حجه الاسلام فلاح زاده متخصص طب سنتی با اشاره به تاثیری که غذا در سلامت جسم انسان دارد ، گفت : متاسفانه ما در حال حاضر بیشتر از این که به سمت غذای سالم برویم ، به سمت غذای لذیذ می رویم .
کد خبر: ۸۹۲۵۵۷۱
|
۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از میبد، همایش نقش فرآورده‌های غذایی سالم و ارگانیک درسلامت جامعه با حضور مسئولین سپاه ناحیه شهرستان میبد، جهاد کشاورزی این شهرستان، حوزه مقاومت بسیج خواهران شهرستان میبد مدیریت شهرک صنعتی و دیگر مسئولین در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

دراین مراسم حجه الاسلام فلاح زاده از فعالان طب سنتی به برنامه ریزی کاملی که دین برای ما دارد، اشاره نمود و افزود: با توجه به این برنامه ریزی در می‌یابیم که دین برای سلامت ما نیز برنامه‌ای دارد منتها ما بیشتر به ظواهر پرداخته ایم و به امور ریشه‌ای توجه چندانی ننموده ایم.

وی گفت:: در قرآن مجید آیات و سوره‌های متعددی در ارتباط با خوراکی‌ها و تغذیه آمده است، اما آیه مورد بحث امروز ما آیه ۲۳ سوره عبس «فلینظر الانسان الی طعامه» می‌باشد که به معنی «انسان باید به غذایش نگاه کند»، است.

فلاح زاده به چند مفهمومی که از این آیه به ذهن می‌آید، اشاره نمود و افزود: از این آیه ممکن است این مفهوم به نظر آید، که بنگرید به غذایی که می‌خورید به حالتان مفید است یا مضر که از این دیگاه این آیه، آیه‌ای از آیات پزشکی است و ممکن است معنی حلال یا حرام بودن را در این آیه ببینیم که در این صورت، مسئله‌ای فقهی مطرح است.

وی در ادامه افزود: اگربا نظر کردن به این آیه، به این فکر کنیم که غذایمان از کجا به دست آمده، یک بحث عرفانی مطرح است، و یا این که ممکن است این مفهوم را از آیه برداشت کنیم که انسان موقع غذا خوردن باید به غذای خود نگاه کند نه به لقمه و غذای دیگران که در دهان می‌گذارند که از این دیدگاه، این یک دستور اخلاقی است.

این متخصص طب سنتی خاطر نشان کرد، این طور که به نظر می‌رسد مفهموم طعام غیر از آنچه که در ذهن ما وجود دارد، می‌باشد و آن بدین معنی است که هر چیزی که از بیرون بدن به بدن وارد شود و در صحت و مرض انسان تاثیر گذار باشد، طعام نام دارد.

وی افزود: چیز‌هایی که از طریق دهان می‌خوریم، غذاست، آنچه هم که ما می‌بینیم خوراک محسوب می‌شود مانند نگاهی که به خربزه می‌کنیم و باعث خارش چشم و عطسه می‌شود یا نگاهی که به هلو می‌کنیم و باعث ریزش اشک از چشم می‌شود. فکر و پنداری که ما داریم و یا چیز‌هایی که بو می‌کنیم و باعث خوب یا بد شدن حالمان می‌شود؛ غذا به حساب می‌آید.

فلاح زاده با اشاره به این که آنچه روی پوست می‌مالیم هم غذاست، بیان کرد: لباس‌هایی هم که ما می‌پوشیم و باعث خوب شدن حالمان می‌شود و یا بد شدن آن، خوراک منظور می‌شود، انس گرفتن با دیگران که باعث ناراحتی یا خوشحالی ما می‌شود و یا چیز‌هایی که گوش می‌دهیم و بر روحیه و احوالاتمان تاثیر گذار است غذا هستند و همچنین غذا‌های جنسی که هم یک نوع خوراک است.

وی با تاکید بر این که غذا از هر نوع آن بر روی حال انسان تاثیر گذار است، افزود: متاسفانه در حال حاضر ما بیشتر به به جای اینکه به سمت غذا‌های سالم برویم به سمت غذا‌های لذیذ رفته ایم، لازم است خود را ملزم به استفاده از غذای سالم کنیم.

این متخصص طب سنتی گفت:: خوردن عسل همراه با لبنیات نظیر شیر باعث افزایش جذب فسفر و کلسیم می‌شود که در عسل و شیر وجود دارد، روغنی که ما در غذا استفاده می‌کنیم بسیار مهم است که از چه تهیه شده باشد، تولید روغن هایی، چون کنجد و ارده یک کار جهادی است، زیرا روغنی طبیعی برای مصرف عرضه می‌نمایند.

وی افزود: به جای مصرف مکمل کلسیم، می‌توان از بادام که سرشار از کلسیم است استفاده نمود یا مخلوطی از شیر و عسل و همچنین فسنجان که غنی از کلسیم می‌باشد.

فلاح زاده بوی گلاب را بسیار آرام بخش برای بدن دانست و به بو‌هایی که از مواد شیمیایی به مشام می‌رسد که در شتشوی ظروف و شستن دست‌ها به کار می‌رود اشاره نمود و گفت:: این‌ها بسیار برای بدن آسیب دهنده است، اما بوی گل و بو‌های طبیعی دیگر در سلامت انسان بسیار موثر است.

وی به چیز‌هایی که که بر روی پوست استفاده می‌شود اشاره نمود و ان‌ها را غذا‌های پوستی دانست و افزود: مخلوط ۵۰ قطره روغن زیتون و دو سه قطره آبلیمو بهترین روغن برای پوست است و به جای مواد شیمیایی که روزانه از منافذ پوست وارد بدن می‌کنیم، می‌توان استفاده نمود.

این متخصص طب سنتی به روایتی از پیامبر هم اشاره نمود که روغن مالیدن بر بدن درد را از بین می‌برد.

وی خضاب کردن و رنگ نمودن مو را سنت پیامبر عنوان نمود و افزود:، اما خضاب کردن باید با مواد طبیعی صورت گیرد نه مواد شیمیایی که برای پوست مضر است.

فلاح زاده در خصوص توصیه‌ای که در مصرف ۸ لیوان آب شده است، گفت: در مصرف آب باید به منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم و گرم و خشک بودن آن، سنین مختلف، مشاغل مختلف و جایی که افراد در آنجا به کار می‌پردازند، مزاج‌های خشک و‌تر، زن یا مرد بودن و ... توجه نمود، نسخه پیچیدن در این مورد به صورت یکسان برای همه صحیح نیست، باید به قدر تشنگی آب نوشید.

این متخصص طب سنتی طب سنتی به اینکه ما چه غذا و چه میوه می‌خوریم و یا اینکه از چه ظرفی برای پختن غذا استفاده می‌کنیم نیز اشاره نمود و گفت:: توجه به همه این موضوعات اعم از این که چه غذایی و چگونه غذا می‌خوریم در سلامت ما موثر است و باید حتما و حتما به غذا بنگریم و ببینیم آنجه را که می‌خوریم و آنچه را که نگاه می‌کنیم.
ارسال نظرات