خبرهای داغ:
ویژه هفته دفاع مقدس1:

سهم ایثار و شهادت در برنامه توسعه ششم چقدر است؟

ماده 86 برنامه توسعه ششم، در خصوص موضوع «ایثار و شهادت» در 9 بند و 3 تبصره، به تشریح وظایف دستگاه های تربیتی، فرهنگی و اجرایی کشور مانند صدا و سیما، دولت، وزارتخانه‌های علوم و .... بنیاد شهید و امور ایثارگران، ستادکل نیروهای مسلح و سازمان بسیج می پردازد.
کد خبر: ۸۹۲۳۴۰۰
|
۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
 به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، بشری یثربی: موضوعات مختلفی همراه با هفته گرامیداشت دفاع مقدس ذهن ها را درگیر می کند، بیشتر افراد به خاطره گویی می پردازند و یاد و خاطره ی آن ایام و رشادت های مردان و زنان را یادآور می شوند و عده ای هم به سراغ خانواده ی شهدا و جانبازان می روند و با تکریم این بزرگواران سعی می کنند به نوعی دین خود را به این افراد بپردازند.

فارغ از تک تک افراد، نهادها هم به نوعی در این ایام مشغولیت ذهنی دارند و سعی می کنند به فعالیت هایی بپردازند و رسالت خود را به این رشادت ها ادا کنند، اما شاید کمتر کسی باشد که بداند در برنامه های توسعه به موضوع ایثار و شهادت به طور خاص اشاره می شود و اقدامات برنامه ریزی شده و تفکیک شده ای برای هر نهاد در نظر گرفته می شود، بر این اساس در ماده 86 برنامه توسعه ششم، در خصوص موضوع «ایثار و شهادت» 9 بند به همراه 3 تبصره ثبت شده است که به تشریح وظایف دستگاه های فرهنگی و اجرایی کشور می پردازد.

در بند نخست آن (الف) کلیه دستگاه های اجرائی را موظف به اجرای صحیح سیاست‌های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران که در 29 اردیبهشت ماه 89 اقدام نمایند.

در بند (ب) آن وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرده که به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نسبت به معرفی الگوها و قهرمانان ملی ایثار و شهادت در متون درسی کلیه پایه‌های تحصیلی و فعالیت‌های پژوهشی و برگزاری مسابقات علمی اقدام کنند و اجرای یادواره‌های شهدای دانش‌آموز و برگزاری اردوهای راهیان نور ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان را از دیگر وظایف این وزارت دانسته و همکاری با سازمان بسیج برای برگزاری این فعالیت ها را لازم می داند.

در بند (پ)، صدا و سیما را موظف کرده است که حداقل ده درصد (10%) از تولیدات برنامه‌های هنری نمایشی خود را به این موضوع اختصاص دهد و دولت نیز در بند(ت) با هدف بهره گیری از دستاوردهای دوران دفاع مقدس و انتقال و ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت به نسلهای آینده نسبت به ساماندهی گلزارهای شهدای سراسر کشور، یادمان شهدای گمنام، احداث و تکمیل موزه‌های دفاع مقدس و مرمت و نگهداری آنها اقدام نماید.

توسعه ظرفیت ها و زیرساخت های لازم برای فراگیر نمودن برنامه راهیان نور، بند(ث) این ماده است تا تداوم اجرای برنامه‌های شاخص در حوزه ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت اتفاق بیفتد.

اعطای نشان ملی ایثار در بند(ج) نیز جزو وظایف دولت است که به منظور حفظ و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تکریم از الگوهای این فرهنگ ماندگار به والدین شهیدی که دارای حداقل سه شهید یا دو شهید و یک جانباز پنجاه درصد(50%) و بالاتر یا یک شهید و دو جانباز پنجاه درصد(50%) و بالاتر این نشان اعطا شود تا به عنوان چهره ماندگار کشور به جامعه معرفی نماید.

در این بند، 2 تبصره برای همکاری نهادهای فرهنگی درج شده است و آیین‌نامه اجرائی این بند در شش‌ماه اول اجرای قانون برنامه به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در بحث اعتبارات نیز در بند(چ) کلیه دستگاه های اجرائی موضوع این قانون موظفند بیست درصد(20%) از اعتبارات فرهنگی خود را براساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان در چهارچوب سیاست‌های مصوب ابلاغی شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صرف این امور نمایند.

بند(ح) بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس را موظف کرده است که با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری‌ها و سایر دستگاه های فرهنگی کشور تا پایان اجرای قانون برنامه نسبت به توسعه و تکمیل مراکز اسناد و مدارک دفاع مقدس و تدوین دایره‌المعارف دفاع مقدس و تدوین تاریخ دفاع مقدس مطابق بودجه سنواتی خود اقدام نماید.

از بعد پژوهش و تحقیق نیز در بند(خ) وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستادکل نیروهای مسلح را با هدف تعمیق و ترویج ارزشهای دفاع مقدس به نسلهای بعدی واحدهای درسی مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مقاطع مختلف دانشگاهی را ایجاد نموده و تعدادی از موضوعات پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و طرح های(پروژه‌های) علمی و تحقیقاتی خود را به موضوع فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند.

همچنین در تبصره این بند آمده است که کلیه دستگاه های اجرائی موظفند گزارش عملکرد سالانه خود را در طول اجرای قانون برنامه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و مقاومت و شهادت را به سازمان، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس و کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

ارسال نظرات