خبرهای داغ:
عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اهل سیر و سلوک سعی می‌کنند که فکر گناه به سرشان نزند تا دیگر برای گناه کردن اشتیاقی نداشته باشند، زمانی که شوق گناه در انسان به وجود بیاید، دیگر تضمینی وجود ندارد که انسان دست به گناه نزند.
کد خبر: ۸۹۲۵۸۰۳
|
۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیم توکل شامگاه سه شنبه در مراسم عزاداری که در حسینیه فاطمیه برگزار شد، با اشاره به افعال انسان در دنیا اظهار کرد: انسان در دنیا افعال اختیاری دارد و اینگونه نیست که افعال انسان بدون داشتن قدرت اختیار و براساس جبر باشد.

وی ادامه داد: تمام اعمال اختیاری انسان چه مثبت و چه منفی با مقدماتی است، شوق انسان موجب می‌شود که انسان کاری را انجام بدهد، اگر انسان فکر گناه به سرش نزند، به راحتی می‌تواند جلوی گناه کردن خودش را بگیرد، اگر انسان فکر یک غذای لذیذ به سرش نزند، به راحتی با یک غذای ساده سیر می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اهل سیر و سلوک سعی می‌کنند که فکر گناه به سرشان نزند تا دیگر برای گناه کردن اشتیاقی نداشته باشند، زمانی که شوق گناه در انسان به وجود بیاید، دیگر تضمینی وجود ندارد که انسان دست به گناه نزند، بسیاری از افراد فکر می‌کردند که گناه نمی‌کنند، اما زمانی که زمینه گناه به وجود آمد، دست به گناه زدند.

توکل، نگاه نکردن به حرام را مقدمه ای برای ترک گناه دانست و تصریح کرد: براساس روایات در گناه، ظلمت وجود دارد، عده ای در روز قیامت چهره‌های نورانی و عده ای هم چهره‌های ظلمانی دارند، دلیل ظلمانی شدن چهره افراد در روز قیامت، گناه کردن در دنیا بود.

وی ادامه داد: گناه، انجام عملی است که نیاز به مقدماتی دارد، فکر گناه نیازمند مقدمات نیست و هر کسی در چند ثانیه فکر گناه به سرش می‌زند، فکر کردن به گناه، باطن را ظلمانی نمی‌کند، اما کدورت را در باطن به وجود می‌آورد، اگر فکر کردن به گناه ادامه داشته باشد، کدورت‌ها تبدیل به ظلمت می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: انسانی که باطنش ظلمانی شد، به راحتی دست به گناه می‌زند، زمانی که انسان مدام به گناه فکر کند، دیگر به انجام گناه حساسیت ندارد و فکر کردن به گناه، انجام آن را برای انسان عادی می‌کند. کسی که می‌خواهد سیر معنوی داشته باشد، باید باطن خودش را پاک کند و از فکر گناه بپرهیزد.

توکل با اشاره به انواع افکار گناه اظهار کرد: برخی از افکار به صورت ناخودآگاه در ذهن انسان به وجود می‌آید، اما نگه داشتن چنین فکری در ذهن به اراده انسان است و او می‌تواند به فکر گناه بی اعتنایی کند تا این فکر از بین برود، انسان باید در چنین موقعیت‌هایی ذکر بگوید تا روحش قوی شود.

وی ادامه داد: انسان برای برخی از کارها نیاز به تقویت روح دارد و گفتن اذکار و یاد خداوند، انسان را در این زمینه کمک می‌کند، مقام‌های الهی بی نهایت است. برخی زیاد عبادت می‌کنند، اما چون معرفت ندارند، مقام بالایی کسب نمی‌کنند، یک رکعت نماز انسان عالم مقدم تر از هزار رکعت نماز انسان جاهل است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دریای بی نهایتی از معارف پیش روی ما است و تمام مقام‌های معنوی براساس اعمال ما است و ما برای رسیدن به این مقام‌ها تنها در دنیا فرصت داریم و باید در عمرمان عملکرد خوبی داشته باشیم، در دنیا اگر تنها به اعمال واجب اکتفا کنیم، به مقام بالایی نمی‌رسیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داشتن نیت انجام کار خیر برای انسان مومن ثواب دارد و خداوند باب عنایت خودش را برای ما در این زمینه باز کرده است، همچنین اگر انسان بتواند فرزندی صالحی را تربیت کند، در کارهای خیر این فرزند شریک خواهد شد.

ارسال نظرات