مراسم روز یازدهم روستای تلاوک همانند هر سال با حضور پرشور مردم در روستای تلاوک بخش دودانگه شهرستان ساری برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۲۸۴۳۳
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
 به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مراسم روز یازدهم روستای تلاوک همانند هر سال با حضور پرشور مردم در روستای تلاوک بخش دودانگه شهرستان ساری برگزار شد.

با وجود اینکه روز گذشته شاهد بارش باران بودیم مردم روستای تلاوک نگرانی در ارتباط با این مراسم نداشتند و اطمینان داشتند این مراسم با حضور گسترده مردمی برگزار می‌شود.

مردم روستای تلاوک ساری از چند ماه قبل در تدارک برگزاری این مراسم هستند و هر کسی از پیر تا جوان گرفته تلاش می‌کنند تا سهمی در برگزاری این مراسم آئینی داشته باشند.

این مراسم آئینی و واقعه تاریخی حدود دو قرن است که در روستای تلاوک برگزار می‌شود و به‌دلیل سابقه طولانی این اثر عاشورایی و ملی در فهرست معنوی به ثبت رسیده است.

در میان همه مردمی که در تدارک و تکاپوی برگزاری این مراسم آئینی و عاشورایی هستند تعزیه‌خوانان نیز سعی می‌کنند هر سال با آمادگی و تلاش بیشتر برای برگزاری بهتر این مراسم تعزیه‌خوانی کنند.

یکی از تعزیه‌خوانان مراسم روز یازدهم روستای تلاوک ساری در این‌باره در گفت‌وگویی اظهار کرد: بیش از 20 سال است که در نقش امام حسین (ع) تعزیه‌خوانی می‌کنم و به نظر من آنچه بسیار اثرگذار است ابراز احساسات و عواطف قشرهای مختلف مردم از پیر،جوان، زن و مرد با نگاه‌های مختلف بوده که نشان می‌دهد تعزیه یک نمایش آئینی تأثیرگذار است.

محمدتقی ذلیکانی با بیان اینکه موضوع عاشورا در عمق باور و وجود ما جای گرفته است، اضافه کرد: عاشورا جریان اثرگذار است با وجود که قریب یک‌هزار و 400 سال از این مراسم می‌گذرد هر روز تازه‌تر و عمیق‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: عاشورا شور و هیجانی در میان افراد به‌ویژه جوانان ایجاد کرده که می‌توان به عینه در مراسم و عزاداری‌ها مشاهده کرد و به‌طور حتم این شور و حرارت سیدالشهدا خاموش نمی‌شود.

این پیرغلام بیان کرد: روستای تلاوک نیز همانند سایر روستاها برای برگزاری مراسم‌های آئینی عاشورایی پیش‌قدم می‌شوند که این پیش‌قدم شدن به نسل‌های مختلف مربوط است.

ذلیکانی با اشاره به اینکه همه افراد روستا تلاش می‌کنند برای برپایی این رویداد عاشورایی سهم بسزایی داشته باشند، افزود: خانم‌های روستا نیز قبل از برگزاری مراسم در تدارک طبخ و پختن غذاها و نذری‌های محلی هستند.

وی درباره قدمت برگزاری مراسم آئینی تعزیه در روستای تلاوک، تصریح کرد: فدایی مازندرانی از بنیان‌گذاران تعزیه در مازندران است که با حضورش تعزیه‌خوانی در روستای تلاوک شکل گرفت و از آن زمان تاکنون تعزیه‌خوانی در روستای تلاوک در حال برگزاری است.

این تعزیه‌خوان ادامه داد: براساس نقل قول گذشتگان در زمان حیات فدایی این مراسم در روز عاشورا برگزار می‌شد که با توجه به فوت فدایی این مراسم به روز بعد موکول شد و از آن زمان تاکنون در روز یازدهم برگزار می‌شود.

مراسم روز یازدهم محرم امسال نیز همانند سال‌های گذشته با حضور پرشور مردم برگزار شد و مردم از روستاهای دور و نزدیک در این مراسم آئینی حضور یافتند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها