خبرهای داغ:
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی هشترود، گفت: بذر اصلاح شده از قرار کیلویی هزارو 630 تومان داده خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۲۵۷۱۰
|
۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، نادر زارع تالی افزود: سال زراعی گذشته به علت سرمازدگی، خشکسالی و تغییرات دمایی سال زراعی خوبی نبود بطوری که قرار بود بیش از 870 هزار تن تولید گندم داشته باشیم که 400 هزار تن خریداری شد.

وی اظهارداشت: 500 میلیارد تومان در گندم، 33 میلیارد تومان در جو، 9 میلیارد و 600 هزار تومان هم در دانه های روغنی بر اثر تگرگ بهاره خسارت وارد شد.

زارع تالی اضافه کرد: شهرستان های هشترود، سراب، چاراویماق، بستان آباد، میانه و مراغه بیشترین خسارت از بابت  خشکسالی، سرمازدگی و تغییرات دمایی را دیده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه بیمه نیز در اثر ساختار کلی با مشکل مواجه است بطوری که می توانست امنیت مالی را برای کشاورزان بوجود آورد ولی متاسفانه این امنیت مالی صورت نمی گیرد.

زارع تالی خواستار حمایت جدی دولت از صندوق بیمه شد و گفت: متاسفانه کشاورزان هشترودی در سال زراعی امسال 79 درصد خسارت دیده اند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه گفت: 33 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی کشاورزان هشترودی در نظر گرفته شده است.

فرماندارهشترود نیز گفت: با توجه به خسارت گسترده کشاورزان منطقه هشترود خواستارتمدید، افزایش وام و استمهال وام های بخش کشاورزی را شد.

حسن مستفید با بیان اینکه طبق دستور العمل بانک مرکزی بانک ها باید 20درصد منابع خود را به بخش کشاورزی بدهند، افزود: در بخشنامه جدید بانک کشاورزی برای تمدید یا تسویه وام های کشاورزی متاسفانه عده ای افراد خوش حساب سود  وام های خود را داده اند و تسویه نموده اند و بانک اعلام می کند آن هایی که سود خود را نداده اند سود آن ها بخشیده شده که این کار اشتباه است و باید تمام مشتریان چه خوش حساب و بد حساب ازاین طرح بخشودگی استفاده کنند.

اسماعیل کریمی اصل مدیر جهاد کشاورزی هشترود هم گفت: هشترود در جذب تسهیلات مکانیزاسیون در استان رتبه نخست را دارد و کشاورزان می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی گفت: همچنین این شهرستان با سطح زیر کشت 500 هکتار و تولید 100 تن در هکتار دانه گلرنگ رتبه اول استانی را دارد.

کریمی اصل افزود: شهرستان هشترود حدود 85 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که پنج هزار هکتار آن را باغات به خود اختصاص داده است.

در هشترود سالانه حدود 230 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است از این رو این شهرستان به انبار غله آذربایجان شرقی شهرت دارد.

 

ارسال نظرات