معاون نظارت‌و پایش محیط‌ زیست استان مرکزی
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان مرکزی، از آغاز مهاجرت پائیزه پرندگان به تالاب کویری میقان اراک خبر داد.
کد خبر: ۸۹۳۰۲۵۲
|
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ تالاب ميقان با ويژگی‌های اكولوژيک منحصر به فرد و به عنوان يكی از بزرگترين زيستگاه‌های پرندگان مهاجر، يک اكوسيستم ارزشمند و مطرح در سطح جهان است.

بیش از 60 درصد پرندگان استان و 16 درصد پرندگان کشور در این تالاب کشوری زیست می‌کنند و برخی از گونه‌های پرندگان مهاجر و بومی این منطقه نادر و ارزشمند بوده و حضور پر تعداد آن‌ها در فصل مهاجرت موجب می‌شود که گروه‌های گردشگری متعددی برای پرنده نگری به این خطه سفر کنند.

درنا، مرغابی سانان، فلامینگوها، خروس کولی و انواع پرندگان دیگر با حضور خود در طبیعت بکر تالاب میقان انسان را شگفت‌زده و به دیدن هر چه بیشتر وا می‌دارد.

رضا میرزایی معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی با اشاره به آغاز فصل کوچ پرندگان گفت: هر سال در شش ماه دوم سال و از اواسط مهرماه، با تغییر شرایط آب و هوایی، زیستگاه‌ها و تالاب‌های این استان صحنه حضور تدریجی دسته‌های کوچک و بزرگ پرنده‌های مهاجر در گونه‌های مختلف است.

وی افزود: امسال به دلیل سرمای زودهنگام این مهاجرت زودتر آغاز شده است که با توجه به این امر شاهد آغاز کوچ پاییزه پرندگان مهاجر به تالاب کویری میقان اراک هستیم که حدود 7000 پرنده وارد تالاب شده اما هنوز درناها و غازهای وحشی به این تالاب مهاجرت نکرده‌اند.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: سالانه بین 30 تا 40 هزار پرنده مهاجر به این تالاب کوچ پاییزه دارند که از این تعداد 12 تا 15 هزار پرنده از نوع درنای خاکستری است و پیش‌بینی می‌شود تا 10 روز آینده درناهای خاکستری و غازهای وحشی به تالاب میقان اراک وارد شوند.

میرزایی با اشاره به زمان ترک تالاب از سوی پرندگان گفت: برخی از پرندگان مهاجر تا فرا رسیدن بهار در این تالاب می مانند اما تعدادی نیز با بارش نخستین برف سنگین این منطقه را ترک و به سمت مناطق جنوبی گرمسیری و شمال آفریقا پر می گشایند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات