود اقتدار جمهوری‌اسلامی را نادیده گرفت. لازم است که مسئولین به این اقتدار و ظرفیت‌های درونی توجه داشته باشند و آن را به رخ آن دسته از کشور‌هایی که به دنبال تحمیل مواضع‌شان علیه کشورمان هستند، بکشند و به آن‌ها نشان دهند که جمهوری‌اسلامی و ملت ایران سطله‌پذیر نیست.
ارسال نظرات