محمد رضا انصاریان مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه ابوذر درخصوص نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس گفت: یکی از اقشاری که در طول مبارزات اسلامی ملت ایران علیه طاغوت و در طول هشت سال دفاع مقدس، نقشی تأثیرگذار و چند وجهی را ایفا کرد، جامعه روحانیت است.
کد خبر: ۸۹۲۳۷۴۰
|
۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ؛ حجت الاسلام محمد رضا انصاریان مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج ابوذر درخصوص نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس گفت: یکی از اقشاری که در طول مبارزات اسلامی ملت ایران علیه طاغوت و در طول هشت سال دفاع مقدس، نقشی تأثیرگذار و چند وجهی را ایفا کرد، جامعه روحانیت است.

وی افزود: جامعه روحانیت در ابعاد مختلف مبارزاتی، عقیدتی، سیاسی و تبلیغاتی، همگام و هم قدم با ملت ایران در لحظه لحظه ی حق طلبی و مطالبه گری اسلامی حضوری سترگ و بی بدیل داشته و در این راه شهیدان بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

 

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه ابوذر تصریح کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس، روحانیون در نقش نیروهای تخصصی، عقیدتی و تبلیغاتی در خطوط مقدم و جبهه های حق علیه باطل، 4 هزار و 363 شهید دادند که این آمار در برابر تعداد رزمندگان روحانی آن دوران، آنها را به عنوان پُر شهیدترین قشر تبدیل کرده است. 

وی با اشار به اینکه تاریخ گواهی می هد در عصر غیبت، تمام قیام ها و جنبش های انقلابی که علیه نظام سلطه و استکبار و تکفیر صورت گرفته به رهبری عالمان مسلمان و به ویژه شیعه به ثمر نشسته است، اظهارداشت: تاریخ مبارزه شکوهمند ملت ایران با رژیم منحوس پهلوی خود آلبومی سرخ از شهدای روحانی چون شیخ محمدخیابانی، میرزای شیرازی، آیت الله کاشانی، آیت الله مدرس، آیت الله بهشتی، آیت الله مطهری و ... است و همین امر را می توانیم در طول دوران دفاع مقدس با به شهادت رسیدن هزاران شهید روحانی به وضوح ببینیم.

انصاریان در ادامه به نقش بی بدیل و رهبری مقتدرانه امام خمینی (ره) در مبارزه ملت ایران علیه طاغوت و بعد از آن در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران توسط امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و در دوران دفاع مقدس نیز با هدایت مدبرانه و فرماندهی الهی به سر منزل مقصود رسید. 

حجت الاسلام انصاریان با استناد به این سخن امام خمینی (ره) که فرمود: «روحانیون مبارز و متعهد اسلام همیشه پیشتاز و سپر بلای مردم بوده اند» تصریح کرد: مهم  ترین عملکرد روحانیت در این عرصه تببین، تعمیق و تبلیغ فرهنگ عاشورایی و تمسک جستن خود به این فرهنگ بود تا با تبلیغی عملی بتوانند آن را در جامعه جاری و ساری کنند. 

وی در ادامه به نقش تبیینی و تعمیقی فرهنگ ولایت پذیری، جهاد، ایثار و شهادت توسط جامعه روحانیت اشاره کرده و افزود: مشروع دانستن دفاع مقدس توسط حضرت امام خمینی (ره) و مراجع تقلید، تعمیق و تبیین اهمیت ولایت پذیری، تشویق مردم به حضور در جبهه و بسیج آنها، تأثیرگذاری بر فرماندهان جنگ، شوق روحانیون به جهاد و عشق به جبهه و حضور آنان به عنوان رزمنده در خطوط نبرد از مهم ترین مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه ابوذر تلطیف روحیه رزمندگان با تقویت ایمان و توکل بر خدا، توسل به اهل بیت علیهم السلام، پاسخ به مسائل شرعی مربوط به جبهه و جهاد و مسائل عمومی رزمندگان، آفرینش حماسه ها با حضور خود در خطوط مقدم جبهه ها و تقویت روحیه رزمی، شجاعت، شهادت طلبی و ایثار رزمندگان را از دیگر دستاوردها و نقش آفرینی های روحانیون در طول هشت سال دفاع مقدس برشمرد.

انصاریان ضمن اشاره به حضور بانوان طلبه در طول دوران هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: به شهادت رسیدن 15 بانوی طلبه در جنگ و نقش بانوان طلبه در پشت جبهه و ساماندهی زنان فعال در مساجد و تکایا و مراکز مخلتف پشتیبانی از جبهه، نشان دهنده مجاهدت های بی نظیر و الگوپذیری این قشر از زنان عاشورایی است.

حجت الاسلام انصاریان، تشکیل کمیته های سرکشی از خانواده شهدا، رسیدگی به مشکلات خانواده های جانبازان و زنانی که همسران شان در جبهه ها بودند و مرتفع کردن مشکلات آنها را یکی دیگر از اقدامات بانوان طلبه دانست که در راستای ارتقاء روحیه استقامت خانواده شهدا، ایثارگران و رزمندگان کم نظیر بود. 

وی افزود: یکی از مواردی که امروز کمتر به آن توجه می شود، تعداد اسرا و جانبازان روحانی دوران هشت سال دفاع مقدس است. این اسرا و جانبازان، خانواده، همسر، فرزند و پدر و مادری داشتند که همراه با آنها استقامت کردند و این ایثار و فداکاری نباید مغفول باقی بماند.

در پایان انصاریان با اشاره به اینکه نباید نقش معنویت و روحیه بخشی و وجود تأثیرگذار 300 روحانی در زندان های عراق را فراموش کرد، گفت: سید آزادگان، سیدعلی اکبر ابوترابی نمونه و الگوی بی نظیر این قشر است. 

 

 

 

 

ارسال نظرات