حاج محمدفراهانی، مسئول سازمان بسیج مداحان کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسیج مداحان به تبیین شاخصه های هیات انقلابی و با بصیرت پرداخته است.
کد خبر: ۸۹۲۵۲۳۵
|
۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
به گزارش خبرنگار بسیج مداحان، مسئول سازمان بسیج مداحان کشوردر گفتگوی اختصاصی بمناسبت ایام محرم به لازمه‌های یک هیات انقلابی و نقش آن در جبهه مقاومت اسلامی پرداخته است.
متن گفتگو بشرح ذیل می‌باشد:
به نظرتان مهمترین شاخص‌های یک هیات انقلابی و بابصیرت چیست؟
خصوصیات یک هیات انقلابی و باصیرت این است که نسبت به عاشورا با شعار صرفا برخورد نکند بایستی نسبت به واقعه عاشورا یک توجه جدی داشته باتشد و ما برای اینکه به این هدف برسیم؛ باید واقعه عاشورا را خالی از آن مسائلی که مضر است به مردم ارائه دتاهیم و در حققت اصل خالص فرهنگ عاشورا به مردم بیان شود.
شاخص دوم هیات هیات بایصیرت این است که ایمان مردم را حفظ کند یعنی مدیر و مداح و اعضای هیات طوری عمل کنند که محبت مردم به اهل بیت و انقلاب حفظ شود.
شاخصه سوم این است که ما طوری در هیات عمل کنیم که حفظ وحدت کلمه صورت گیرد و خدایی نکرده با رفتارمان باعث تشتت و پراکندگی نشویم و تمام برنامه‌ها بسمت وحدت کلمه پیش رود.
شاخصه چهارم این است که ما در هیات بایستی دشمنی‌های دشمنان را مدام به مردم تذکر دهیم و مردم را آگاه کنیم تا مردم متوجه شوند که دشمن نسبت به ما کید و مکر دارد و از انقلاب ما و مذهب و اعتقاد ما دست برنمی دارد مگر اینکه ما تابع اعتقادتات آن‌ها باشیم.
شاخصه پنجم این است که به مستمع بصیرت داده شود تا وظایف اصلی آن‌ها را در برابر انقلاب بدانند و در عرصه‌ها حاضر باشند و به نوعی مطالبه گر باشند و در مداحی‌ها به حضور و مبارزه مردم با استکبار تاکید شود؛ و در نهایت شاخصه ششم هیات انقلابی و بابصیرت این است که یاد امام (ره) و فرهنگ و تفکر امام (ره) در هیات‌ها بخوبی پرداخت شود.
آسیب‌ها و انحرافات مهمی که هیآت و مداحان با آن روبرو هستند کدامند؟
اولین آسب این است که مراسمات و سخنرانی و مداحی‌های ما با روح نهضت امام حسین (ع) همخوانی نداشته باشد و این بزرگترین آیب است. روح نهضت حسینی این است که ما روحیه انقلابی داشته باشیم و فضایل و مناقب اهل بیت (ع) را در خودمان ایجاد کنیم و روحیه ظلم ستیزی و استکبار ستیزی در هیآت ما وجود داشته باشد؛ و اگر هیات طوری شد که مستمع فقط با این نگاه بیاید که امام حسین (ع) که گریه کند و گناهانش بخشیده شود؛ کافی نیست.
آسیب دیگری که ممکن است هیآت و مداحان ما دچار شوند این است که مطالبی که مداحان و اهل منبر استفاده می‌کنند از منابع ضعیف و غیرمعتبر شود و یا در استفاده از زبانحال افراط و زیاده روی شود و آسیب بعدی غلو است یعنی در اشعار و مطالب خود به اهل بیت (ع) خصوصیت الهی بدهیم.
آسیب مهم دیگر می‌تواند مداح محور بودن هیات باشد یعنی از علما استفاده نشود؛ اینکه در جلسه‌ای سخنران دعوت نشود و صرفا مداح باشد از جمله آسیب‌های جدی است که باید به آن توجه شود.
سو استفاده‌های مالی می‌تواند یکی دیگر از آسیب‌های جدی باشد و مداحان و سخنرانان وجوه بالای طلب کنند.
بالا بودن بیش از حد صدای بلندگو، عدم پرداختن به بعد حماسی عاشورا، استفاده از نغنه‌های مبتذل و بستن خیابان می‌تواند از آسیب‌های جدی دیگر در عزاداری‌ها باشد که باید آن‌ها را لحاظ کرد.
آسیب مهم دیگری که نباید از آن غافل شد این است که در مراسمات عزاداری خود کار‌های تبلیغاتی جناح‌های سیاسی و سیاستمداران مدنظر قرار گیرد.

اقدامات راهبری سازمان بسیج مداحان برای مقابله با آسیب‌ها چه بوده است؟

تا بحال ۸ شهید شاخص مداح در استان را معرفی کردیم و زندگینامه آن‌ها را مستند و ارائه دادیم تا بعنوان ارائه الگو برای مداحان باشد که گام مثبتی است.
این مداحان انقلابی که در مسیر نوکری اهل بیت (ع) به کمال که همان شهادت است رسیده اند و می‌تواند الگوی خوبی برای مداحان بابصیرت باشد.
علاوه بر آن قبل از مراسمات شاخص مذهبی از جمله ایام فاطمیه، محرم و صفر، رمضان و... همایش‌ها و نشست‌هایی در سطح کشور داریم که در همه آن‌ها محور‌های اساسی ایجابی عزاداری تبیین می‌شود و کارگراه‌های آموزشی در این زمینه برگزار می‌شود.
اقدام دیگر این است که ما در مناسبت‌های قمری منابع و آثاری را تولید می‌کنیم و به مداحان بعنوان پشتیبانی محتوایی ارائه می‌دهیم و همچنین از آثار فاخری که در سطح کشور تولید می‌شود مثل کتاب‌های شعر رار حمایت و چاپ می‌کنیم تا در اختیار مداحان قرار گیرد.
علاوه بر این جلسات هفتگی مجمع الذاکرین را در سطح کشور راه اندازی کردیم و هر هفته به ذاکرین اهل بیت (ع) دروس اخلاق و مباحث تربیتی و بصیرتی ارائه می‌شود و باعث تربیت مداحان انقلابی می‌شود و در کنار این اگر از مداحی خطایی سر بزند، توسط کمیته‌ای متشکل از بزرگان، تذکرات لازم به آن‌ها داده می‌شود.
ازجمله دیگر اقدامات مهم و راهبردی بسیج مداحان ایین است که از سنین پایین ونوجوانی شروع به تربیت مداحان کرده ایم و راه صحیح را از سنین پایه به آن‌ها آموزش می‌دهیم.
با توجه به درگیری جبهه کفر با اسلام در سوریه و عراق، نقش مداحان و هیات‌ها در تقویت جبهه مقاومت چیست؟
در عرصه جهاد و مبارزه با استکبار در سطح جهان، هیات‌های ما نقش اساسی دارند و مداحان ما با مداحی‌های خود روح انقلابی و حماسی را به مردم دمیده اند و امروز هم بیشترین استقبال از حضور در جبهه‌های مقاومت علیه استکبار از هیات‌ها و هیاتی‌ها هستند و شهدای مدافع حرم ما همگی از سینه زنان سیدالشهدا (ع) وگریه کنان حضرت زهرا (س) هستند.
هیات‌های ما در تبیین آرمان‌های انقلاب اسلامی چقدر موفق بوده اند؟
هیات‌های عزاداری در تبیین آرمان‌های انقلاب موفق بوده اند، اما میزان گسترگی هیآت و امکاناتی که در اختیار دارند با امکانات دشمن اصلا قابل مقایسه نیست و در حد وسعی که در اختیار هیآت ما بوده، به نظرم بسیار موفق بوده اند و اگر روزی این کمک‌هایی که دولت و نظام به هیآت می‌کند؛ نظام مند‌تر و با اصول بهتر توزیع شود؛ خیلی از این هم موفق‌تر می‌شوند.
بهترین راه برای مقابله با جریان‌های انحرافی در مداحی‌ها چیست؟
برای مقابله با جریان‌های انحرافی بهترین عمل، کار اقناعی است. باید جلساتی برگزار کنیم و مداحان و مدیران هیآت نسبت به این مساله با استدلال و منطق قانع کنیم و اگر سیره اهل بیت (ع) را در برخورد با جناح مخالف و جبهه مقابل خوب تبیین کنیم؛ طبیعتا مردم هم از آن سیره پیروی خواهند کرد و مشکلات مرتفع می‌شود.
ارسال نظرات