خبرهای داغ:
معاون فرهنگ و تحقیقات ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به فلسفه وجودی امر به معروف گفت: امربه معروف یک واژه جهانی و امر الهی است که در قرآن به زیبایی ترسیم شده و از آن به عنوان تحول رشدآفرین و سالم سازی محیط یاد می‌شود.
کد خبر: ۸۹۲۳۷۴۶
|
۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲

امربه معروف تحول رشدآفرین و سالم‌ساز محیط  استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام سیدجمال‌الدین میرمحمدی امروز در گردهمایی مشترک روسای ستادهای صیانت از حقوق شهروندی  و امر به معروف استان همدان با بیان اهداف برگزاری مراسم  به ضرروت تبیین فلسفه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پرداخت و اظهار داشت: امربه معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه مهم الهی یک رسالت و  وظیفه عمومی است.

وی با اشاره به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) به فلسفه وجودی امر به معروف بیان داشت: امربه معروف یک واژه جهانی و امر الهی  است که در قرآن به زیبایی ترسیم شده  و از آن به عنوان تحول رشدآفرین و سالم سازی محیط  یاد می‌شود.

معاون فرهنگ و تحقیقات ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به  فرمایشات امام راحل که همگی موظف به اصلاح خود  و جامعه هستند ، تاکید کرد: روان درمانی در حوزه امر به معروف  نه تنها در حوزه سیاست، اقتصاد، علم و اجتماعی بلکه  در گسترده وسیع نهفته و خوبی‌هایی که در عالم وجود دارد در حوزه امر به معروف گنجانده  می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام واجبات در کنار امر به معروف انجام می‌گیرد، گفت: احزاب سیاسی باید در یک جامعه انقلابی وجود داشته باشد که شرط تکامل روبه رشد این گروه‌ها، حزب ها و فرقه ها در سایه امر به معروف و نهی ازمنکر ایجاد خواهد شد در غیر این صورت موجب تخریب یکدیگر و نابودی جامعه می شوند.

میرمحمدی به وجود اختلاف سلیقه ها در حوزه اقتصادی، علمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... اشاره و عنوان کرد: در سایه امر به معروف است که نظریه های سیاسی، اقتصادی، علمی و اجتماعی جامعه رشد می یابد.

وی  با تاکید بر ترویج هرچه بیشتر امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه مذهب‌ها، راه‌ها و نگاه‌های سیاسی مختلف در کنار امر به معروف در امن و امان قرار می گیرند، تصریح کرد: اگر ما نتوانیم در انقلاب اسلامی در بخشی از حوزه ها، امر به معروف  را ترویج دهیم به همان اندازه در همان حوزه عقب می مانیم.

* امربه معروف و نهی ازمنکر در جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش است

معاون فرهنگ، تحقیقات و آموزش ستاد کشور حاکمان و دولتمردان، دانشمندان، نخبگان و علما و همچنین مردم را  سه مخاطب امر به معروف و نهی از منکر  معرفی کرد و افزود: حاکمان و دولتمردان در مورد این مهم وظیفه و رسالت اساسی برعهده  دارند که از دولت  تقاضامندم عنایت بیشتری به این امر داشته و  مدعی اجرای آن باشند.

وی  با بیان اینکه باید  به مسئله امر به معروف  به عنوان یک وظیفه وجدانی عمل کرد  بر ضرروت ایجاد زمینه لازم در جهت فرهنگ سازی  اشاره و  اضافه کرد: نباید به این امر نگاه بخشنامه‌ای داشت چراکه اگر به این اصل نگاه علمی و فرهنگی داشته باشیم اهمیت آن در مسائل اجتماعی و فرهنگی روشن می‌شود.

میرمحمدی اجرای مسئله امر به معروف و نهی از منکر  در جامعه را نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش  دانست و عنوان کرد:  حوزه امر به معروف و نهی از منکر  نیازمند تولید فکر، فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی فرهنگی است  که در این خصوص لازم است دانشمندان و نخبگان مسائل امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه ترویج و نگاه و توجه علمی و فرهنگی  به آن داشته باشند.

وی  با ابراز نارضایتی از عملکرد  در حوزه امر به معروف و نهی از منکر درجامعه  تصریح کرد: استانی چون همدان باید  در این زمینه پیش‌قدم شود و در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نظریه‌پردازی کند.

معاون فرهنگ، تحقیقات و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با تاکید بر اینکه  امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع فرهنگی است نه قوه قهریه، نگاه ایجابی را  یکی از عوامل رشد امر به معروف  دانست و اضافه کرد: حوزه امر به معروف نیازمند نگاه ایجابی است و باید  امر به معروف و نهی از منکر باید به عنوان یک فرهنگ عمومی و حقوق شهروندی در جامعه نهادینه شود تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.

وی بر تبیین مصداق‌های امر به معروف و نهی از منکر برای افراد جامعه تاکید و  اضافه کرد: متاسفانه در این امر بیشتر به مسائل جزئی پرداخته می شود در صورتی که باید کلی نگر بود و  ابتدا به موارد مهم و کلی توجه کرد.

* امروز در حوزه  امر به معروف با مشکل تولید محتوا مواجه هستیم

میرمحمدی با بیان اینکه  امروز در حوزه  امر به معروف با مشکل تولید محتوا مواجه هستیم با مخاطب قرار دادن حوزه‌های علمیه، مراکز علمی،  دانشگاه‌ها و فرهنگیان یادآور شد: جای سوال است که چرا یک کتاب استدلالی در حوزه‌های مختلف و در بحث امر به معروف و نهی از منکر نوشته نشده است؟!

وی تصریح کرد: باید مصداق‌ها را با دلیل و برهان بیان و مشخص کرده و کتاب‌های مفصل و قوی در این مورد نوشته شود.

معاون فرهنگ، تحقیقات و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور امر به معروف و نهی از منکر  را نیازمند پشتوانه و نظریه‌پردازی و فعالیت‌های علمی  دانست و خاطرنشان کرد: باید فقه تربیتی که امر به معروف و نهی از منکر نیز در آن قرار دارد، گسترش و روش‌های مناسب فرهنگی تبیین و ترویج یابد.

وی به کمبود بودجه  امکانات در حوزه امر به معروف اشاره و تأکید کرد:  با این وجود لازم است  در تبیین آن به عنوان یک حرکت اجتماعی احساس مسئولیت کنیم تا این فرهنگ سازی  صورت پذیرد.

میرمحمدی عدم نقدپذیری مسئولین را ناشی از عدم فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر دانست و بیان داشت: باید این فرهنگ به درستی در جامعه پیاده شود  که نه تنها مسئولی از نقد ناراحت نشود بلکه با تمام وجود آن را بپذیرد و نقاط ضعف را برطرف کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات