خبرهای داغ:
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نائین گفت: نخل به اعتقاد برخی کارشناسان، نماد تشییع پیکر پاک شهیدان سرافراز کربلا است و پیشینه نخل‌گردانی در میان شیعیان به دوره صفوی بر می‌گردد.
کد خبر: ۸۹۲۸۶۵۵
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، احد جبلی امروز در گفت‌وگویی در نائین اظهار داشت: نائین دارای هفت حسینیه قدیمی و سنتی است که در هفت محله قدیمی این شهر واقع شده و هر حسینیه، دو نخل، یک نخل بزرگ و یک نخل کوچک دارد و اهالی هر محله، آیین نخل گردانی را در روز عاشورا برای نخل‌های حسینیه خود به صورت جداگانه و خاص اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: در غروب روز یازده محرم و با عنوان روز «زینبیه» این هفت هیأت قدیمی، در قالب یک هیأت واحد و باشکوه و شور و حرارت خاصی، آیین «نخل‌گردانی» را به سمت آستان مقدس امامزاده سلطان سید علی(ع) نائین اجرا کرده و در آن مکان به اقامه عزا و سینه‌زنی می‌پردازند.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نائین خاطرنشان کرد: نخل به اعتقاد برخی کارشناسان، نماد تشییع پیکر پاک شهیدان سرافراز کربلا است و پیشینه نخل‌گردانی در میان شیعیان به دوره صفوی بر می‌گردد.

وی عنوان کرد: با تشکیل دولت صفویه در ایران مراسم تعزیه‌خوانی، مدیحه‌سرایی، هیأت و دسته‌های عزاداری به طور شفاف وارد آداب و رسوم و سنت‌های دینی مردم ایران شد و با حفظ عناصر اصلی، زیور خلاقیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی جوامع و مناطق مختلف نیز به این مراسم آراسته شد.

جبلی بیان داشت: از جمله مراسم عزاداری که به صورت برجسته و خاص با وسعت زیادی، در نقاط مختلف ایران و با تأثیر از شرایط فرهنگی و اقلیمی آن مناطق، به اجرا درآمده، مراسم «نخل گردانی» است.

به گزارش فارس، اصلی‌ترین مراکز برگزاری این مراسم باشکوه دینی در شهرها و آبادی‌های اطراف کویر مرکز ایران و به ویژه استان اصفهان به چشم می‌خورد که این آیین در شهرهای کاشان، بادرود، ابیانه، خوروبیابانک، بیاضه، زواره، اردستان و نائین به چشم می خورد که البته در برخی از شهرستان ها این آیین به شیوه خاصی در ایام محرم برگزار می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها