سردار محمدی گفت: 2 جامعه روستایی و عشایری در حال نابودی هستند شیب مهاجرات بی رویه بسیار تند است.
کد خبر: ۸۹۲۹۸۶۶
|
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
سردار علی پاشا محمدی مسئول سازمان بسیج عشایری کشور در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، در روز ملی عشایر و روستا با اشاره به این روز گفت: مدت ها بود مسولان مربوطه روزی را در تقویم فرهنگی سیاسی اجتماعی روز را به نام روزملی عشایر و روستا ثبت کنند و قرعه به نام روز 15 مهر ماه افتاد و چند سالی است توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است.

وی افزود: این نام گذاری را به فال نیک می گیریم و این حکایت از ان دارد که 2 جامعه روستایی و عشایری کشور از 3 جامعه فعال کشور یعنی این 2 جامعه در کنار جامعه شهری در سایه نظام مقدس مجهوری اسلامی در حال زیست و فعالیت هستند. امیدوارم در این روز که به نام روز ملی عشایر و روستا ثبت شده است فقط به کارهای کلیشه همایشی و نمایشی نپردازند و در این روز اقدامات انجام شده در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی، امنیتی، اقتصادی و سایر عرصه هایی که به زیست این جوامع مربوط است بیلان کار و اقدامات انجام شده خود را در راستای تقویت، تثیبت، و احیای و شکوفایی این جوامع ارایه دهیم. متاسفانه اسیب جدی در این حوزه مهاجرت های بی رویه است
مسئول سازمان بسیج عشایری در پاسخ به این سوال که چرا مهاجرت بی رویه در جامعه عشایری در حال اتفاق افتادن است گفت: چون زندگی در مناطق روستایی و عشایری کشور به دلیل ضعیف بودن زیر ساخت های توسعه انسانی در عرصه های مختلف در منطقه توجیه فرهنگی اجتماعی اقتصادی بهداشت و درمان تحصیل ندارد.
وی اظهار کرد: هزینه های زندگی در این مناطق سنگین است و خدمات فرهنگی مذهبی و تبلیغی بسیار ناچیز است سطح سواد اموزی و مهارت اموزی به این جامعه بسیار ضعیف است؛ دولت مردان، مسئولان و جامعه رسانه ای کشور باید به فکر باشند و باید از مسئولان مربوطه مطالبه گری شود. باید در حضور نمایندگان این جوامع مشکلات و معضلات این جوامع اسیب شناسی شود؛ اقدامات انجام شده بررسی شود و در نهایت راهکارهای برون رفت مطرح شود.

سردار محمدی تاکید کرد: در روز ملی عشایر و روستا برنامه هایی که در غالب برنامه 5ساله ششم قانون بودجه سال 96 و چشم اندازی که برای توسعه مناطق عشایری و روستایی داریم را بیان کنیم ومردم را امیدوار کنیم که انشالله این جامعه احیا شود.
 
 جوامع روستایی و عشایری در حال نابودی هستند

مسئول سازمان بسیج عشایری به مسئولان هشدار داد و گفت: 2 جامعه روستایی و عشایری در حال نابودی هستند شیب مهاجرات بی رویه بسیار تنداست بنابر امار مرکز امار در سال 85 آمار جامعه روستایی و عشایری 30 در صد بوده واین امار در سال 95 به کمتر از 27 درصد تقلیل و جامعه شهری به 73 درصد رشد پیدا کرده است.
وی عنوان کرد: این هشدار را باید همگان جدی بگیرند در حالی که در قانون برنامه توسعه ششم مسئولان توسعه کشور را بر بستر جامعه روستایی و عشایری بنا نهاده اند ولی عملا اینطور نیست. شاهد مهاجرت بی رویه و حاشیه نشینی در شهر ها هستیم.
وی ادامه داد: بیمه روستایی برای عشایر انجام شده اما مشکل اساسی که وجود دارد این است که باید خانه‌های بهداشتی و مراکز درمانی سیار برای عشایر ایجاد شود تا زمانی که این قشر کوچ می‌کنند، در میان بندها و در طول مسیر کوچ، خدمات بهداشتی دریافت کنند.
سردار محمدی، گفت: متاسفانه در شرایط غیر کوچ، طبق برابرهای آماری که ارائه شده، خانه‌های بهداشت روستایی خارج از دسترس 85 درصد خانوارهای عشایری هستند و این یک خلاء بزرگ برای زندگی عشایری است.
مسئول بسیج جامعه عشایری کشور ادامه داد: ما در وزارت بهداشت امیدواریم که برابر آئین‌نامه ساماندهی عشایر و برنامه توسعه خانه‌های بهداشتی سیار، اعزام تیم‌های درمانی برای عشایر را داشته باشیم تا آنها بتوانند از همین دفترچه بیمه‌ای هم که واقعا ارائه خدمات آن مناسب نیست، استفاده کنند.
وی گفت: لذا قدم اول ایجاد شرایط مناسب برای استفاده از بیمه روستایی است؛ سپس باید به سمتی برویم که بیمه عشایری را به یک بیمه کامل و جامع تغییر دهیم زیراکه امروز خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتی در ایران اسلامی، اول عشایر و بعد روستا است.
رئیس بسیج عشایری کشور جامعه عشایری را لبیک گوی به ندای رهبر و امام(ره) معرفی کرد و بیان داشت: چنین جلساتی باید در راستای کار و اشتغال و تولید باشد تا بتواند مهاجرت معکوس را در روستاها رقم بزند.

