مهاجرت روستائیان به شهر بیجار و شهر‌های بزرگتر به علت نبود امکانات و زیر ساخت‌های اصلی از معضلاتی است که جمعیت شهرستان بیجار را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۸۹۲۹۹۳۳
|
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، در زندگی روستایی آرامش نقش اصلی را بازی می‌کندویکی از مهمترین ویژگی‌ها و برتری‌های زندگی روستایی نسبت به زندگی شهری هم، همین آرامش است که تنها در روستا‌ها می‌توان به آن رسید.


شاید بسیاری از شهرنشینان در همه‌ی زندگی خود آرامش یک شب یک مرد روستایی را نداشته باشند، پس از خیزش خورشید به پشت کوه‌ها و آمدن شب تیره در روستا، شنیدن آوای سگان در آغاز شب و آوای خروسان در سپیده دم، آنچنان آرامشی به روستا نشینان می‌دهد که همواره آنان را همراه است.


روستا نشینان همواره یار و یاور یکدیگرند و اگر دردی برای یکی از همسایگان پیش آید، دیگران او را درمانند، اما در زندگی شهری امروزی بسیاری از همسایگان حتی نام یکدیگر را نمی‌دانند چه برسد بخواهند یاور هم باشند.


اما گذر زمان زندگی روستایی را نیز دستخوش تغییر کرده است که مهمترین آن مهاجرت روستانشینان به شهر و به تبع آن گسترش حاشیه نشینی و آسیب‌های اجتماعی در شهر است.


روزگاری روستا را با داشتن دام‌های زیاد، تنور‌های همیشه داغ و لبنیات سالم آن می‌شناختند، اما گذر زمان در برخی روستا‌ها داشتن این سنت‌ها را به وادی فراموشی سپرده است.


سلامت آب و هوا و گوارایی و پاکی آن‌ها، برخورداری از مناظر طبیعی و داشتن فرصت دیدار با اهالی روستا و احتمال و امکان رو به رو شدن با همسایه‌ها به دلیل مجتمع بودن حیاط و شکل نامنظم کوچه‌ها، مراودات و همنشینی‌های شبانه و همیاری‌ها به مناسبت‌های مختلف، که همه این‌ها مانع احساس غربت، تنهایی و بی‌پناهی انسان می‌شود از دیگر مزایای روستا‌ها است که کم کم رو به اوفول است.


۲۵ روستای بیجار خالی از سکنه است

شهرستان بیجار با قدمت هفت هزار ساله در حال حاضر دارای ۲۵۵ روستا ست که تقریبا ۲۵ روستای آن خالی از سکنه شده است.


نبود زیرساخت‌ها و امکانات مناسب از جمله راه روستایی و آب شرب و نعمت گاز و بسیاری از ضروریات دیگر روستاییان به ناچار موطن خود را رها کرده و هجرت را به حاشیه شهر‌ها بر ماندن در زادگاهشان ترجیح داده‌اند.


همواره از روستا‌ها به عنوان پتانسیل تولید و کشاورزی، دامپروری یاد کرده‌اند و همگان به ویژه مسئولان و کارشناسان و صاحب نظران امروزه بر این باورند که روستا‌ها می‌توانند قطب تولید کشور باشد.


اما توجه به روستا‌ها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر نیازمند کار جهادی مسئولان است.


از سال گذشته قرارگاه پیشرفت و آبادانی با هدف ارائه خدمت به روستائیان و بازگشت روستائیانی که به شهر مهاجرت کرده اند در روستا‌های محروم بیجار اقدام به انجام کار‌های عمرانی، بهداشتی و زیربنایی نموده است.


جاده کشی، برقراری امکانات در روستای خالی از سکنه علیسرخ برای بازگشت روستائیان، حفر چاه آب، بازسازی مدارس، مساجد و خانه بهداشت از مهمترین اقدامات این قرارگاه جهت رفاه حال روستائیان در شهرستان بیجار است.


مظلومیت روستا‌های بیجار حس می‌شود


با گذری در روستا‌های بیجار می‌توان مظلومیت آن را با جسم و جان حس کرد، روستا‌های که دختران آن به علت نبود مدرسه تا کلاس ششم ابتدایی بیشتر نمی‌توانند تحصیل کنند و جوانانی که برای پیدا کردن کار و امرار معاش زندگی باید مشقات زندگی حاشیه نشینی را به جان بخرند.


تنبل شدن روستائیان از تهدیداتی دیگری است که روستا نشینان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است اند به گونه‌ای که بخش تولیدات کشاورزی و دامی حالت عکس پیدا کرده و تمامی این محصولات از شهر وارد روستا می‌شود.


نبود امکانات رفاهی بی انگیزگی جوانان روستایی را رقم زده است به نظر می‌رسد این معضل مهاجرت که متأسفانه در حال گسترش است ریشه در مشکلات و کمبود امکانات در روستا‌ها داشته و جاذبه تجمع امکانات در مراکز شهری به دغدغه مهاجرت روستاییان دامن می‌زند. وقتی خدمات آموزشی -رفاهی و فرهنگی در مقایسه شهر با روستا، نامتعادل و ناعادلانه باشد دیگر هیچ انگیزه‌ای برای بقای جمعیت روستایی باقی نمی‌ماند.



انتهای پیام/7727
ارسال نظرات