رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پارس آباد خبر داد؛
رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پارس آباد گفت: تالاب های مغان از جمله سد میل مغان که به عنوان بهشت پرندگان کوچنده مشهور است آماده میزبانی از پرندگان مهاجر می باشد.
کد خبر: ۸۹۲۸۴۹۸
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱

به گزارش  خبرگزاری بسیج از اردبیل ، منطقه مغان دارای تالاب های‌ بکر و بسیار زیبایی است که هرساله هم‌زمان با فصل مهاجرت پرندگان میزبان مهمانان زیبا و رنگارنگیست که شور و حیات را با خود به ارمغان می آورند.

در این بین شهرستان پارس اباد و بخش اصلاندوز دارای تالاب‌های فصلی و دائمی با قدمت صدها ساله ای چون تالاب مغان و اخیرا نیز تالاب سد میل که یکی از زیباترین تالاب های استان اردیبل به شمار می رود پناهگاه امنی برای زیست انواع آبزیبان و کنار آبزیان است.

هاشم میرزانژاد رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پارس اباد ، با بیان اینکه تالاب های مغان از جمله سد میل مغان که به عنوان بهشت پرندگان کوچنده مشهور است اظهار داشت: این تالاب ها آماده میزبانی از پرندگان مهاجر می باشد.

وی گفت: تالاب‌ های واقع در منطقه بکر مغان زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری مانند پرندگان مهاجر و انواع آبزیان، پستانداران و خزندگان است.

رئیس اداره محیط‌زیست پارس اباد بابیان اینکه هرکدام از این تالاب‌ها می‌توانند به‌عنوان فرصتی بی‌بدیل موردتوجه  قرار گیرند، گفت: هرساله هم‌زمان با فصل پاییز پرندگان برای تجدیدقوا به تالاب‌های مغان پناه آورده و از چندین گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب‌ها می‌شوند.

مهاجرت 72 گونه پرنده به تالاب

میرزا نژاد با بیان اینکه تالاب ها به مدت شش ماه میزبان بیش از 30 هزار قطعه پرنده در 72 گونه مختلف خواهد بود گفت: پرندگانی نظیر غاز خاکستری و گونه‌ حفاظت شده قوی فریادکش به همراه حواصیل، باکلان و بوتیمار، اردک و ... ازجمله گونه‌های پرندگانی بوده که تالاب‌های مغان را برای کوچ خود انتخاب می‌کنند.

 وی تصریح کرد: این پرندگان تا اواخر فصل زمستان در این منطقه گرمسیری سکونت دارند تا با مساعد شدن شرایط جوی در مناطق سیبری بتوانند به زیستگاه واقعی خود بازگردند.

به گفته سرپرست اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد این شهرستان با داشتن تالاب و آبگیرهایی همچون تالاب میل و مغان در اصلاندوز، سواحل رودخانه مرزی ارس، دریاچه شهرک شهید غفاری و تالاب تپراق کندی از مهمترین زیستگاه های این پرندگان به شمار می رود.

وی بزرگ‌ترین تالاب شهرستان پارس اباد را تالاب «میل مغان» با وسعتی بیش از 900 هکتار عنوان کرد و گفت: این تالاب در فاصله 50 کیلومتری شهرستان پارس آباد و در فاصله سه کیلومتری شهر اصلاندوز بر روی رودخانه ارس به عنوان مرز دو کشور ایران و آذربایجان احداث شده است.
مدیر اداره محیط‌زیست پارس اباد گفت: این تالاب‌ها، همچنین  محل رویش گیاهانی  مانند گز، سازو، عدسک آبی، نی، علف هفت بند، مـرغ، لـویی، گل گندم، کاسنی و گل ماهور تشکیل می دهد. درختانی از قبیل بید، صنوبر، و مرمر نیز به وفور در منطقه رویش دارند.

شکار در تالاب های مغان مطلقا ممنوع

میرزانژاد با تصریح اینکه شکار در تالاب های مغان مطلقا ممنوع است گفت: تالاب های مغان پناهگاه حیات وحش بوده و جزء تالابهای حائز اهمیت استان و درحال ثبت در کنوانسیون بین المللی رامسر به عنوان تالاب بین المللی می باشد که در صورت اتمام مراحل قانونی ثبت خواهد شد.

ارسال نظرات