خسارت ۷۰ میلیارد ریالی سرمازدگی و یخبندان در سال زراعی امسال منجر به نگرانی باغداران بویراحمد شد.
کد خبر: ۸۹۲۴۰۵۶
|
۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
افزون بر ۱۶ هزار هکتار است که بالای ۸۵ درصد آن سیب است. دلگیری باغداران بویراحمد از خسارت سرمازدگی
مناطق کاکان، سی سخت و سپیدار شهرستان بویراحمد از مهمترین مناطق مستعد و قطب‌های باغداری کهگیلویه و بویراحمد هستند.
با توجه به موقعیت جغرافیایی و پائین آمدن دما به ویژه در فصل‌های زمستان و بهار در این مناطق همه ساله بیشترین خسارت ناشی از سرمازدگی و یخبندان به باغداران این مناطق وارد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها ضعف آموزش، علت خسارت به باغداران نبوده بلکه مهمتر از آن بی توجهی باغداران به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی در فصول سرمازدگی به ویژه در اوایل بهار تاثیرگذار بوده است.
بیمه محصولات باغی از مهمترین راهکار‌های دولت برای جبران خسارت این قشر بوده، اما به دلیل پایین بودن بضاعت مالی باغداران استقبالی چندانی از این طرح نشده است که همین موضوع منجر به افزایش خسارات و بی رغبتی باغداران به شغل باغداری شده است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی بویراحمد با اعلام میزان خسارت ۷۰ میلیارد ریالی به باغداران بویراحمد یکی از مشکلات اساسی فرا روی باغداران استان را بروز برخی ناهماهنگی میان دستگاه‌های متولی از جمله منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان برای توسعه اراضی شیبدار بر اساس قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی و اجرای ماده ۵۶ دانست.
آقای محمدی با بیان اینکه هر زمین شیبداری مناسب احداث باغ نیست گفت: باید زمین‌هایی که قرار است به باغ تبدیل شود از پیش به لحاظ احتمال بروز سرمازدگی و در صورت ایجاد پدیده‌ی سرمازدگی قابلیت ارائه راهکار‌های مبارزه با سرمازدگی را مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
وی گفت: نوع محصول کاشته شده در زمین مورد نظر و استعداد این اراضی و قابلیت بازدهی نیز از قبل باید توسط کارشناسان باغداری جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.
محمدی افزود: بر اساس پیش بینی انجام شده مصوب شد در یک دوره زمانی ۱۰ ساله طرح توسعه باغات در حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی دیم این شهرستان عملیاتی شود.
وی افزود: استفاده از کشت‌های مثمرثمر در این اراضی شیب دار، سیل خیز و فاقد توجیه اقتصادی علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، توان بیولوژیکی آن را بالا برده و تا حدود زیادی بر ایجاد حفظ و تقویت تعادل اکوسیستم طبیعی نیز موثر خواهد بود.
یکی از برنامه‌های راهبردی دولت و وزارت جهاد کشاورزی که در برنامه پنج ساله ششم نیز پیش بینی شده است، توسعه باغات در بیش از ۵۰۰ هزار هکتار اراضی شیبدار کشور است که قرار شد بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از این میزان در کهگیلویه وبویراحمد ایجاد شود.
تولید سالانه انواع محصولات باغی در استان کهگیلویه وبویراحمد افزون بر ۲۷۰ هزار تن است.
سطح زیرکشت باغ‌های کهگیلویه و بویراحمد هم اینک بیش از ۴۳ هزار هکتار و تولید سالانه‌ی نهال نیز سه میلیون اصله است.
نبود بازار‌های فروش، نبود سردخانه و صنایع تبدیلی از دیگر مشکلات باغداران این مناطق است.
قرار است سه واحد سردخانه با ظرفیت مطلوب در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شود، اما بر اساس شنیده‌ها صاحبان این طرح‌ها از بانک‌های استان اعلام نارضایتی کرده و عنوان کردند: بانک‌های عامل همکاری‌های لازم را با آنان ندارند به همین دلیل باغداران استان امیدی به درآمد مطلوبی از باغ‌های خود ندارند. (خبرمکتوب ویژه ارزیابی)
ارسال نظرات