وی خطاب به مسئولان گفت: اگر می خواهید مهاجرت معکوس صورت نگیرد و حاشیه نشینی بر شهر ها حاکم نشود و آسیب های مترتب بر حاشیه نشینی رخ ندهد باید عشایر را حمایت کنید و آنها راتقویت کنیم تا قشر عشایر ماندگار باشند.
سردار محمدی اذعان داشت: در این راستا در خصوص تحقق بهداشت و درمان، آموزش، خدمات فرهنگی مذهبی، تامین مایحتاج، منابع دامی و...در بین این قشر عزمی ملی می خواهد.

این مسئول با بیان اینکه همچنین یک چادر عشایری می تواند یک پایگاه اشتغالزایی باشد، یادآور شد: در کشوری که نرخ بیکاری ۱۴.۸ درصد آمار رسمی آن است در برخی شهرها به ۳۰ و در برخی دیگر بخش ها بالای ۳۰ هم می رسد اما نرخ بیکاری در جامعه عشایری برابر آمار جهاد کشاورزی کمتر از ۴ درصد است که مربوط به فرزندان تحصیل کرده عشایری است و بدلیل عدم تعادل و هزینه های بالا نمی توانند راه پدر را ادامه دهند.
مسئول سازمان بسیج عشایری در ادامه تصریح کرد: عشایر با داشتن ۲۴ واحد دامی بیش از ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تامین می کنند وهمچنین ۳۵ درصد صنایع دستی با همت زنان با کفایت عشایر تولید می شود که بهترین بستر برای صنعت توریست و گردشگری را در کشور فراهم کرده است.

متاسفانه عشایر مولد به عشایر مصرف کننده تبدیل شده‌اند

وی افزود: متاسفانه در کشور عشایر مولد به عشایر مصرف کننده تبدیل شده اند. در سال ۳۵ برابر اولین سرشماری در ایران جمعیت روستایی و عشایری ۶۵ درصد و شهری ۳۵ درصد بود و در سال ۹۵ جمعیت شهری ۷۳ درصد و روستایی و عشایری به کمتر از ۲۷ درصد سقوط کرده است و ۱.۵ درصد این تعداد عشایر کوچ رو هستند و این اعلام خطری جدی است.
سردار محمدی اظهار داشت: با تعاملی که با مجلس شورای اسلامی داشتیم و تشکیل یک کارگروه در صدد هستیم خلاء های قانونی بر سر ادامه حیات جامعه عشایری، با شعار تثبیت، تربیت و احیای جامعه عشایری را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: طی سال گذشته ۲ طرح ارائه خدمات فرهنگی مذهبی به جامعه عشایری و ارتقاء سطح سوادآموزی و خدمات علمی، آموزشی، مهارتهای زندگی عشایری در قالب آیین نامه مصوب شد.

سردار محمدی در ادامه در خصوص مشکلات جامعه عشایری در عرصه تولید سخن گفت و ابراز داشت: این جامعه قشری زحمت کش و کم توقع هستند و مشکلاتی از قبیل کمبود زیرساختها، بهداشت و درمان، بیمه، خدمات راهداری، آب شرب سالم و... بر سر راه آنها قرار دارد و از این لحاظ فاصله ای بسیار با زندگی شهری دارند و باید درصدد باشیم این فاصله را کم کنیم.

وی با ابراز "در عرصه جاده‌ها مشکلات جدی داریم"، متذکر شد: به‌دلیل توسعه مناطق شهری عشایر با خطرات زیادی مواجه می‌شوند و جان عشایر به خطر افتاده است.

رئیس سازمان بسیج عشایری درباره دیگر مشکلات عشایر تصریح کرد: تعاونیهای تولیدی باید دست واسطه و دلالان را قطع کند و تولیدات عشایر به‌خوبی پخش شوند؛ در بحث مخابرات و دریافت شبکه‌های صداوسیما عشایر مشکلاتی را دارند و امید داریم که این مشکل هم حل شود.

وی، عشایر را خط مقدم اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: در سازمان بسیج عشایری به عنوان یاور دستگاه‌های مسئول به دنبال این هستیم که مشکلات جامعه عشایری را رصد، آسیب‌شناسی و برای رفع آن را به اطلاع مسئولان برسانیم چرا که مهاجرت عشایر خطرات و تبعات جدی امنیتی و اقتصادی در بردارد .

ارسال نظرات