دمام زنی از سنت هایِ مردمِ شهرستان گچساران در ماه محرم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۸۹۲۶۳۶۹
|
۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
در مراسم دمام زنی تعدادی با دست بر دمام (نوعی طبل) می‌کوبند و تعدادی با نواختنآیین دمام زنی از سنت هایِ مردمِ گچساران در ماه محرم سنج و شیپور، دمام زنان را همراهی می‌کنند.
دمام زنی علاوه بر اینکه درمراسم سینه زنی ایام محرم کاربرد دارد، برای باخبر کردن مردم از ماه‌های محرم و صفر و نیزدعوت آن‌ها به روضه‌ها و آیین‌های عزاداری ابا عبدالله (ع) به ویژه در نواحی جنوب غربی تا جنوب شرقی ایران از گذشته دور تاکنون رواج داشته است.
سنج و دمام مراسمی است سنتی که در ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام از دیرباز تاکنون در هیات‌های سینه زنی گچسارانی‌ها اجرا می‌شده است.
سنج و دمام و بوق (شیپور) هر سه از ساز‌های تشکیل دهنده این همنوازی است که به گفته بسیاری از کارشناسان این عرصه صدای طبل، صدای سم اسبان؛ صدای سنج، صدای بهم خوردن شمشیر‌ها و صدای بوق به معنای شیپور جنگ را برای مخاطب تداعی می‌کند.
تعداد دمام زنان در یک مراسم در گچساران گاهی از ۷ نفر شروع و تا دوبرابر یا بیشتر هم می‌رسد و می‌توان گفت که تعداد دمام زنان بستگی به توان و بضاعت حسینیه و دمام زنان دارد.
در این آیین یک نفر به عنوان "اشکون" (که دمام زن حرفه‌ای است) در مرکز صف دمام زنان می‌ایستد و بقیه نفرات در دو طرفش قرار می‌گیرند، دو نفر در سمت راست و چپ اشکون وظیفه "غمبر" را ایفا می‌کنند و مابقی با آهنگی موزون با آنان همراهی می‌کنند.
در این آیین نیز سنج زنان در لابلای دمام زنان قرار گرفته و براساس همنوایی، صدای سنج و دمام را به گوش و دل‌های عزاداران حسینی می‌رساندند.
در شهرستان گچساران، دمام زنی با نواختن بوق یا همان شیپور مخصوص آغاز می‌شود و پس از لحظاتی که از نواختن سنج و دمام گذشت، بوق به صدا درمی آید واین وضع تا پایان مراسم به همین نحو ادامه دارد.
گفتنی است آیین دمام زنی حسینیه حضرت قاسم گچساران در فهرست آثار ملی آیین‌های ماه محرم در کشور به ثبت رسیده است.
ارسال نظرات