مداح و ذاکر اهل بیت معتقد است: میان سبک‌های سنتی و سبک‌های جدید باید یک تلفیق و اتحادی ایجاد شود که بتوان ضمن اینکه اصول و مبادی را منتقل کرد، سلایق مختلف را جذب کرد.
کد خبر: ۸۹۲۸۰۱۷
|
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
مرتضی طاهری مداح و ذاکر اهل بیت با اشاره به سبک‌های جدید مداحی گفت: یک عبارت حکیمانه می‌گوید هر چیز جدیدی شیرین و لذت‌بخش است، بنابراین نوع‌آوری، ابداع و به روز شدن در همه زمینه‌ها هم لازم است و هم مؤثر.

وی افزود:، اما این نوآوری و به روز شدن مستلزم این است که به اصول و ریشه‌ها متصل باشد، یک نوع آوری واهی و بدون ریشه هیچ موقع نه اثرگذار است و نه ماندنی است.

طاهری خاطرنشان کرد: بنابراین میان سبک‌های سنتی و سبک‌های جدید باید یک تلفیق و اتحادی ایجاد شود که بتوان ضمن اینکه اصول و مبادی را منتقل کرد، سلایق مختلف را جذب کرد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هم بار‌ها و بار‌ها در فرمایشاتشان و بیاناتشان به مداح‌ها تأکید کردند که نوآوری داشته باشید، نسل جدید در زمان ما ضمن اینکه آن سبک‌های سنتی بی‌تأثیر نیست و جاذبه دارد، دنبال سبک جدید هم هستند، این را می‌شود با سنتی تلفیق کرد.

ذاکر اباعبدالله الحسین (ع) ابراز داشت: یک سبکی که در این سبک هم بشود ضمن ارایه عزاداری واقعی، معارف را توسعه داد و جاذبه ایجاد کرد در واقع باید ایجاد کرد که الحمدلله الان هست.

وی افزود: منتهی گاهی دیده می‌شود برخی که سبک‌های جدید ارائه می‌کنند بدون ارتباط با اصول و مبانی سنت‌ها هست و این‌ها معمولا اثرگذار نیست یا اینکه اصلا از آن اصل ایده عزاداری حضرت سیدالشهدا دور می‌شود.

طاهری اظهار داشت: البته در اینجا همچنان که جوانان دنبال سبک نو هستند، دیگران هم از این خواسته سوء استفاده کردند که بتوانند اهدافشان را در عزاداری بدون محتوا پیش ببرند.

وی ادامه داد: ما باید در این رابطه با هنرمندی و زرنگی همراه با نقد این جریان‌ها جلوی آن‌ها بیاستیم، پس تلفیقی میان سبک نو و سبک‌های سنتی باید زیاد شود یعنی محتوای گذشته با سبک جدید ارائه شود.

وی گفت:، محتوای گذشته یعنی همین اعتقادی و معارفی بودن، بیان فلسفه عاشورا که این‌ها همه در سبک‌های سنتی وجود داشته، باید به سبک جدید و نو ارائه شود، من خودم شاهد بودم که برخی مداحان جمعی را همراه خودشان کردند و همه این حرکت فقط تخلیه هیجانات و احساسات بود.

مداح اهل بیت تصریح کرد: در حالی که مداح باید فلسفه قیام امام حسین (ع) را بیان کند و زنده نگه دارد، متاسفانه روحیه حماسی و از خودگذشتگی در راه خدا و اسلام در برخی سبک‌های نو که ارائه شده است دیده نمی‌شود و اشکال کار است و باید برطرف کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات