رئیس اداره دامپزشکی جویبار با بیان اینکه جمعه‌ بازار جویبار یکی از کانون‌های ویروس خطرناک آنفلولانزای فوق حاد پرندگان است گفت: در سال جاری با نمونه‌برداری از جمعه‌بازار جویبار به‌عنوان کانون این آلودگی معرفی شده است.
کد خبر: ۸۹۲۹۳۵۶
|
۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، علیرضا آقاجانی در جلسه پیشگیری با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در شهرستان جویبار اظهار کرد: تاریخچه ورود این ویروس یا بیماری به کشور ایران به دو دهه اخیر  که از طریق پرندگان وحشی مهاجر و در ادامه رفتارهای پرخطر بود بازمی‌گردد.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها سال 2017، بیش از 60 کشور جهان درگیر این بیماری هستند که 9 تیپ از این بیماری شناسایی‌شده است.  

آقاجانی افزود: 43 کشور به ویروس نوع H5n8 آلوده و کشور چین و آمریکا نیز به نوع H7n9 درگیر هستند.

وی به وضعیت این بیماری در ایران اشاره کرد و گفت: در یک‌سال اخیر 628 کانون آلوده به این بیماری شناسایی‌ شده است که از این تعداد 210 مرغداری صنعتی، 400 واحد روستایی و 18 کانون پرندگان وحشی است.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار تصریح کرد: 26 استان کشور با این بیماری درگیر هستند که اصفهان بالاترین آمار را دارد.

این مسؤول ادامه داد: خسارت وارده شده به 210 مرغداری آلوده به این ویروس یک‌هزار و 634 میلیارد تومان است.

آقاجانی گفت: از انواع این بیماری H5n1، H5n8 و H5n9 در ایران مشاهده‌ شده است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت استان مازندران در رابطه با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان خاطرنشان کرد: در استان 9 کانون آلوده که از این تعداد 3 بازارچه،  پنج کانون روستایی و یک واحد مرغداری صنعتی مرغ مادر شناسایی‌ شده است.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار با بیان اینکه جمعه‌ بازار جویبار یکی از کانون‌های این ویروس خطرناک است گفت: در سال جاری با نمونه‌برداری از جمعه‌بازار جویبار به‌عنوان کانون این آلودگی معرفی شده است.

آقاجانی افزود: 12 روستا، 9 واحد مرغداری صنعتی پایش شدند که نتایج آزمایش‌ها منفی بود.

وی از مردم خواست تا از خرید طیور غیر زنده در بازارچه‌ها خودداری کنند زیرا این طیور نیز در فضای غیربهداشتی کشتار می‌شود و امکان دارد ناقل این بیماری باشند.

رئیس اداره دامپزشکی جویبار افزود: در جمعه‌بازار سودجویان زیادی در برابر این تصمیم مقاومت می‌کنند و گاهاً به برخوردهای فیزیکی با کارشناسان ما می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها