سردار مولایی گفت: حتی بعضی از افرادی که خیلی اعتقادی به مسلمانی و شیعه ندارند، از این فرهنگ استفاده می‌کنند، مثل آقای گاندی که می‌گوید رهبر من امام حسین (ع) شیعه‌ها به لحاظ آزادمردی و ظلم ستیزی و مبارزه است.
کد خبر: ۸۹۲۴۴۴۳
|
۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، سردار سید یوسف مولایی روز دوشنبه در هفته دفاع مقدس در بازدید از ایرنا مرکز استان البرز، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و امام راحل، در خصوص وضعیت امنیتی کشور و بهره گیری از تجارب هشت سال دفاع مقدس در سامان دادن به ساختار دفاعی کشور، افزود: قبل از پرداختن به این موضوع باید به ویژگی‌های ذاتی در دفاع مقدس پرداخت که اکنون می‌توان از آن استفاده کرد.
 
فرهنگ شهادت تنها به شیعیان تعلق ندارد/ حضور
 
وی اظهار داشت: در موضوعات دفاعی موضوعی داریم به نام عوامل برتری ساز که وقتی توان دو کشور و دو نیرو با هم بررسی شوند، موضوعات فیزیکی و عوامل غیرفیزیکی را بررسی کرده و عوامل برتری ساز را نیز بررسی می‌کنند.

وی گفت: آنچه که در هشت سال دفاع مقدس امتیاز و برند و عامل برتری ساز بود، انگیزه الهی بود، نه اینکه به عنوان یک شعار با این موضوع برخورد شود بلکه واقعیت امر این بوده است.

این جانباز هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه با بررسی اوایل جنگ نیز به این موضوع پی می‌بریم، افزود: در یکسال ابتدایی جنگ تقریبا فاقد یک سیستم منظم و قابل اتکایی برای دفاع بودیم و ارتش کشور ما با توجه به ابلاغیه‌های انجام شده از سوی دولت موقت مثل کم کردن خدمت سربازی، خدمت افراد متخصص در مناطق بومی خودشان، لغو بعضی از قرارداد‌های نظامی و برگشت بعضی از اقلام و تجهیزات نظامی روبرو شد.

وی اظهار داشت: این وضعیت را در ارتشی که سرانش تقریبا فرار کرده بودند و تجهیزات و امکانات در بعضی از مناطق مثل کردستان به غارت رفته بود و سپاه هم که جدید تاسیس شده بود و تجربه جنگ نداشت، شاهد بودیم.

سردار مولایی گفت: درست است که سپاه در کردستان و بعضی از ماموریت‌ها موفق عمل کرده بود، ولی در مقابل یک دشمن کلاسیک که سه سپاه یعنی ۱۲ ارتش را روانه مرز‌های ما کرده، کار سختی بود و باید با توپ و سلاح سنگین و نیمه سنگین به آن‌ها جواب داد.

مولایی با بیان اینکه محاسبات دشمن درست بود، افزود:اگر دنیایی، مادی و نظامی محض فکر کنیم، درست فکر کرده بود که می‌تواند یک هفته‌ای خوزستان را از کشور جدا کند و یک ماهه هم به تهران برسد.

وی بیان داشت: در همان زمانی که با حمله دشمن خارجی روبرو شدیم در بیشتر مناطق کشور اعم از شرق، غرب، شمال و جنوب با جنگ‌های داخلی روبرو بودیم، مثل جنوب غرب کشور و گروه‌هایی جبهه التحریر یا در شمال غرب کشور مثل گروه‌های پان ترکیسم و غائله کردستان، کومله، دموکرات و سوسیالیست‌ها و در بحث شمال شرق کشور هم مسایلی مطرح بود.

وی گفت: برای کشوری که نظامش تازه تشکیل شده و بنیه اقتصادی سیاسی، دفاعی خوبی ندارد، دفاع کردن در مقابل یک ارتش تا دندان مسلح که به عنوان ارتش سوم یا چهارم دنیای عرب معروف بود، کار سختی بود، ارتشی که از سلاح استراتژیک مثل موشک‌های پیشرفته تا تانک‌های پیشرفته مثل تی ۷۲ و هواپیما‌های پیشرفته داشت.

فرمانده سپاه استان البرز با اشاره به اینکه با وجود این وضعیت در کشور، ما از لحاظ مادی نمی‌توانستیم مقاومت کنیم، ادامه داد: دومین دلیلی که از لحاظ مادی نمی‌توانستیم مقابله کنیم این بود که دشمن موفق شد در بخشی از نقاط خوب جلو بیاید، ولی زمانیکه به ۵ کیلومتری خرمشهر رسید، با مقاومتی سخت و جانانه روبرو شد.

