خبرهای داغ:
در هفتمین شب ماه محرم آیین مذهبی سنتی ۲۰۰ ساله سنگ زنی در محله کربکند شهرستان برخوار برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۲۷۷۴۴
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از برخوار؛ در آیین به یاد و خاطره خاطره اولین عزاداری ها دو چوب به اندزه دو کف دست بر هم زده می شود.

ولی الله معینی مسئول دسته سنگ زنی شهر کربکند گفت: آیین سنگ زنی نمادی از قوم بنی اسد است.
معینی افزود: قوم بنی اسد پس از واقعه روز عاشورا به کربلا می‌رسند و وقتی با پیکر‌های بی‌سر و پاره پاره حضرت امام حسین(ع) و یارانشان مواجه می‌شوند، به نشانه عزاداری سنگ‌ و خاک ها به سر و صورت خود می‌زنند و پس از عزاداری، شهدا را کفن و دفن می کنند.
وی گفت: سنگ زن ها وقتی به پایین می روند یعنی سنگ از روی زمین بر می دارند و وقتی بالای سر می زنند یعنی سنگ ها را به سر می زنند.
معینی مسئول دسته سنگ زنی محله کربکند دولت آباد خاطرنشان کرد: سنگ زنی در دو سبک تک ضرب و سه ضرب همگام و هم‌نوا با آوای نوحه زده می شود.


وی ادامه داد: آیین سنگ زنی در دسته های ۴۰ تا ۵۰ نفری زده می شود و در آن پیر و جوان فرقی نمی کند همه حضور دارند.

بیشتر بدانیم:

سنگ زنی با نام های دیگری مانند کَرب زنی در بعضی از نقاط گیلان و مازندران و چَق چَقی زنی در یزد برگزار می شود و درسمنان، روستای کُهن آباد گرمسار، صالح آباد، دامغان، روستای سبزوار و شهر بسطام، در شهرستان نائین، محمدیه، مزرعه امام و بیده میبد استان یزد و درنواحی جنوب ایران ازجمله در شهرستان سیریک و در هرمزگان و بندر عباس نیز این آیین مذهبی اجرا می شود.
شهرستان برخوار دو دسته سنگ زنی در شهر سین و محله کربکند دارد که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و برخی قدمت آین آیین در کشور را به اواخرقرن ۱۲هجری مربوط می دانند.

آیین سنگ زنی هر سال در تکایای شهرستان برخوار برگزار می شود و روز نهم محرم دسته های عزادری سنگ زنی همراه با دسته های سینه زنی و زنجیر زنی به طرف آستان مقدس امامزاده ابراهیم ابن موسی بن جعفر علیه السلام حرکت و در جوار آن امامزاده به عزادری می پردازند.
گفتنی است آیین سنتی مذهبی سنگ زنی در استان سمنان به شماره ۸۳ درفهرست آثار ملی نامملوس (معنوی) به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها