نیکخواه مسئول بسیج مداحان استان کرمان گفت : توصیه بنده به عنوان مسئولی که ۶ سال در مدیریت جامعه مداحان استان در حال انجام وظیفه هستم این است که مداحان روز به روز بصیرت خود و علوم کاربردی و راهبردی خود را در جامعه مداحی افزایش دهند و برای اینکه از راه خود گم نشوند، چشم خود را به دهان رهبری بدوزند و منویات ایشان که در سه پارامتر درس های عاشورا، اخلاق عاشورا و عبرت های عاشوراست، دنبال کنند.
کد خبر: ۸۹۲۵۲۳۰
|
۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان ، 

به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان، امام حسین (ع)، با روح الله نیکخواه یکی از مداحان کرمان و  مسئول بسیج مداحان استان گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید؛

 

تفاوت بین مداح انقلابی و غیر انقلابی در چیست؟

نیکخواه: مداحی و مدح اهل بیت در حقیقت تبیین اتفاقات و حوادثی است که برای جامعه انقلابی و دینی به ویژه اهل بیت (ع) حادث شده که  این اتفاقات و حوادث برای حفظ دین بوده  است. لذا مداحی که می خواهد پا در عرصه مداحی بگذارد باید به این نکته توجه کند.

 

این نقطه عطف و سرآغاز حرکت حقیقی یک مداح است که باید از اینجا شروع کنیم. درحقیقت تفاوت مداح انقلابی و غیرانقلابی را هم از همین رویکرد می توانیم پیدا کنیم. مداح باید بداند اهل بیت (ع) برای حفظ دین و ارزش ها و دستاوردهای انقلاب جان، مال، فرزندان و خانواده خود را فدا کردند. کمااینکه این را در فرمایشات معمار انقلاب می بینیم که در حفظ اسلام می فرمودند اسلام چیزی است که باید همه فدایش شوند.

 

عدم آگاهی مداح به مسائل سیاسی نظام اوج بی معرفتی است

 

پس این راهبرد حقیقی همه اهل بیت است و مداح در حقیقت با بیان آن جامعه را زنده می کند و به افکار عمومی می گوید که اهل بیت برای دین چه کارهایی کردند.

 

تفاوت مداح انقلابی و غیرانقلابی در حقیقت در همین نقطه است؛ مداحی که تنها حوادثی که قرن ها پیش برای اهل بیت رخ داده می داند اما این حوادث را به روز ندارد، ریشه ها را نمی داند و بصیرت ندارد، تنها همین حوادث را تبیین می کند و کاری ندارد که در انقلاب چه اتفاقاتی افتاد و در حقیقت شناختی از نظام ندارد.

 

حضرت امام (ره) در سال ۶۰ می فرمود به والله تمام اسلام سیاست است؛ همچنین می فرمود محراب یعنی جای حرب و جنگ؛ یعنی نمازی که می خوانیم سیاست ماست نه سیاست پلید امپریالسم و استکبار جهانی.

 

به مداحی انقلابی گفته می شود که حوادثی که برای اهل بیت اتفاق افتاده دانسته و پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را ادامه و استمرار آن حوادث بداند؛ اگر مداح دقیق مطالعه کند و آشنا باشد، خود به خود در راه اهداف انقلاب قدم می گذارد اما اگر فرد این حوادث را دست و پا شکسته بداند و بصیرت لازم را در بحث انقلاب نداشته باشد، به او گفته می شود مداحی کن اما کاری به مسائل سیاسی نداشته باش که این اوج بی معرفتی است که مداح به آنچه رخ داده و اتفاق می افتد، علم نداشته باشد.

 

 

نقش مداحان را در تداوم انقلاب اسلامی و حفظ ارزش های دفاع مقدس چگونه ارزیابی می کنید؟

نیکخواه: حضرت امام فرمودند همین هیئت های مذهبی بودند که انقلاب کردند؛ آنچه جوانان امروز به چشم دیدند، حادثه ۹ دی بود. جریان منفور و نفوذی فتنه تا به اینجا رسید که پرچم امام  حسین (ع) را آتش زد، با هیئات مذهبی درگیر شد و شعارهای بسیار تاسف بار در خصوص اصل ولایت فقیه که امام زمان است، سر دادند.

 

پس از رسیدن به دستگاه امام حسین (ع) بود که رسوایی به بار آمد؛ کمااینکه قرآن فرموده چراغ خدا را نمی توان با فوت خاموش کرد.

 

مداح افشاگر است/ میثم تمار؛ اولین مداحی  که در راه ولایت زبانش بریده شد

 

وقتی به خطبه شام امام سجاد(ع) در مسجد شام نگاه می کنیم، می بینیم که با خطبه طوفانی خود افشاگری کرد؛ ۹ دی هم به نوعی افشاگری کرد که این نقش را مداحان ایفا کردند.

 

اخیرا مداحی آقای مطیعی را دیدیم. در حقیقت مداح با تبیین حوادثی که براهل بیت واقع شد، افشاگری می کند.

 

روز بسیج مداحان روز شهادت میثم تمار است که زبانش را بریدند. اولین مداحی که در راه ولایت زبان او را بریدند، میثم تمار بود چون تبیین می کرد و حرف می زد و با شعر، روضه خوانی و کنایات خود مردم را بیدار می کرد.

 

ذکر امام حسین (ع) در دفاع مقدس نقطه تداوم بخش و زنده کننده مکتب عاشورا بود

 

در طول هشت سال دوران دفاع مقدس نیز مداحانی چون آهنگران و کویتی پور با روحیه دادن به رزمندگان و تبیین حوادث عاشورا، اتفاقات تلخ جبهه را سهل می کردند و راه را تداوم می بخشیدند. یکی از نقاط تداوم بخشی و زنده کننده مکتب عاشورا در کوران جنگ، همین جامعه مداحان و ذکر امام حسین (ع) بود.

 

اگر بخواهیم تعریفی جامع از مداحی داشته باشیم می توانیم بگوییم مداحی تبیین حوادث تلخ و شیرین اهل بیت (ع) به همراه کرامات و فضائل اهل بیت در جهت زنده نگه داشتن اسلام ناب و هدایت جامعه و تهییج افکار عمومی به سوی اهداف انقلاب است. این تعریف را در فرمایش امام که فرمود محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است، ببینیم.

 

توصیه شما به جامعه مداحان به ویژه جوانان چیست؟

مداحان چشم خود را به لبان رهبری بدوزند / عبرت های عاشورا ضرورت قطعی امروز جامعه ماست

 

نیکخواه: توصیه بنده به عنوان مسئولی که ۶ سال در مدیریت جامعه مداحان استان در حال انجام وظیفه هستم این است که مداحان روز به روز بصیرت خود و علوم کاربردی و راهبردی خود را  در جامعه مداحی  افزایش دهند و برای اینکه از راه خود گم نشوند، چشم خود را به دهان رهبری بدوزند و منویات ایشان که در سه پارامتر درس های عاشورا، اخلاق عاشورا و عبرت های عاشوراست، دنبال کنند.

 

آنچه که امروز در جامعه مداحان در کنار بصیرت لازم است، اخلاق، آداب و احکام مداحی است. عبرت های عاشورا هم که ضرورت قطعی جامعه ما در شرایط کنونی است که اگر اتفاقاتی را که از زمان وجود مقدس امیرالمومنین (ع) تا به امام عصر(عج) رخ داده، به عنوان درس هایی از مکتب عاشورا نگاه کنیم و فرمایشات رهبری را دنبال کنیم، راه را اشتباه نرفته ایم.

 

خاطرات شیرین و تلخ شما در عرصه مداحی چیست؟

نیکخواه: فرد انقلابی که بصیرت کافی نسبت به اهل بیت (ع)، انقلاب، نظام و رهنمودهای رهبر داشته باشد، تلخی اتفاقات جامعه در کام او بیشتر است، در نتیجه حادثه ای تلخ تر از ۹ دی سراغ ندارم.

 

امروزه دیدن صحنه های جنایات داعش مانند بریدن سرهای مردم مسلمان و مثله کردن بدن افراد بی دفاع در رسانه های مختلف، تشابهات روضه است که به مداحان در تبیین فرهنگ عاشورا و بیان وقایع اهل بیت کمک می کند. امروز دیدن مظلومیت تشیع در جهان برای مداحان بسیار تلخ است.

 

شیرین تر از وجود نائب برحق امام زمان (عج) چیزی نیست/ با دیدن رهبری چهره سیدالشهدا را می بینیم

 

شیرین ترین اتفاقی که در زمان ما وجود دارد، حضور نائب بر حق امام عصر (عج) است؛ از شهید سید مجتبی علمدار نقلی وجود دارد که در زمان جنگ می گفت شبی خواب سیدالشهدا را در جبهه دیدم؛ عرض کردم هرگاه دلم برای شما تنگ شد، چیکار کنم؟ حضرت فرمود هرگاه خواستی ما را ببینی، خمینی را ببین!

 

امروز وجود مقدس امام (ره) در جوار رحمت حضرت حق است اما با دیدن رهبر و مقتدا، چهره امام زمان را می بینیم. بهترین وشیرین ترین واقعه زمانی بود که درروز ولادت حضرت زهرا  (س)، دربیتی که هرساله دعوت می کنند، به محضر ایشان رفتم. این شیرین ترین اتفاقی بود که حتی نمی توانم حالت خودم را بیان کنم.

 

همچنین سال ۷۹، زمانی که در دانشگاه افسری اهواز بودم، این توفیق را پیدا کردم در کنار حاج صادق آهنگران مداحی کنم.

 

این شیرینی ها را در طول خدمتم در این ۶ سال بیشتر دیده ام؛ ملاقات با اساتید بزرگ کشوری مانند حاج محمود کریمی، حاج اقا ارضی، حاج آقا بهتاج و نشستن در محضر آنها و درس گرفتن از آنها.

 

عید امسال هم از استاد سازگار درس بزرگی گرفتم؛ زمانی که روز سوم فروردین به من زنگ زده و تبریک گفتند، بزرگترین درس اخلاق را به من دادند.

 

 

در برخی استان ها شاهد جمع شدن پیرغلامان هستیم اما چرا در استان کرمان تاکنون این اتفاق رخ نداده است؟

نیکخواه: هرساله گردهمایی مداحان قبل از ماه محرم صورت می گیرد که امسال نیز در شهریور ماه این اتفاق زیر گنبد در حال ساخت امام حسین (ع) این گردهمایی انجام شده و مانند هرسال تولید کتاب اشعار داشتیم.

 

بهترین زمان تجلیل از پیرغلامان و مداحان پس از ماه محرم و صفر است

 

تجلیل از پیرغلامان سالانه صورت می گیرد که هرسال در یک استان برگزار می شود و کشوری است اما تاکنون در کرمان انجام نشده است که ما به تهران پیشنهاد دادیم امسال این برنامه بعداز ماه محرم و صفر برگزار شود؛ چرا که تجلیل زمانی انجام می شود که مداح و پیرغلام و نوغلام کار خود را در ایام محرم و صفر انجام داده و سپس از وی تجلیل می شود. ضمن اینکه پس از این خدمت در ماه محرم و صفر، امامت امام عصر(عج) آغاز می شود لذا یکی از بهترین زمان هی تجلیل، این مناسبت شاد مسلمانان است.

 

در کرمان قصد داریم با دعوت از حاج اقا سازگار، حاج اقا لطیفی و بزرگان و شعرای کشور این جلسه را برگزار و نمونه ای به کشور معرفی کنیم که پیرغلامان، نوجوانان و جوانان و حتی خواهران باید حضور داشته باشند.

