مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: به مناسبت هفته وحدت، دومین کنگره شعر «پیامبر مهربانی» هفته وحدت امسال و به صورت بین المللی و به میزبانی شهرستان زاهدان برگزار خواهد شد
کد خبر: ۸۹۲۹۵۶۵
|
۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از سیستان و بلوچستان، حسین مسگرانی در نشست خبری کنگره شعر «پیامبر مهربانی»، که در محل سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد افزود: این کنگره بین المللی در هفته وحدت امسال برگزار می‌شود و مهمانان مختلفی از نقاط مختلف کشور برای شرکت در این مراسم دعوت خواهند شد.
وی ادامه داد: ترویج و توسعه وفاق و همدلی برای تقویت پیوند میان پیروان مذاهب اسلامی و معرفی مشترکات در گستره ایران اسلامی و جهان اسلام و تولید و معرفی آثار فاخر ادبی با محتوای وحدت اسلامی به زبان‌های مختلف از اهداف اصلی برگزاری این کنگره می‌باشد.
وی گفت: شاعران کشور‌های مختلف جهان اسلام می‌توانند تا ۱۵ آبان‌ماه امسال اشعار خود را در ۲ بخش شعر نو و شعر کلاسیک در محور‌های "از شبانی تا شبانه‌های عروج، شرح درد اشتیاق، مهربان باشیم، وحدت و برادری و منادی عدالت و آزادی" به پست الکترونیکی "Payambarmehrabani@mihanmail.ir" و یا نشانی پستی «سیستان و بلوچستان- زاهدان- بلوار خرمشهر- اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی- دبیرخانه کنگره بین‌المللی شعر پیامبر مهربانی» ارسال کنند.
مسگرانی تصریح کرد: اشعار می‌تواند به زبان‌های فارسی، انگلیسی بلوچی، ترکی، کردی، عربی، ترکمن، اردو، پشتو و گویش سیستانی به دبیرخانه ارسال شود و نیاز است تا برگردان فارسی اشعار نیز پیوست آثار ارسالی باشد، البته گویش سیستانی به دلیل برگزاری کنگره در استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: برای شرکت در هر بخش از کنگره ارسال حداقل ۳ شعر و حداکثر ۵۰ بیت الزامی است و شاعران مجاز هستند همزمان در ۲ یا چند موضوع شرکت کنند.
وی تصریح کرد: آثار در هر زبان و هر بخش به صورت مجزا داوری می‌شوند و از نفرات اول تا سوم با اهدای هدیه نقدی، تندیس و لوح سپاس تجلیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه علاقه مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۵۴-۳۳۴۳۰۰۴۹ تماس حاصل کنند، گفت: سال گذشته نخستین دوره کنگره شعر پیامبر مهربانی با رویکرد ملی در استان برگزار شد که تاثیر بسیار خوبی در زمینه تقویت وحدت داشت، چون همه طوایف شعری ایران در آن حضور داشتند.
مسگرانی تاکید کرد: امسال این کنگره با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع تقریب مذاهب و جمعی دیگر از نهاد‌ها به صورت بین المللی برگزار می‌شود و در نظر داریم دبیرخانه دائمی کنگره را راه اندازی کنیم تا سال به سال تقویت شود. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جهت حضور بیشتر شاعران کشور‌های همسایه و کشور‌های حوزه خلیج فارس رایزنی‌های ویژه‌ای داشته و با توجه به این اقدام امیدواریم شعرای زیادی از دیگر کشور‌های مسلمان در کنگره امسال حضور پیدا کنند.
مدیرکل ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این رویداد مهم فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در زمینه تحکیم وحدت ایفا کند، افزود: شورای سیاست گذاری کنگره به زودی با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر مجمع تقریب مذاهب و دیگر دست اندرکاران در زاهدان برگزار می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲ جلد نشریه، یک کتاب شعر به زبان فارسی و یک مجموعه نرم افزاری شامل اشعار برگزیده ارسالی به نخستین کنگره شعر پیامبر مهربانی منتشر شده و جلد دوم کتاب کنگره مربوط به اشعار غیرفارسی به زودی چاپ می‌شود.
مسگرانی خاطرنشان کرد: استان پهناور سیستان و بلوچستان در زمینه شعر و ادب پیشینه بسیار خوبی دارد و همچنین به دلیل نزدیکی ارتباط میان برادران شیعه و سنی ساکن در نقاط آن، پایتخت وحدت ایران لقب گرفته، بنابراین برگزاری این کنگره شعر در استان موضوعیت ویژه‌ای دارد و با استقبال خوبی از جانب هنرمندان استان مواجه شده است.
شایان ذکر است در ادامه این جلسه با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان از پوستر فراخوان دومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی رونمایی شد.
ارسال نظرات