در مراسم رونمایی از یادمان شهدای ورزش کشور مطرح شد؛
آیین رونمایی از یادمان شهدای ورزش کشور و رونمایی از کتاب شهید والامقام «اسماعیل اعلمی» با حضور وزیر ورزش و جوانان و رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۲۴۲۱۳
|
۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، در این آیین که امروز در آکادمی ملی المپیک برگزار شد، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش به ایراد سخن پرداختند که در ادامه می‌خوانید:

مسئله ورزش در دفاع مقدس مسئله‌ای مهم بود

سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» در این مراسم، طی سخنانی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا به خصوص شهدای مدافع حرم و تسلیت ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع)، با بیان اینکه مسئله ورزش در دفاع مقدس مهم بود، اظهار داشت: اگر رزمندگان ما ورزشکار نبودند، نمی‌توانستند در آن شرایط سخت بجنگند.

وی افزود: در عملیات «بدر» چند تن از رزمندگان با توپ معیوب و زمین نامناسب و بدون کتانی با همان پوتین‌هایشان، فوتبال بازی می‌کردند که این نشان دهنده اهمیت ورزش در میان رزمندگان بود.

سردار کارگر با اشاره به اینکه جمع‌بندی‌هایی در دفاع مقدس وجود دارد که برای ما مایه عبرت است، خاطرنشان کرد: در برهه‌ای همه ابرقدرت‌های جهان جمع شدند تا نظام جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند که «عراق» نیز نماینده این کشورها بود.

دفاع مقدس یک جنگ جهانی کوچک علیه ایران بود

وی ادامه داد: دفاع مقدس در واقع یک جنگ جهانی کوچک بود و آمریکایی‌ها وقتی به عراق حمله کردند، خودشان اعتراف کردند که بیش از ۴۰ کشور جهان به عراق سلاح ارسال می‌کردند و در مقابل هم برخی کشورها مانند سوریه و لیبی به ایران کمک کردند.

وی با اشاره به اینکه ما نتوانستیم نقش حضرت امام خمینی (ره) در دفاع مقدس را به‌ خوبی تبیین کنیم، افزود: دو عامل اصلی را ما نباید از یاد ببریم، یکی وجود شخص امام خمینی (ره) به عنوان رهبر و دیگری وجود نیروهای فداکار مردمی.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس مردم بودند که پیروز شدند، مردم از همه جناح‌ها، اقوام، اقشار و سلایق سیاسی به میدان آمدند و هیچ صحنه‌ای در دفاع مقدس بالاتر از این نبود که همه مردم بیایند و همه جان بدهند.

کارگر با بیان اینکه امروز ما هرچه داریم از دفاع مقدس است، ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که تثبیت انقلاب اسلامی توسط دفاع مقدس صورت گرفت.

وی افزود: در دفاع مقدس حضرت امام خمینی نیز به امتحان گرفته شد و سربلند از آن بیرون آمد و ما امروز در دفاع مقدس توانستیم حقانیت خود را ثابت کنیم. ما در زمان جنگ سیم‌خاردار وارد می‌کردیم، اما امروز صادرکننده موشک هستیم.

پیروزی جبهه مقاومت نتیجه درس‌آموزی از دفاع مقدس است

سردار کارگر ابراز داشت: امروز تمام دنیا جمع شده است تا جلوی پیشرفت ما را بگیرد، در کدام دوران بود که ما تحریم نبودیم؟ اینکه ما امروز توانستیم سوریه، عراق و لبنان را نجات دهیم و کاری کنیم که غزه مقابل رژیم صهیونیستی و یمن با دست خالی مقابل رژیم سعودی مقابله کند، برگرفته از الگوی دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس گنجینه است و همه جا حتی در ورزش نیز کاربرد دارد، اذعان کرد: واقعا اگر که ما همان روحیه جهاد و مقاومتی که در دوران دفاع مقدس داشتیم را امروز در میدان ورزشی داشته باشیم و اگر ورزشکار ما بداند وقتی که پرچم ما بالا می‌رود و سرود جمهوری اسلامی پخش می‌شود، این ندای شهدا است، نتیجه دیگری می‌گیریم.

سردار کارگر گفت: امروز دنیا متحد شده است که حتی اسم جمهوری اسلامی هم نباشد ولی الحمدلله همه جا اسم جمهوری اسلامی هست و هر معادله‌ای که در دنیا بسته شود یک طرف آن جمهوری اسلامی است لذا ما هر چه داریم از برکت شهدا است، رهبر انقلاب فرمودند که من مدیون شهدا هستم و همه ما مسئولین هم باید بدانیم که مدیون شهدا هستیم و تا وقتی که مردم را داریم موفقیم.

وی با اشاره به اینکه اگر دفاع مقدس انحصاری شد دچار انحراف می‌شود، تصریح کرد: همه مردم، حتی بچه‌هایی که تازه به دنیا می‌آیند در دفاع مقدس نقش دارند. جوانان امروز از جوانان دوران انقلاب و دفاع مقدس بهتر هستند زیرا در آن دوران این همه ابزار و تبلیغات وجود نداشت و امروز با وجود فضای مجازی و جذابیت‌های دنیا می‌بینیم که جوانان ما داوطلب هستند که به سوریه بروند.

سردار کارگر در پایان با اشاره به زندگی شهید «محسن حججی» خاطرنشان کرد: شهید حججی تربیت یافته دفاع مقدس بود. وی الگویش شهید کاظمی بود اما امروز می‌بینید که از شهید کاظمی بیشتر جریان‌سازی کرده است.

ایدئولوژی و رویکرد انقلاب ما، همان ایدئولوژی و رویکرد نهضت عاشورا است

در این مراسم همچنین «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع) و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: ایدئولوژی و رویکرد انقلاب ما، همان ایدئولوژی و رویکرد نهضت عاشورا است و اهداف برپاکنندگان این دو نهضت و آرمان‌های شهدای آن‌ها، مشترک است.

وی افزود: تحلیل‌گران بر اساس آمار و ارقام موجود، خارج از هرگونه شعار اعلام کرده‌اند که نزدیک به 40 کشور جهان در دوران دفاع مقدس از عراق حمایت می‌کردند.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: امروز می‌بینیم که جوانان کشور ما با چه شور و اشتیاقی برای دفاع از حرم و دستاوردهای انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر می‌جنگند، ایثارگری می‌کنند و به شهادت می‌رسند، که این نشان دهنده آن است که ارزش‌های جوانان انقلاب به خوبی دارد به جوانان امروز منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه ما باید از گذشته‌مان درس بگیریم که آینده‌مان را بسازیم، ادامه داد: گذشته کشور ما نشان می‌دهد آن چیزی که در 39 سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران رخ داده است، علی‌رغم فضاسازی و جوسازی‌هایی که علیه ملت ایران توسط بیگانگان انجام شده و برخی افراد ناآگاه نیز در داخل به آن دامن زدند، کارنامه جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف چه در دوران دفاع مقدس و چه در منازعات سیاسی آینده بسیار روشنی دارد.

وزیر ورزش و جوانان گفت: امروز بازیگری اصلی سیاسی، نظامی و بازیگر معادلات منطقه، قطعا جمهوری اسلامی ایران است و ضدیتی که جهان غرب و ایالات متحده علیه ما دارد با درکی از این واقعیت از دیدگاه خودش است.

جمهوری اسلامی مقابل نفوذ استکبار جهانی ایستاده است

وی افزود: هرجا که کشورهای مستکبر خواستند نفوذ کنند، جمهوری اسلامی ایران با توانی که دارد به مقابله با تحریفات و تهاجمات آن‌ها برمی‌خیزد.

سلطانی‌فر با بیان اینکه یکی از این تحریفات و تهاجمات، گروه‌های تکفیری و تروریستی است، تأکید کرد: واقعا اگر جمهوری اسلامی نبود، امروز قطعا حکومت عراق و سوریه نابود شده بود و ما مجبور بودیم پشت مرزهایمان با تکفیری‌ها مبارزه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک نگاهی به تاریخ گذشته بیاندازیم، در حدود سه قرن گذشته ما در جنگ‌هایی که با خارجی‌ها داشتیم، انتهای آن شکست، سرافکندگی و جدا شدن بخش‌ وسیعی از خاک کشورمان بود.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: حدود 200 سال قبل، ما یک جنگی را با روس‌ها داشتیم که آن جنگ نهایتا به قرارداد گلستان منجر شد و بخش‌هایی از سرزمین ما جدا شد و 13 سال بعد نیز ما یک جنگ دیگری با روس‌ها داشتیم که شکست خوردیم و در پی آن قرارداد ترکمنچای بسته شد.

وی افزود: ایران در آن روزها حدود 3 میلیون متر مربع وسعت داشت، اما امروز حدود 1 میلیون و 648 هزار متر مربع وسعت دارد، این یعنی که ما در این دو جنگ، حدود 40 درصد از خاک کشورمان را از دست داده‌ایم.

سلطانی‌فر با بیان اینکه در جنگ جهانی دوم نیز ایران یکی از جبهه‌ها و مناطق اطراف درگیری بود، اظهار داشت: در جنوب کشور انگلیسی‌ها و در شمال کشور روس‌ها بخش زیادی از خاک ایران را اشغال کرده بودند و از طرفی نیز حکومت پهلوی فقط در کاخ‌های خود در تهران بود و ایران اشغال شده و بدون اختیار شده بود.

وی تأکید کرد: در دفاع مقدس یک‌باره 15 هزار کیلومتر مربع از خاک کشورمان که شامل هفتاد شهر کوچک و بزرگ و حدود 100 روستا بود، به تصرف دشمن درآمد تا بالاخره از زمانی که پیشروی‌های ما شروع شد و عملیات شکست حصر آبادان آغاز شد، حالت آفندی و تهاجمی به خودمان گرفتیم.

وزیر ورزش و جوانان بیان داشت: افتخار بزرگ جمهوری اسلامی، مردم و رهبران ما این بود که در پایان جنگ تحمیلی، یک وجب از خاک کشورمان در تصرف دشمن باقی نماند که این اتفاقی تاریخی است و باید برای آن فیلم‌ها و مستندها بسازند و کتاب‌ها چاپ کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همان‌طور که ما قراردادهایی مانند قرارداد ترکمنچای را ملامت می‌کنیم، نسل بعدی نیز به دستاوردهای دفاع مقدس افتخار می‌کنند.

ارسال نظرات