 

جریان تشیع انگلیسی و برخی اقدامات مانند قمه زنی در این ایام را چگونه ارزیابی می کنید و چه اقداماتی برای جلوگیری از آن در استان انجام شده است؟

آگاه سازی بهترین روش مقابله با جریان های انحرافی است/ مداحان استان نسبت به شیعه انگلیسی کاملا توجیه هستند

 

کارشناسان امر در بحث تبلیغات و مسائل راهبردی، بهترین روش را برای جلوگیری از هر جریان انحرافی، آگاه سازی مردم می دانند همانگونه که حضرت امام خمینی مردم را از توطئه های طاغوت آگاه کردند.

 

این جریان انحرافی قصد دارد در همه استان ها کارهایی انجام دهد که در حال  رصد توسط دستگاه های امنیتی است. ما در جامعه مداحان گام هایی که برداشتیم که اولین آن توجیه مداحان و توضیح این مطلب است که این جریان توسط امپریالیسم ساپورت می شود و در جهت مرجع سازی و تخریب مراجع عالی مقام کشور گام برمی دارد. باهمراهی بسیج طلاب، حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه و …برنامه های توجیهی و همراه با تولید سی دی و محتواهای تصویری داشته ایم و لذا مداحان امروز نسبت به این جریان کاملا توجیه هستند.

 

گام دوم هیئت های مذهبی هستند که سال گذشته مسئولین هیئت های با جمعیت زیاد را جمع کردیم و توجیه کردیم.

 

هوشیاری مردم و مداحان بسیاری از حرکات جریان انحرافی را خنثی کرده است

 

گام سوم به عنوان موضوع سخنرانی در هیئات بحث شد؛ در گردهمایی مداحان، نماینده سابق ولی فقیه در سپاه کل موضوع سخنرانی را در این زمینه طرح کردند. ما در جهت آگاه سازی افکار مداحان، مسئولین هیئت ها و بستر هیئت های مذهبی گام برداشتیم چرا که اینها نقاط کلیدی هستند

 

جریان تشیع انگلیسی اقدامات دست و پا شکسته ای در کرمان انجام دادند که توسط مسئولین مربوطه پیگیری شد و آگاه سازی صورت گرفته است کمااینکه مردم خود در جهت مقابله با این موارد گام برمی دارند.همچنین با هوشیاری جمع مداحان بسیاری از حرکات خنثی شده است.

 

حرکت عظیم آگاه سازی و افشاگری هنوز ادامه دارد و دریافت گزارشات در دستور کار است.

 

و کلام آخر شما؟

تاثیرگذارتر از دستگاه سیدالشهدا در حفظ دستاورد انقلاب چیزی نیست

 

مداحان یکی از پنج قشر تاثیر گذار در جامعه هستند. تاثیرگذارتر از دستگاه سیدالشهدا در مسائل معنوی و حفظ دستاوردهای انقلاب وجود ندارد.

 

مقام معظم رهبری فرمایشی دارند که فرمودند “آنچه را مردم احتیاج دارند و آنچه را این جوانها احتیاج دارند برای پاک بودن، برای پاک زیستن، برای سبک زندگی اسلامی، برای مسلمان شدن به‌ معنای واقعی کلمه، برای عاقبت به خیری، به اینها یاد بدهید؛ این در اختیار شما است”. این کلام یک منشور است.

 

در دستگاه اهل بیت همه اقشار پزشک، دانشجو، کارمند و همه صنوف وارد عزاداری امام حسین می شوند؛ این بستری است که هیچ جا نیست. وقتی محرم می شود این فرهنگ و تدین در ذهن مردم وجود دارد که همه سیاه پوش می شوند. این چراغی است که هیچکس نمی تواند خاموش کند.

ارسال نظرات