دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه در سال جاری واردات برنج قاچاق به کشور صفر شده است، گفت: در سال گذشته حدود ۵۰۰هزار تن برنج به کشور قاچاق شده است.
کد خبر: ۸۹۲۵۳۳۷
|
۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسیح کشاورز اظهار کرد: با توجه به اینکه دریافت مابه‌التفاوت 500تومانی برای واردات هر کیلوگرم برداشته شده است این محصول در سال جاری، دیگر به‌صورت قاچاق به کشور وارد نمی‌شود.

وی افزود: آمار گمرک نیز نشان می‌دهد که در 5 ماه ابتدایی سال 95، حدود 500 هزار تن برنج به کشور وارد شده است اما این رقم در مدت مشابه سال جاری به یک میلیون تن رسیده است که این امر نشان می‌دهد که واردات برنج قاچاق جای خود را به جای واردات قانونی این محصول داده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: در سال گذشته علاوه بر دریافت تعرفه گمرکی 40درصدی، در هر کیلوگرم 500 تومان نیز مابه‌التفاوت دریافت می‌شد که با حذف دریافت این مابه‌التفاوت، در سال جاری میزان واردات برنج قاچاق به کشور به صفر رسیده است.

 وی تصریح کرد: در این شرایط دیگر واردات قانونی برنج ارزان‌تر از قاچاق این محصول تمام می‌شود و واردات غیرقانونی این محصول از صرفه اقتصادی افتاده است و کسی برای واردات، به‌سمت قاچاق نمی‌رود.

کشاورز گفت: آمار گمرک نشان می‌دهد برنج به‌صورت قاچاق به کشور نیامده است در حالی که در سال گذشته حدود 500 هزار تن برنج به کشور قاچاق شده است.

بنابراین گزارش، بر اساس آمارهای تجارت خارجی، در 5ماهه نخست سال 96 واردات برنج رشد 102درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

بر اساس جزئیات آمارهای تجارت خارجی کشورمان در 5ماهه نخست سال جاری، واردات برنج در حالی از یک میلیون تن عبور کرده که ارزش وارداتی این محصول در حدود 962 میلیون دلار بوده است.
گفتنی است، برنج نیمه سفیدشده یا کامل سفیدشده با این حجم واردات، عنوان نخستین محصول وارداتی را به خود اختصاص داده است، بر این اساس سهم وزن این محصول از کل واردات 7 درصد و سهم ارزی آن 4.95 درصد بوده است.
بر اساس این گزارش در 5ماهه نخست سال گذشته تنها 563هزار تن به‌ارزش 475 میلیون دلار وارد شده بود، بر این مبنا واردات برنج به‌لحاظ وزنی 76 درصد و به‌لحاظ ارزش 102 درصد رشد داشته است.

بر اساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری فصل ممنوعیت واردات برنج از شهریور ماه آغاز شده در حالی که در سال 95 فصل ممنوعیت همزمان با فصل برداشت و از مرداد ماه شروع شده بود.

ارسال نظرات