وی با اشاره به مقاومت ۳۴ روزه مردم خرمشهر اعم از زن، مرد، پیر و جوان، تصریح کرد: این مقاومت ۳۴ روزه با چه ادله‌ای بود و عامل و امتیاز ما چه بود که می‌تواند در مقابل ۲ لشکر که یکی مکانیزه و یکی زرهی بودند، ایستادگی کنند که نماد این مقاومت شهید بهنام محمدی و شهید حسین فهمیده می‌شوند و شهید جهان آرا و مرادی و ده‌ها شهید زن و مرد دیگر بود.

مولایی بیان داشت: انگیزه دفاع آنان که به عنوان عامل و برند برتری ساز در آن زمان بود، دفاع از ناموس کشور و دین شان بود، فارغ از اینکه سلاح داشتیم یا نداشتیم برغم اینکه سلاح کمی داشتیم و بعضی مواقع نوبتی از اسلحه استفاده می‌کردند و یا در صورت داشتن سلاح گلوله‌ای نداشتند.

وی سومین عامل برتری ساز را تقسیم کردن جنگ به عنوان یک نقطه عطف عنوان کرد و گفت: از زمان شروع جنگ تا مرداد یا شهریور ۱۳۶۰ که حدود یکسال است، در این زمان قدرت مطلقه‌ی اداره جنگ با بنی صدر و گروهش بود و هر زمان که به جبهه می‌رفت و برمی گشت ادعا می‌کرد که نمی‌توانیم بجنگیم و در این مدت دو نامه به حضرت امام نوشت و با توصیف کردن دشمن به قوی بودن، می‌گفت: یا عقب نشینی کنیم و یا زمین بدهیم زمان بگیریم.

وی با اشاره به اینکه در جبهه هم همیشه اختلاف بود و ارتشی‌ها که می‌خواستند به سپاهی‌ها هم کمک کنند بنی صدر اجازه اینکار را نمی‌داد، افزود: بنی صدر یک تفرقه بزرگ در جبهه اسلام در دفاع از کشور به وجود آورده بود و تفکر غالب تفکر مادی بود و هیچ کسی انگیزه معنوی نداشت و اعتقادی نداشتند که جوانان می‌توانند دفاع کنند و می‌گفتند جنگ یک امر تخصصی است.

فرمانده سپاه استان البرز تاکید کرد: بعد از اینکه بنی صدر از ایران فرار کرد، جنگ به دست جوانان با رویکرد‌های دیگری می‌افتد و جوانانی مثل بچه‌های سپاه و فرماندهان ارتشی مثل شهید صیاد شیرازی سرکار می‌آیند و فرماندهی جنگ را به دست می‌گیرند و تفکر جنگ از دست یک تفکر غالب مادی نظامی محض خارج شده و تفکر دیگری جایگزین می‌شود.

وی گفت: برغم اینکه در مدت یکسال ابتدایی جنگ نتوانستیم خیلی موفق باشیم و در چند عملیاتی که انجام شد، ولی هیچکدام موفق نبود، ولی به محض تغییر رویکرد، دقیقا روز ۵ مهرماه ۱۳۶۰ اولین عملیات موفق انجام شد که جزء ۴ عملیات اصلی ما در دوران دفاع مقدس بود که با عنوان عملیات ثامن الائمه که شکست حصر آبادان بود، انجام شد و از این تاریخ تا سوم خرداد سال ۱۳۶۱ در عرض ۹ ماه سه عملیات دیگر انجام می‌شود که ۹۰ درصد خاکمان را از دشمن پس می‌گیریم.

مولایی افزود: با تغییر رویکرد مادی به رویکرد الهی- دینی- انقلابی با جوانان بسیار توانمندی که وارد عرصه دفاع می‌شوند و به آنان اختیار داده می‌شود توانستیم به موفقیت‌های چشمگیری برسیم.

وی تصریح کرد که برای ما کاملا موثق و غیرقابل انکار است که ایمان به خدا و اعتماد به خدا که اسم آن را انگیزه الهی دینی می‌گذاریم از مهم‌ترین عوامل برتری ساز ما در دوران دفاع مقدس است.

وی گفت: اگر امروز وصیت نامه شهدا و سخنرانی فرماندهان را ببینیم در ۹۰ درصد از آنان به چند عنصر ایمان و توکل به خداست که همان انگیزه الهی است، دوم توسل به ائمه اطهار (ع)، سوم تاسی به امام حسین (ع) و شهادت طلبی، امید به یاری حضرت، ولی عصر (عج) و تبعیت از امام (ره) و ولایت فقیه تاکید شده است.

وی اضافه کرد: اگر به پیشانی بند و پشت نویس لباس رزمنده‌ها نگاه کنیم نام ائمه اطهار (ع) آمده و اسم رمز عملیات‌ها اسم ائمه اطهار و یا اسم لشکر‌ها و تیپ‌ها هم همینگونه بود و در آن زمان فرهنگ شهادت غالب بود و نمیشد فرهنگ شهادت را منها کنیم و ادعا می‌کردیم که جنگمان پیروز می‌شد.

وی با بیان اینکه این فرهنگ شهادت فقط به ما تعلق ندارد، افزود: حتی بعضی از افرادی که خیلی اعتقادی به مسلمانی و شیعه ندارند، از این فرهنگ استفاده می‌کنند، مثل آقای گاندی که می‌گوید رهبر من امام حسین (ع) شیعه‌ها به لحاظ آزادمردی و ظلم ستیزی و مبارزه است.

مولایی یکی دیگر از عوامل برتری در دوران دفاع مقدس را عاملی به نام "مردم" دانست و اظهار داشت: اگر مردم نبودند، حضور مردم و زنان ایرانی نبودند و کمک‌های پشت جبهه آنان نبود و مردان و پسران خود را به جبهه‌ها نمی‌فرستادند پیروزی ممکن نبود.

وی گفت: حضرت امیر (ع) در خطبه ۲۷ خود خیلی گلایه دارند که می‌گفتم برویم جنگ می‌گفتید زمستان است نمی‌رویم و یا تابستان نمی‌رفتند می‌گفتند بگذارید سوز گرما بیافتد، ولی هیچوقت رزمندگان ما نگفتند که زمستان هست یا تابستان هست به عملیات نمی‌رویم.

وی ادامه داد: در گرما و رطوبت ۹۰ درصدی خوزستان و یا در فصل زمستان در کوه‌های کردستان و زیر تلی از برف جنگیدند و هیچوقت حرفی نزدند به طوریکه در مناطقی که تا یک متر برف بود می‌جنگیدند که شاید خارج از چارچوب‌های نظامی بود که این امر نشات گرفته از عوامل برتری ساز و اطاعت پذیری از، ولی فقیه وامام بود.

این جانباز مدافع حرم افزود: اگر بخواهیم ساختار دفاعی کشور خود را بچینیم و یا سازمان دهیم و مولفه‌های موثر بر این ساختار را بر شماری کنیم باز هم جزو عوامل اصلی ما می‌شود، البته سلاح مان دیگر مثل سلاح زمان اول جنگ نیست آن زمان یک فشفه هم نمی‌توانستیم درست کنیم، ولی اکنون موشک‌هایی درست می‌کنیم که ۲۵۰۰ کیلومتر برد دارد و دنیا را به هم ریخته است.

وی بیان داشت: تکنولوژی برتر موشک به ویژه ناوبری موشک دست هرکسی در دنیا نیست، ولی موشک‌هایی که اکنون ایران درست می‌کند تنه می‌زند به موشک‌های کشور پیشرفته دنیا و برای پیروزی در جنگ باید از لحاظ مادی بهترینش را داشته باشیم، ولی این مادیات نیست که می‌جنگد بلکه ساختار دفاعی ما نمی‌تواند مادیات باشد، زیرا آمریکایی‌ها خیلی بهتر و بیشتر از ما امکانات مادی دارند و سلاح‌های پیشرفته تری دارند.

وی تاکید کرد: اگر انگیزه دینی نباشد بهترین تجهیزات نمی‌تواند در پیروزی و موفقیت تاثیرگذارباشد.

وی با اشاره به اینکه شاید بعضی‌ها این گفته‌ها را شعار بدانند به طوریکه اکنون شهدای مدافع حرم نماد این‌ها هستند، گفت: شهید مدافع حرم ما با تمام اختیار و قدرتی که خداوند به او داده و می‌تواند زندگی آرامی داشته باشد، ولی شهادت و سختی را به جان می‌خرد؛ به خصوص با این دشمنی که اکنون وجود دارد.

وی افزود: ما در هشت سال دفاع مقدس می‌دانستیم عراقی‌ها خیلی بی رحم هستند و در صورت اسارت توسط آن‌ها شکنجه می‌شویم، ولی می‌دانستیم حداقل در ملاء عام که ایجاد رعب و ترس کند و از ترس مجامع بین المللی سر نمی‌برند و آتش نمی‌زنند، ولی اکنون هر کس می‌رود احتمال می‌دهد که سرش بریده شود.

وی بیان داشت: نماد آن‌ها شهید حججی است که چنان با صلابت رفتار می‌کند و صحبت‌های این شهدا را وقتی در کنار شهدای دفاع مقدس بگذاریم می‌بینیم که ذره‌ای تفاوت ندارد و همان حرف‌هایی که در وصیت نامه‌های شهدای دفاع مقدس است در وصیت نامه شهدای مدافع حرم نیز هست.

وی با اشاره به اینکه در استان البرز بیش از ۴ هزار ثبت نامی افراد واجد شرایط برای دفاع از حرم ائمه اطهار (ع) داریم، افزود:، ولی انگیزه‌ای که از زمان دفاع مقدس به یادگار مانده و آن‌ها کاشتند و با خونشان آبیاری کردند، آن فرهنگ هنوز هم هست و این عامل برتری ساز برای ماست و دشمن هم دقیقا از همین موضوع می‌ترسد.

وی یادآور شد که دشمن برای از بین بردن این عوامل چند هدف اساسی را برای از بین بردن این روحیه مدنظر قرار داده که یکی استفاده از رسانه‌های داخلی کشور برای رسیدن به این هدف است که این هدف خود را از ۲۰ سال پیش آغاز کرد.

مولایی ادامه داد: در سال ۷۶ در روزنامه‌های زنجیره‌ای بر علیه شهادت مطلب نوشتند و شهادت را تمسخر کردند و تحقیر کردند؛ یک تئوری توسط این دشمنان داخلی که بخشی از آن‌ها هنوز در کشور هستند و بخشی نیز به کشور‌های دیگر رفته اند درست کرده اند که در آن آوردند که شهادت یک عنصری است که خشونت طلبی را ترویج می‌کند و درخت خشونت میوه‌ای جز خشونت ندارد.

وی گفت: داستان امام حسین (ع) و عاشورا را به دعوای خانوادگی و مساله بدر و احد وصل کردند، یعنی به حد نازله‌ای رساندند که کسی دیگر به آن توجهی نکند؛ دشمن روی این موضوع کار کرد.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعات که در دفاع خیلی تاثیرگذار است و فهمیدند مردم را اگر بدترین بلا‌ها سرشان بیاید دست از آن نمی‌کشند یعنی ولایت فقیه را نشانه گرفتند.

فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز اظهار داشت: دشمن همواره در تلاش برای شبه افکنی و از بین بردن جایگاه ولایت در بین مردم است و بازماندگان آن فرهنگ شهید نصیری، شهید همدانی و شهید تقوایی می‌شوند که از ناجیان سوریه و عراق هستند و در این کشور‌ها برای آنان یادمان برگزار می‌شود.

وی گفت: این فرهنگ است که باعث پیروزی رزمندگان می‌شود، زیرا ما که نمی‌توانیم تسلیحات و جنگ افزار ببریم، ولی با این فرهنگ و خط مشی هست و انتقال آن است که به انصارالله، حزب الله، حشدالشعبی و دفاع وطنی تبدیل شده است یعنی انتقال یک بسته فرهنگی است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از کار‌های دشمنان نادم و پشیمان کردن رزمندگان از گذشته، پوچ بودن دفاع، تمسخر آنچه که داشتیم که همان اعتقاد به خدا و ایمان است، می‌باشد.

وی گفت: دشمنان به محض تمام شدن جنگ به سه عامل برتری ساز ولایت، شهادت و امامت حضرت، ولی عصر (عج) حمله کردند.

مولایی یادآور شد: ما ساختاری به نام ساختار ذهنی دفاع به جز ساختار تجهیزاتی و نیروی انسانی داشتیم که یکی از آن‌ها بحث‌های روانی است و چیزی که شاکله اصلی ذهن و انگیزه بچه‌های ما را شکل می‌داد مسایل انگیزیشی- ایمانی و دینی- عاشورا- تاسوعا و امام حسین (ع) بود.

وی افزود: این جا بدون مقدمه و بدون توضیح معلوم می‌کند رابطه‌ای بسیار معنادار و عمیقی بین تفکر عاشورا و تفکر بچه‌های رزمنده وجود داشته است.

وی بیان داشت: قبل از مرداد ۱۳۶۰ علیرغم اینکه بچه‌های رزمنده انگیزه دینی داشتند، ولی از آن نمی‌توانستند استفاده کنند، ولی جنگ ما نشان داد که عامل اصلی و تفکر غالب (پارادیم حاکم) بر تفکر بچه‌های رزمنده همان عاشورا و محرم بود.

وی گفت: امام (ره) به درستی قبل از جنگ مطرح کردند که انقلاب ما و نهضت ما با محرم و صفر استقامت و قوت گرفته است و محرم و صفر بود که هم انقلاب را پیروز کرد و ایجاد و توسعه داد و عاملی برای ثبات آن هم بود.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
پر بیننده ها