استاد حوزه علمیه قم:

معارف دینی در جامعه نشر یابد

استاد حوزه علمیه قم در همایش پیشکسوتان و رزمندگان 8 سال دفاع مقدس استان سمنان گفت: معارف دینی باید در جامعه نشر یابد تا بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه حل و فصل شود.
کد خبر: ۸۹۲۴۸۰۶
|
۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در سمنان، حجت‌الاسلام سیدعبدالمجید اشکوری استاد فلسفه سیاست در حوزه علمیه قم در همایش پیشکسوتان و رزمندگان  8 سال دفاع مقدس استان سمنان با حضور استاندار ، مدیر کل  حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، فرمانده تیپ، معاون هماهنگ کننده سپاه استان سمنان، پیشکسوتان نیروهای مسلح و رزمندگان و جانبازان استان سمنان که در سالن شهدای گمنام سپاه استان سمنان برگزار شد، اظهار داشت:  معارف دینی باید در جامعه نشر یابد تا بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه حل و فصل شود.

وی افزود: انسان ها برای رسیدن به سعادت نیازمند به سه مؤلفه بینش، نگرش صحیح و گرایش صحیح هستند و به عبارتی اگر انسان این سه مؤلفه را داشته باشد به سعادت دست می یابد.

استاد حوزه علمیه قم  با بیان اینکه خداوند متعال زمانی که انسان را خلق کرد در وجود انسان قوه فاهمه قرار دارد که ما از آن به عقل تعبیر می کنیم، گفت: کار قوه فاهمه این است که می تواند حق را از باطل، زشتی را از زیبایی، فضیلت را از رذیله و درست را از نادرست تشخیص دهد؛ به همین خاطر است که خداوند که این قوه را در اختیار ما قرار داده است از ما بازخواست می کند.

اشکوری بیان داشت: احکام عقلی نیازمند زیاد فکر کردن نیستند و به عبارتی انسان به راحتی فضیلت را از رذیله تشخیص می دهد.

وی ادامه داد: در اسلام، بحث این است که انسان باید معرفت نسبت به کمال داشته باشد و وقتی معرفت را تحصیل کرد، گرایش هم حاصل می‌شود، وقتی گرایش حاصل شد، انسان برای این گرایش می‌تواند حتی از جان خود هم بگذرد و به شهادت برسد که این شهادت و فناشدن حکم عقل است؛ در حقیقت چنین عشقی که منجر به شهادت و فنا هم می‌شود از عقل ناشی می‌شود؛ بنابراین عقل حاکم است نه عواطف و احساسات.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نبوت و ولایت از شئونات خلیفه اللهی است، بیان داشت: وجود مقدس اباعبدالله می فرمایند "انسان تا زمانی که به خلیفه اللهی نرسیده باشد شأنیت ولایت را ندارد"

اشکوری گفت: رفتار انسان باید مظهری از فضائل اخلاقی و اسماء الهی باشد.

وی بیان داشت: عزاداری های ماه محرم برای این است که باید ماتم فراموشی انسان از خودش باشد و باید از خودمان سوال کنیم که آیا ماتم ندارد که انسان ها خودشان را فراموش کرده اند و نمی دانند چگونه رابطه شان را با خودشان، خدا، محیط و جامعه تنظیم کنند.

این استاد برجسته علوم حوزوی با بیان اینکه امام حسین به میدان رفت برای دفاع از انسانیت انسان، گفت: موقعی که انسانیت انسان نابود شود فساد در زمین گسترش می یابد و آبادانی به ویرانی مبدل خواهد شد.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار