تزریق اولین داروی پی. تی‌.ای در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منجر به نجات جان بیمار سکته مغزی شد.
کد خبر: ۸۹۲۴۰۳۲
|
۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه هفته نجات بیمار سکته مغزی در استان با روشی نوینگذشته خانمی ۶۲ ساله با بی‌حالی شدید، فلج اندام‌های فوقانی و تحتانی سمت راست بدن و از بین رفتن قدرت تکلم به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل شد گفت: با تشخیص پزشک مربوطه تزریق داروی تی. پی.‌ای با موفقیت و بدون عوارض جانبی به انجام رسید و در حال حاضر فلج اندام‌های بیمار برطرف شده و بیمار به‌طور طبیعی تکلم می‌کند.
غلام عباس سبز افزود: سکته مغزی تا چند سال پیش سومین علت مرگ و میر در دنیا بود، ولی اکنون در کشور‌های پیشرفته با کمک اقدامات مناسب و درمان با داروی تی. پی.‌ای TPA به پنجمین علت مرگ و میر تنزل یافته است.
وی با ابراز تأسف از اینکه سکته مغزی در ایران و کشور‌های جهان سوم دومین علت مرگ‌ومیر است، گفت: درمان با داروی تی. پی.‌ای در کمتر از سه ساعت اول، بهبودی چشمگیر و قابل‌ملاحظه‌ای را در ۳۶ تا ۳۹ درصد بیماران به همراه دارد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج لازمه شروع درمان برای رهایی از مرگ را در بیماران سکته مغزی، رساندن فوری آنان به بیمارستان در کمتر از ۲ تا سه ساعت اعلام کرد.
سبز افزود: برنامه ۷۲۴ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای استفاده از داروی تی. پی.‌ای در درمان سکته حاد مغزی در بیمارستان‌های منتخب کشور در حال اجراست و در این مراکز به‌صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته خدمات لازم برای درمان بیماران سکته حاد مغزی ارائه می‌شود.
ارسال نظرات