خبرهای داغ:
عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: درجات آخرت براساس معرفت است، معرفتی که محصول عمل است.
کد خبر: ۸۹۲۶۶۰۷
|
۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین سید رحیم توکل شامگاه چهارشنبه در مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع) که در حسینیه فاطمیه برگزار شد، با اشاره به ضرورت دوری از فکر گناه اظهار کرد: انسان باید سعی کند که فکر گناه به سرش نزند، البته فکر گناه عقوبت ندارد، اما در دل انسان کدورت به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: انسان باید به گونه ای باطن خود را درست کند که فکر گناه در باطنش به وجود نیاید، فکر گناه گاهی به صورت ناخودآگاه به ذهن انسان می‌آید، اما او می‌تواند که فکر کردن به گناه را ادامه ندهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: انسان باید در کنار ترک محرمات، موارد مکروه را انجام ندهد، همچنین انجام دادن موارد مستحب ثواب زیادی دارد، انسان می‌تواند در دنیا کارهای مستحب زیادی را انجام بدهد، اما این کار را انجام نمی‌دهد.

توکل درجات آخرت را براساس معرفت دانست و تصریح کرد: این معرفت محصول عمل است و انسان باید عملی را انجام بدهد تا آن عمل انسان را به معرفت بکشاند، انسان برای انجام دادن عمل تنها در دنیا فرصت دارد و انسان پس از مرگ عملی ندارد.

وی ادامه داد: انسان باید مراقب عمر خودش باشد و در طول زندگی اعمالی را انجام بدهد تا معارفی را کسب کند و به مقام‌هایی برسد، در واقع به برکت عمر درجات به انسان داده می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: باب معارف الهی بی نهایت است و انسان در پایان کار به عرفان و ذات الهی می‌رسد، ذات خداوند بی نهایت است، پس معارف ذات الهی هم نهایت ندارد. انسان اگر بخواهد تنها به واجبات عمل کند، امکان رسیدن به درجات بالا را ندارد، چون واجبات محدود است و زمان عمل کردن به واجبات هم کوتاه است.

توکل با اشاره به ارزش نیت انسان اظهار کرد: اگر انسان نیت انجام یک کار خوب را داشته باشد، خداوند به او پاداش آن کار را انجام می‌دهد، اگر عنایت خداوند به انسان در این زمینه وجود نداشت، او از بسیاری برکات محروم می‌شد.

وی ادامه داد: براساس روایات اگر انسان بمیرد، اعمال او قطع می‌شود، مگر از طریق فرزند صالحی که برای او اعمالی را انجام بدهد و ثواب کارهایش را به پدرش ببخشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: انسان اگر کاری همچون ساخت مسجد و بیمارستان را در طول زندگی انجام بدهد که آن کار باقی بماند، به آن صدقه جاریه می‌گویند و انسان تا زمان باقی ماندن آن کار در ثوابش شریک خواهد بود.

توکل با اشاره به ارزش رواج دادن سنت حسنه در جامعه اظهار کرد: انسان اگر یک سنت حسنه را رواج بدهد، تا زمان باقی ماندن آن سنت در جامعه برای او ثواب نوشته می‌شود، همچنین انسان رواج دهنده سنت بد تا زمان باقی ماندن آن سنت، در گناه عمل کنندگان به آن شریک خواهد بود.

وی ادامه داد: انسان اگر در دنیا طالب علم باشد و در حین علم آموزی مرگش فرا رسید، خداوند برای او در برزخ کلاس می‌گذارد و چنین شخصی در روز قیامت فقیه محشور می‌شود و این مساله با عنایت خداوند است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: ذکر گفتن برای انسان ثواب زیادی دارد و انسان در حین رفتن به منزل هم می‌تواند ذکر بگوید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها