نخبه علمی در گفتگو با خبرگزاری بسیج:

کمک به دیگران راهی برای کسب مهارت بیشتر است/ لزوم حمایت مسئولان از نخبگان ازنایی

محمدرضا مهدوی کودک 10 ساله ازنایی معتقد است اگر مانند مربی‌اش به دیگران در حل مشکلات و تعمیر وسایل آن‌ها کمک کند می‌تواند مهارت کسب کند و باتجربه‌تر شود.
کد خبر: ۸۹۳۰۰۸۰
|
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
محمدرضا مهدوی کودک 10 ساله ازنایی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج از لرستان، اظهار داشت: دانش‌آموز کلاس پنجم ابتدایی مدرسه مدرس ازنا هستم که از کلاس اول در جشنواره‌های جابر بن حیان که در سطح شهر برگزار می‌شد شرکت کردم و در دوره‌های مختلف مقام‌های اول تا سوم را کسب کرد.
 
کمک به دیگران راهی برای کسب مهارت بیشتر است/ لزوم حمایت مسئولان از نخبگان ازنایی

وی افزود: به‌واسطه آقای ذلقی مربی‌ام در موسسه خلاقیت برتر با جشنواره خلاقیت آشنا شدم و با ساخت بیل مکانیکی در جشنواره كشوری خلاقيت دانشگاه صنعتی شريف تهران، در حضور اساتید کشوری مقام دوم را کسب کردم  که این دوره از مسابقات برای چهارمین بار شهریورماه سال جاری در سطح کشور به‌صورت بین‌المللی برگزار شد که من در تابستان ۹۷ به‌صورت رایگان در سفر علمی، تفریحی برای رقابت با کودکان روسیه کیت بورگ در سن‌پترزبورگ به روسیه اعزام می‌شوم.
 
کمک به دیگران راهی برای کسب مهارت بیشتر است/ لزوم حمایت مسئولان از نخبگان ازنایی

مهدوی عنوان کرد: قبل از موفقیتم در جشنواره خلاقیت برتر از سوی معلم‌های مدرسه توجه خاصی به من نمی‌شد به‌غیراز معلم پایه چهارم ابتدایی در مدرسه شهید مطهری که سعی داشت کمکم کند تا استعداد من شکوفا شود اما متأسفانه سایر معلمان در این زمینه همکاری نمی‌کردند و ترجیح می‌دادند که بیشتر به درس و کتاب بپردازم اما با موفقیتم در جشنواره توجه بیشتری به من شد و حتی دوستانم سعی در حمایت من داشتند.
 
کمک به دیگران راهی برای کسب مهارت بیشتر است/ لزوم حمایت مسئولان از نخبگان ازنایی
وی حمایت معلمان و مدرسه را در پیشرفت دانش آموزان خلاق بسیار مؤثر دانست و عنوان کرد: مربی من در موسسه‌ای که در راستای شناسایی استعدادهای برتر فعالیت می‌کند، مدرسه و معلم را در تشخیص و شناخت استعدادهای برتر مؤثر می‌داند به‌ویژه دانش‌آموز پایه اول ابتدایی و همیشه تأکیددارند که خانواده‌ها در انتخاب مدرسه و معلم برای کلاس اول دقت ویژه‌ای داشته باشند.
 کمک به دیگران راهی برای کسب مهارت بیشتر است/ لزوم حمایت مسئولان از نخبگان ازنایی

این دانش‌آموز ازنایی در پاسخ به این سؤال که چگونه به سمت مخترع شدن سوق پیدا کردید، خاطرنشان کرد: خانواده من مانند بقیه پدر و مادرها معمولی برخورد کردند و سعی کردند مانند دیگر هم‌سن‌هایم در درس خواندن موفق باشم، اما خودم از بچگی علاقه‌مند به وسایل برقی، شارژر، موبایل، تبلت و اسباب‌بازی‌های شارژی و موتوری بودم به‌طوری‌که هر وقت خراب می‌شدند در تعمیر آن‌ها داشتم یا عمداً باز می‌کردم و قطعات را نگاه می‌کنم ببینم که چگونه ساخته‌شده‌اند و دوباره دستگاه را می‌بستم، حتی گاهی یواشکی سروقت وسایل خانه نیز می‌رفتم.
 
وی در پاسخ به این سؤال که تاکنون اتفاق افتاده با خراب شدن وسایلی که با باز کردید، ناامید شوید؟ تصریح کرد: نه تاکنون این اتفاق نیفتاده اما اگر هم این‌طوری شد مطمئن هستم که بالاخره یک روز راحل آن را پیدا می‌کنم و می‌توانم درستش کنم شاید کمی دیرتر؛ یک مخترع باید خودش را باور داشته باشد و اعتمادبه‌نفس داشته باشد و من در این مورد خیلی به خودم اطمینان دارم.
 
کمک به دیگران راهی برای کسب مهارت بیشتر است/ لزوم حمایت مسئولان از نخبگان ازنایی

مهدوی گفت: قبلاً با رفتن سروقت وسایل منزل پدر و مادر من از کار من عصبانی می‌شدند اما با رفتن با صحبت‌های مربی من در رابطه بااستعداد یابی و کشف استعداد چندان عصبانی نمی‌شوند.
 

وی در رابطه با حمایت‌های خانواده‌اش درزمینهٔ اختراعاتش گفت: پدرم خیاط هستند و از کارهای مکانیکی چندان مطلع نیستند مادرم نیز همین‌گونه، اما از عمویم که درزمینهٔ برق فعالیت دارند مشاوره تلفنی می‌گیرم اما هیچ‌کس را به‌طور مستقیم در جریان فعالیت‌های خود قرار نمی‌دهم و فقط مشکلات را می‌پرسم و با استفاده از راهنمایی مربی و عمو وسیله‌ خود را کامل می‌کنم.
 

این دانش‌آموز ازنایی بابیان اینکه درزمینهٔ فعالیت‌هایم یک‌بار دچار برق‌گرفتگی شدم، گفت: از آن روز به بعد با نکات ایمنی آشنا شدم و همیشه نکات ایمنی را رعایت می‌کنم و اگر ببینم کسی رعایت نمی‌کند در این زمینه تذکر می‌دهم.
کمک به دیگران راهی برای کسب مهارت بیشتر است/ لزوم حمایت مسئولان از نخبگان ازنایی

وی در رابطه با امکانات شهر ازنا برای نخبگان و مخترعان خاطرنشان کرد: متأسفانه شهر ازنا ازنظر امکانات خیلی ضعیف است و من برای خرید اکثر وسایلم مجبور هستم به کلان‌شهرهایی همچون تهران سفر کنم و مؤسسات خصوصی شکوفایی استعدادها نیز موردتوجه مسئولان نیست چراکه توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شوند.
 

مهدوی من عاشق اشترانکوه هستم و علاقه‌مندم افتخاری برای شهر ازنا باشم، گفت: در جشنواره می‌دیدم که بچه‌های هم سن و سال من از طرف آموزش پرورش و مسئولین شهر چقدر خوب حمایت می‌شدند.
 

وی در رابطه با فعالیت‌هایی که انجام داده است، افزود: ساخت دستگاه تصفیه آب، دزدگیر درب منزل، جاروبرقی خودرو و بیل مکانیکی و چند کار کوچک دیگر به‌عنوان سرگرمی انجام داده‌ام، بیشتر با دیدن ابزار و تجهیزات وسایل خراب‌شده یا وسایل دورریختنی ایده‌هایی به ذهنم می‌رسد و سعی می‌کنم دوباره از آن وسایل استفاده کنم.


این دانش‌آموز ازنایی در رابطه با کاربرد بیل مکانیکی که ساخته‌شده بیان کرد: تاکنون در رابطه با کاربرد صنعتی این ماشین فکر نکرده‌ام اما من برای حمل آجر برای ساخت سقاخانه محله از آن استفاده کردم و خوب جواب داد، باوجوداینکه میدانم بیل مکانیکی چند سال پیش‌ساخته شده، ولی در ایران در بین موسسه‌های خلاقیت کشور برای اولین بار بود که من بیل مکانیکی ساختم.
 
 کمک به دیگران راهی برای کسب مهارت بیشتر است/ لزوم حمایت مسئولان از نخبگان ازنایی

مهدوی با اشاره به اینکه به رشته علوم و ریاضی علاقه‌مندم، گفت: تلاش من برای مخترع شدن است و می‌خواهم برای کشورم با اختراع وسیله‌ای جدید مفید باشم.
 

وی بابیان اینکه من نیز مانند بقیه به پول علاقه دارم حتی برای ساخت بیل مکانیکی حدود دو میلیون تومان هزینه کردم و مشتری برای خرید ان پیدا شده است اما خانواده‌ام اجازه فروش آن را به من نمی‌دهند، عنوان کرد: برای ساخت وسایل مورد نیاز دیگران می‌خواهم مانند مربی‌ام به آن‌ها کمک کنم چراکه معتقد است با ساخت وسایل یا تعمیر وسایل خراب دیگران می‌توان تجربه کسب کرد و ماهرتر شد.
 

این دانش‌آموز ازنایی با اشاره به اینکه تک فرزند بودن من سبب شده به کار گروهی علاقه چندانی نداشته باشم، عنوان کرد: سلیقه افراد از دید من در کار گروهی متفاوت است و معمولاً به مشکل برمی‌خورم کار گروهی را بیشتر از دو نفر نمی‌پسندم.
 

وی عنوان کرد: پدربزرگم حامی من بوده و همیشه در ساخت وسایلم از کمک مالی به من دریغ نکرده و برای اینکه فرزندان و نوه‌هایش سبب افتخاری برای وی باشند یاری‌رسان من است.

انتهای پیام/ش
ارسال نظرات
آخرین اخبار