۱۵ هزار مخاطب مهمان فیلم‌های سینمای انقلاب/ قالب‌های جدید برای جریان سازی اکران‌های سینمای انقلاب

اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار با برپایی سینما‌های مردمی در شهر‌ها و روستا‌های کشور، در دهه اول ماه محرم، توانستند ۱۵ هزار مخاطب را مهمان فیلم‌های سینمای انقلاب کنند.
کد خبر: ۸۹۳۰۳۲۵
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان ، شروع نیم‌سال دوم سال ۹۶ همراه شد با اولین ماه سال جدید هجری قمری و مهر و محرم همگام با هم به استقبال فعالین فرهنگی کشور آمدند. تلاقی این دو ماه، تلاقی دو مناسبت فرهنگی عظیم و گسترده یعنی محرم و هفته دفاع مقدس است. دهه اول محرم بستر پرشورترین و پر مخاطب‌ترین فعالیت فرهنگی در کشور است که مکان‌های مذهبی همچون هیئت‌ها و مساجد و بسیاری از نهاد‌ها و مراکز فرهنگی مردمی و غیر مردمی، دولتی و غیر دولتی را به فعالیت و حرکت وا‌می‌دارد.

از طرفی ۳۱ شهریور سال‌روز آغاز حمله نظامی عراق به ایران است که پیامدش جنگی هشت ساله بود. جدالی که برخلاف تصور قبلی غرب، ایران در این جنگ پرتلفات و پرهزینه حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد. مروری بر روزنامه‌های چاپ تهران در شهریور ماه آن سال نشان می‌دهد که همزمان با انتخاب نخست وزیر برای جمهوری اسلامی، از نیمه این ماه زد و خورد‌های مرزی عراق و ایران رو به شدت گذارده بود که بعد از ظهر ۲۲ سپتامبر ناگهان نیروی هوایی عراق تهران، تبریز، همدان، کرمانشاه، شهرکرد و شهر‌های خوزستان را مورد حمله قرار داد و همزمان ناوچه‌های آن کشور به سواحل ایران تا بوشهر تعرض کردند و متعاقب آن نیروی زمینی عراق تعرّض به میهن ما را آغاز کرد.

در نگاه اول و به عنوان برنامه‌ریز و فعال فرهنگی، مناسبت‌هایی اینچنینی شما را بی نیاز و یا بی رغبت به ایده پردازی و انجام فعالیتی نوین می‌کند و گاه همین موضوع مانع از رشد و تحول برنامه‌های تکراری و روتین می‌شود. لکن ۱۰ روز ابتدایی ماه محرم و مهر برای فعالان فرهنگیِ اکران کننده، منشا خیر و برکت بود و بهترین کارآیی شش ماه و ۱۰ روز اخیرشان را رقم زد. به نحوی که میزان مخاطبان اکران‌های دهه ابتدایی فصل پاییز بیش از تمام مخاطبانِ ماه شهریور بود.

۱۵ هزار و ۵۷۳ نفر عدد کمی نیست! یقینا عدد بزرگی است. بزرگتر از ۱۱ هزار و ۱۰۱ نفر مخاطب ماه پیش اکران مردمی‌هاست. معادل ۱۵۵ میلیون تومان بلیط سینما در تهران. اما بزرگی‌اش به تلاشی است که توسط ۵۰ نفر بدون چشم‌داشت صورت گرفته است و چنین وسعتی پیدا کرده است. این عظمت، خیلی آرام دردی هم به همراه دارد. «سهم باقی فعالان فرهنگی از این فعالیت چیست؟ آن چند میلیون و چند نفر فعال فرهنگیِ منهای این ۵۰ نفر!»

نمایندگانی از ۱۶ استان در دهه اول محرم اکران‌های مردمی داشته‌اند که در این میان کرمانی‌ها برای اولین بار در یک سال اخیر توانستند بیشترین میزان اکران را به نام خود ثبت کنند با ۲۲ اکران در ۱۰ روز. بعد از آن همدان و خوزستان همیشه فعال ثبات خودشان را همچنان حفظ کرده‌اند و با ۱۳ و ۱۲ اکران بیش از دیگر استان‌های سراسر کشور «دغدغه‌های فرهنگی» رنگ و بوی اکران فیلم به خود گرفته است.

یکی از علل گستردگی مخاطبان اکران در بازه زمانی بیان شده، ایده سینما‌های مردمی است که در سه قالب متنوع و جذاب انجام شده است. «سینما سنگر»، «سینما هیئت» و «سینما سیار» سه قالب اکران‌های مردمی است که زنجیره‌وار، مستمر و هدفمند بودن از ویژگی‌های این نوع سینما‌های مردمی است.

در این میان کرمانی‌ها با معطوف کردن اکران‌های خود روی سینماهیئت توانستند ۲۱ اکران در هیئت‌های شهرستان بردسیر برگزار کنند. اکران کننده‌های روستای کهریز کرمانشاه هم که به تازگی اکران‌های‌شان را شروع کرده‌اند، تمام توان‌شان را روی سینما هیئت گذاشتند و اثری همچون «با صبر زندگی» را که به حصر فوعه و کفریا می‌پردازد و جزو آثار کمتر دیده شده است، اکران کردند تا سومین اکران کننده کشوری این اثر باشند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار