مدیرکل انتقال خون استان کردستان گفت: از آغاز ماه محرم تا پایان روز عاشورا هزار و ۲۴۷ اهدا کننده خون کردستانی به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کرده اند و در مجموع ۸۹۰ واحد خون کامل اهدا شده است.
کد خبر: ۸۹۲۷۸۵۰
|
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، محمد سعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون استان کردستان همزمان با آغاز ماه محرم طرح نذر خون با هدف توزیع اهداکنندگان در بازه شصت روزه از اول ماه محرم تا پایان ماه صفر در انتقال خون کردستان اجرا شد.


وی با بیان اینکه طرح نذر خون به منظور استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگی عموم هم‌استانی‌ها به منظور پیوستن به صف داوطلبان اهدای خون در ماه محرم و صفر اجرا می‌شود، عنوان کرد: هدف اصلی طرح نذر خون مدیریت اهداکنندگان و حفظ ذخایر خونی است.

مدیرکل انتقال خون استان کردستان ادامه داد: نیاز بیماران به خون همیشگی است و این نیاز با مراجعه نظام‌مند و مدیریت شده اهداکنندگان برآورده خواهد شد و به همین منظور سامانه nobatdehi.ibto.ir طراحی و در دسترس اهداکنندگان است.

کریمیان با اشاره به اینکه عمر فرآورده‌های پلاکتی تنها ۵ روز است، افزود: زمانی که مراجعه و جمع آوری خون به صورت یکباره اتفاق افتد، ممکن است خون اهدا شده، اتلاف شود یا تاریخ انقضای آن بگذرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های انتقال خون برای شرایط عادی تعریف شده است، اذعان کرد: هر ساله با استقبال بی نظیر مراجعه مردم عزادار به مراکز اهدای خون در روز‌های تاسوعا و عاشورا مواجه هستیم وبه جهت رفاه حال اهداکنندگان و افزایش کیفیت پذیرش و ارائه خدمات به آنان از اهداکنندگان گرامی دعوت می‌کنیم به طرح بزرگ نذر خون پیوسته و نذر خود را در بازه زمانی اول محرم تا اربعین حسینی ادا کنند.

کریمیان به آمار اهدای خون در دهه اول محرم اشاره کرد و گفت: از مجموعه هزار و ۲۴۷ داوطلب اهدای خون ۱۳۲ نفر زن و هزار و ۱۱۵ نفر نیز مرد بوده اند که در مجموع ۸۹۰ واحد خون کامل اهدا کرده اند.

وی اهداکنندگان مستمر را افرادی تعریف کرد که در سال حداقل دو بار خون خود را اهدا می‌کنند و افزود: ۵۸۰ نفر از داوطلبین اهدای خون در دهه اول ماه محرم اهداکنندگان مستمر خون و ۳۹۶ نفر اهداکننده باسابقه و ۲۷۰ نفر نیز افرادی بوده اند که برای اولین بار اقدام به اهدای خون کرده اند.


مدیرکل انتقال خون کردستان به استقبال اهداکنندگان خون شهر سریش آباد قروه نیز اشاره کرد و ادامه داد: از برای دومین سال پیاپی ۲ روز را به سریش آباد اختصاص دادیم تا صفوف انتظار اهدای خون را کاهش دهیم و دریافت فرآورده‌های خونی را متناسب با درخواست مصرف آن‌ها تعدیل کنیم.


کریمیان تعداد افراد مراجعه کننده به تیم سیار در شهر سریش آباد در تاسوعا و عاشورای حسینی را ۴۲۵ نفر اعلام کرد و گفت:: از این تعداد ۳۲۱ نفر موفق به اهدای خون شدند که ۲۱۵ نفر از آن‌ها اهداکننده مستمر و ۱۰۷ نفر اهداکننده با سابقه بودند که در هر سال حداکثر یکبار خون اهدا کرده اند.

وی ادامه داد: در شهر سریش آباد ۳۸۱ اهداکننده مرد و ۴۴ اهداکننده زن بودند که از این تعداد ۸۲ نفر داوطلب اهدای خون بار اول بودند.

کریمیان در خصوص وضعیت اهدای خون در بیجار و سقز خبر داد:در دهه اول ماه محرم ۱۵۳ اهداکننده سقزی و ۹۴ اهداکننده بیجاری جهت اهدای خون مراجعه کردند که به ترتیب ۱۱۰ و ۶۰ واحد خون کامل توسط ایشان اهدا گردیده است.

محمد سعید کریمیان به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاکید سازمان انتقال خون بر پیشبرد این سیاست‌ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اهداکنندگان گرامی خون در نظر داشته باشند که رسالت اصلی این سازمان نجات بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی و کمک به درمان مطلوب ایشان با تامین خون سالم و کافی است بنابراین سازمان انتقال خون هیچ واحد خونی را دریافت نخواهد کرد مگر مرکزی درمانی درخواست خون و یا فرآورده‌های خونی داشته باشد.

وی همچنین از جامعه اهداکنندگان خون کردستانی خواست اهدای خون را به روز‌های خاص موکول نکنند و به منظور نجات جان بیماران در همه روز‌های سال همراه با سازمان انتقال خون باشند
 
انتهاتی پیام/7727
ارسال نظرات