۱۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های ارتفاعات کوه پهن چهار بیشه سفلی شهرستان گچساران در آتش سوخت.
کد خبر: ۸۹۲۸۱۶۲
|
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران با بیان اینکه ۱۰ ادامه قصه آتش سوزی‌ها بازهم از گچسارانهکتار از مراتع و جنگل‌های ارتفاعات کوه پهن چهار بیشه سفلی از توابع این شهرستان دیروز در آتش سوخت گفت: آتش‌سوزی کوه پهن گچساران با تلاش مردم و امدادگران مهار شد.
رهام جلیلی افزود: این آتش‌سوزی با تلاش بسیار کاملاً مهار شد، اما نیرو‌های مدادی تا یک روز پس از مهارآتش برای مقابله با آتش سوزی احتمالی در منطقه حضور داشتند. وی گفت: در مهار این آتش‌سوزی نیرو‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست گچساران و مردم روستای «آبریگون» همکاری کردند. سریال تراژیک آتش سوزی‌های جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد که هشت درصد از جنگل‌های کشور را در مساحت یک درصدی خود جای داده، از اواسط بهار آغاز می‌شود و تا اواسط پاییز ادامه دارد.
این سریال هرساله اکران می‌شود و عرصه‌های منابع طبیعی را به خاک سیاه می‌نشاند و مرگ تدریجی بلوط‌های دنا در مدار ۳۰ درجه زمین را رقم می‌زند.
هنوز سبزی از برگ و ساقه علف‌های کوه‌های زاگرس مرکزی رخت بر نبسته و برگ‌های شاخه‌های جوان بلوط‌ها نروییده، آتش به میهمانی آن‌ها آمده است و آن‌ها را جوان مرگ می‌کند.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با تشریح آمار آتش سوزی جنگل‌های این استان در ۱۱ سال اخیر گفت: روند نابودی جنگل و مرتع استان نگران کننده بوده به طوری در این مدت در ۸۶۲ مورد آتش سوزی ۸ هزارو ۷۴۹ هکتار جنگل و مرتع در آتش سوخت.
عزت الله بهشتی فرد از وقوع ۵۵ مورد آتش سوزی از ابتدای امسال تا ۱۵ تیرماه در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: به دلیل این آتش سوزی‌ها ۲۵۸ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش سوخت که خسارت آن بیش از ۵۵ میلیارد ریال برآورد شده است.
بهشتی‌فرد ادامه داد: در سال‌های ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۱۰۹، ۱۲۲، ۹۳، ۱۰۵، ۱۴۵، ۴۱، ۳۷، ۴۵، ۹۷، ۷۹ و ۷۹ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان به وقوع پیوست.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در سال‌های ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۱۱۰۵. ۰۹، ۱۴۰۸. ۹۲، ۹۹۰. ۰۷، ۸۸۷، ۸۰۲. ۰۶، ۱۳۲، ۱۱۰. ۹۳۹، ۴۲۵، ۷۷۴، ۱۱۶۴ و ۹۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان طعمه حریق شد.
بهشتی‌فرد گفت: در دوران مدیریت خود با کمترین امکانات و با تلاش شبانه‌روزی کارکنان استانی و شهرستانی منابع طبیعی شاهد کاهش آتش سوزی‌ها و خسارت وارده به جنگل‌های استان هستیم، ولی با همین شرایط نیز روند نابودی جنگل‌ها نگران کننده است. ادامه قصه آتش سوزی‌ها بازهم از گچساران
وی با ابراز گلایه از مسئولان ستاد بحران کشور نسبت به بی توجهی به آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد افزود: وضعیت آتش سوزی جنگل و مرتع در این قسمت از زاگرس بحرانی بوده، ولی این مهم هنوز سبب ایجاد تلنگری به مسئولان و متولیان امر برای اختصاص یک فروند بالگرد امدادی نشده است.
بهشتی‌فرد اضافه کرد: با توجه به کوهستانی و سخت گذر بودن جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد و شرایط سختی مهار آتش سوزی در مواقع حساس نیازمند توجه ویژه ستاد بحران کشور در زمینه اختصاص اعتبار برای تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز از جمله یک فروند بالگرد امدادی هستیم.
رئیس سازمان محیط زیست در ۱۱ اردیبهشت ماه امسال به یاسوج سفرکرد و با حضور در رزمایش مهار آتش سوزی جنگلی دستگاه‌های عضو ستاد حوادث کهگیلویه و بویراحمد آن را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: انسجام بخشی دستگاهی عضو مدیریت بحران در موقع بروز حوادث به ویژه آتش سوزی را از اهداف کاربردی این رزمایش است.
خانم ابتکار افزود: برگزاری این رزمایش علاوه بر تمرینی برای آمادگی دستگاه‌های امدادرسان، باعث شناسایی نقاط ضعف و نیازسنجی از امکانات این بخش خواهد شد.
وی از برگزاری رزمایش نمادین آتش سوزی در ۱۴ استان کشور خبر داد و اضافه کرد: نیاز‌های ناشی از تجربیات و نیاز‌های برآورد شده از این رزمایش‌ها در هیات دولت بررسی و برای تامین امکانات ستاد مدیریت بحران استان‌ها اقدام خواهد شد.
اما ۱۰۹ روز پس از سفر رئیس سازمان محیط زیست به کهگیلویه وبویراحمد، در بزرگترین آتش سوزی سال ۹۶ بیش از ۳۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های کم نظیر و خاص کهگیلویه وبویراحمد وسلسله جبال زاگرس در فاصله شهرستان‌های گچساران و باشت از بین رفت این در حالی است که برای اولین بار برای اتفاء حریق از دو فروند بالگرد نیز استفاده شده بود.
اولین بالگرد پس از گذشت ۴ روز برای اتفاء حریق به گچساران آمد که بدون هیچ گونه کمکی به علت نقص فنی منطقه را ترک کرد و دومین بالگرد هم به علت حجم کم منبع ذخیره‌ی آب توان اطفاء آتش در ۳۰ هکتار جنگل را در خود ندید و بدون هیچ کمک موثری به اصفهان بازگشت.
اما یکی از مهمترین عوامل سنجش روند توسعه در کشور‌های مختلف نتایج عملکرد آن‌ها در ارتباط با حفظ احیا و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی است توسعه و رونق بخش منابع طبیعی تجدید شونده به عنوان اصلی‌ترین ارکان زیربنایی توسعه قلمداد می‌شود.
جنگل‌های زاگرس حدود ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد و کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس و ۸ درصد جنگل‌های کشور و مراتع پرپشت، هر ساله در فصل گرما با معضل آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع خود مواجه می‌شود. با این حال این استان برای اطفای حریق در جنگل هایش فاقد امکانات اولیه است.
بیش از ۸۰ درصد علل وقوع این آتش سوزی‌ها ناشی از سهل انگاری انسان‌ها بوده است که خسارت‌های ناشی ازاین آتش سوزی‌ها در استان طی سال‌های اخیر سنگین بوده است.
یک گونه بلوط شاید میلیارد‌ها تومان ارزش داشته باشد و هزینه‌های بسیار هنگفتی لازم است تا یک بلوط را به سن ۵۰۰ سال رساند.
این قصه پر غصه تکراری چنان طبیعت دوستان را متاثر کردهکه با کمترین ابزار‌ها برای خاموش کردن آتش با نیرو‌های امدادی، منابع طبیعی و محیط زیست مشارکت می‌کنند.
اما روی دیگر سکه این رخداد‌های تلخ شکارچیان، کشاورزان و گردشگرانی هستند که حتی حاضر نیستند آتشی را که خود روشن کرده اند خاموش کنند و بدتر از آن چوپانانی که ته سیگار روشن خود را در مراتع ر‌ها می‌کنند.
در حالیکه آتش سوزی‌ها سال‌ها است بخش‌های بزرگی از جنگل ها، مراتع و گونه‌های کم نظیر استان را طعمه خود می‌کند مسئولان هرساله بخشی از اعتبارات ملی و استانی را برای کشت همین گونه‌های درختی اختصاص می‌دهند باوجودی که گاه وبیگاه شاهد هستیم که برای شکارگونه‌های کم یاب جانوری متخلفانی دستگیر، روانه زندان وبرای آنان حکم پرداخت جریمه صادر می‌شود، اما تاکنون از شناسایی دستگیری و اجرای حکم برای متخلفان و عوامل آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کمتر شنیده ایم.
کلام آخر اینکه کاش کسی بود که با این آتش سوزی در جنگل‌های خامی باشت سلفی می‌گرفت، شاید شدت و عمق این فاجعه نمایان می‌شد.
ارسال نظرات