خبرهای داغ:
با نزدیک شدن به پایان نبرد کُردها در رقه، این سؤال مطرح می‌شود که آیا سیطره آنان بر مرکز داعش در سوریه به معنای هموار شدن زمینه پیاده‌سازی نظام فدرالیته در شمال این کشور خواهد بود؟
کد خبر: ۸۹۲۴۷۱۲
|
۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، گروه‌های مسلح موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) که مورد حمایت مستقیم آمریکا قرار دارند و مبارزان کُرد سوری ستون اصلی این نیروها را تشکیل می‌دهند، به نبردهای خود در آخرین محله‌های شهر رقه، مرکز استان رقه در شمال سوریه  و مهمترین کانون داعش در سوریه ادامه می‌دهند.

نبرد این نیروها پس از یورش گسترده و بزرگ آنها به مرکز شهر، هم اکنون به سه محله و چند نقطه و خیابان محدود شده و می‌رود تا به سیطره داعش بر مهمترین مراکز و کانون‌هایش در خاک سوریه پایان دهد.

این پیشروی پس از گشودن محورهای عملیاتی جدید از سمت شمال رقه، پس از توقف عملیات نظامی این نیروها برای چند ماه متوالی، در پی حمله نیروی هوایی ترکیه در چارچوب عملیات «خشم فرات» طی ماه‌های گذشته به محله‌های جنوبی، شرقی و غربی رقه محقق شد.

پیشروی نیروهای سوریه دموکرات در شهر رقه، با فشار نظامی شدیدی توامان شده که داعش در استان دیر الزور و حومه‌های حمص و حماه متحمل می‌شود.

20% رقه در دست داعش

«طلال سلو»، سخنگوی رسمی «قسد» در سخنانی، تصریح کرد که نبردهای این نیروها در آخرین محله‌های رقه که داعش همچنان کنترل آنها را در دست دارد، دنبال می‌شود.

سخنگوی رسمی قسد که پایگاه خبری «عنب بلدی»، نزدیک به معارضان سوری مصاحبه می‌کرد، افزود: نبردهای کنونی در 20 % شهر رقه دنبال می‌شود که داعش بر آن سیطره دارد.

سلو برخی خبرهای منتشر شده، درباره توافق نیروهای سوریه دموکراتیک با داعش جهت خروج 200 نفر از عناصر این گروه به استان دیرالزور را تکذیب و تاکید کرد: «نبردها تا غلبه بر تمام تروریست‌ها و آزادسازی کامل شهر ادامه خواهد یافت».

کمپین «الرقة تذبح بصمت» (رقه در سکوت ذبح می‌شود) 21 سپتامبر گذشته در خبری اعلام کرده بود، نبرد رقه پس از سیطره کامل «قسد» بر این شهر پایان یافت.

این کمپین در پایگاه خبری خود یادآور شد، سیطره قسد بر شهر رقه پس از محصور شدن نبردها به 3 محله الفردوس، الجمیلی و حاره البدو، در مرکز شهر و توافق قسد و داعش مبنی بر خروج 200 تروریست داعشی به سمت استان دیر الزور حاصل شد.

اما قسد با تخمین اینکه بر حدود 80% شهر رقه سیطره دارد، اعلام کرد: محور شمالی شهر، غالبا دارای بافتی مسکونی و دربرگیرنده موسسات و سازمان‌های دولتی و عمومی مانند سیلوها، آسیاب‌ها و مقر لشکر 17 ارتش سوریه است که منطقه‌ای راهبردی نظامی شمرده می‌شود و نیروهای قسد پس از سیطره بر آن، امنیت این پایگاه و مناطق پیرامون آن را تامین کرده‌اند.

مقر لشکر 17 ارتش سوریه در شمال شهر رقه واقع شده و با مرکز شهر 6 کیلومتر فاصله دارد. اهمیت این مقر در آن است که شهر رقه را از حومه آن جدا کرده و بیش از 14 گردان از جمله گردان شیمیایی، توپخانه، نیروهای ویژه، رادار و ردیابی را دربر می‌گیرد.

براساس جدیدترین نقشه میدانی سیطره داعش در شهر رقه در حال حاضر به خیابان‌های القطار و الکهرباء و سه محله الجمیلی، حارة البدو و التوسعیة و همچنین میدان النعیم محدود می‌شود.

گروه‌های تروریستی تکفیری «أحرار الشام» و «جبهة النصرة» اواسط سال 2013 میلادی بر این شهر سیطره یافتند، اما چند ماه بعد، اوایل سال 2014 میلادی داعش با تصرف این شهر آن را پایتخت خود خوانده‌اش در سوریه اعلام کرد.

نبرد جاری در رقه برای محور ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا که هدف براندازی نظام در سوریه را از ابتدای بحران تحمیلی بر این کشور دنبال می‌کرده و از این جهت که مرکز داعش در سوریه شمرده می‌شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این باور وجود دارد، سیطره کامل قسد بر شهر رقه، به کُردهای سوریه قدرت می‌دهد، گامی دیگر به سمت پیاده سازی نظام فدرالیته و خودمختاری در این شمال این کشور بردارند. این درحالی است که گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کُرد خود را برای برگزاری همه‌پرسی نظام فدرالیته در سه منطقه عفرین، الفرات و الجزیره آماده می‌کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها