۷۵ دانش آموز بشاگردی در آستانه ترک تحصیل /۱۱ دانش آموز روستای «تریش» همچنان معلم ندارند

کد خبر: ۸۹۳۰۴۶۱
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

۷۵ دانش آموز روستای بیورچ بخش گوهران شهرستان بشاگرد از اول مهر تا کنون به علت نبود امکانات و عدالت آموزشی به مدرسه نرفته و قصد ترک تحصیل دارند،این در حالی است که ۱۱ دانش آموز روستای تریش هنوز بدون معلم در حیاط مدرسه پرسه می زنند.

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ به نقل از بشاگرد نیوز،آغاز سال تحصیلی نوید بخش حضور در کلاس های درس، شیطنت  کنار دوستان مدرسه، فرا گرفتن علم و طی کردن پله های ترقی است.

 

اما این داستان در بشاگرد متفاوت است؛ بار دیگر مدارس باز شد و فصل زمستان، طغیان رودخانه ها و خاطرات تلخ تحصیل زیر سایه سنگین محرومیت خاطر همه را مکدر می کند.

 

رویا هایی که آب با خود برد!!

 

حادثه تلخ غرق شدن دانش آموزان دختر بشاگردی در رودخانه جگین که در محرم الحرام تاسوعا و عاشورا حسینی سال ۱۳۸۷ رخ داد هنوز از خاطر مردم این منطقه پاک نشده است.

 

آب رویای پدر و مادرانی که دلبندان شان را برای تحصیل با هر مشقتی که بود به کیلومتر ها دورتر می فرستادند و بانوانی که شاید می خواستند با درس خواندن آینده خود و سرزمینشان را تغییر دهند  با خود برد.

 

پس از گذشت حدود یک دهه از این واقعه تلخ و اتفاقاتی که هر ساله در ایام مدرسه برای دانش آموزان مظلوم این منطقه رخ می دهد هنوز  اکثر جاده های بشاگرد مانند سابق به حال خود رها شده است.

 

بوی ماه مهر!!

۷۵ دانش آموز روستای بیورچ بخش گوهران شهرستان بشاگرد که از اول مهر تا کنون به علت نبود امکانات آموزشی به مدرسه نرفته اند و قصد ترک تحصیل دارند. این امر در نتیجه عدم توجه مسئولان به مشکلات زیر ساختی در این منطقه است.

دانش آموزانی که با توجه به تعداد بالایشان هر روز باید کیلومتر ها مسیر خاکی و پر از گردنه «تیدر» به «بیورچ» را با وانت بار طی کنند رغبتی برای ادامه تحصیل ندارند.

اولیاء این دانش آموزان از روز های بارانی، جاده های لغزنده و سختی کشیدن دلبندانشان زیر بمبِ باران می گویند و هر روز دلهره سالم برگشتن شان را دارند.

پرت شدن از وانت بار هنگام رفتن به مدرسه، تنفس گرد و خاک جاده های خاکی، مدتها پشت رودخانه منتظر ماندن و بی سر پناهی زیر قطرات سرد باران سهم دانش آموزان روستای بیورچ از خاطرات خوش دوران مدرسه است.

دانش آموزان حاضر و معلم غایب!

دانش آموزان ابتدائی روزانه بیت المقدس روستای تریش شهرستان بشاگرد نمونه ای دیگر از عدم وجود عدالت آموزشی هستند که  پس ازگذشت ۱۵ روز از ماه مهر، همچنان سال تحصیل خود را بدون معلم سپری می کنند که این امر موجب نگرانی دانش آموزان و والدین آن ها شده است.

روستای تریش به دلیل کمبود امکانات روزانه اهالی خود را از دست می دهد وبی توجهی مسولان سبب شده است که مردم برای پیشرفت زندگی به حاشیه شهر ها مهاجرت می کنند تا از این اوضاع نابسامان فاصله گیرند.

حسن عیدزاده عضو شورای مردم بیورچ در خصوص نرفتن ۷۵ دانش آموزان این روستا به مدرسه در سال جاری، اظهار کرد: نبود مدرسه در مقطع راهنمایی در روستا و مسافت طولانی تا نزدیکترین مدرسه، باعث عدم حضور دانش آموزان  از اول مهر تا کنون در کلاس های درس و ترغیب آن ها برای ترک تحصیل شده است.

عضو شورای روستای بیورچ، افزود: جای سؤال دارد که چرا روستایی با ۷۵۰ نفر جمعیت و ۷۵ دانش آموز در مقطع راهنمایی، فقط یک مدرسه ابتدایی دارد و دانش آموزان برای تحصیل در مقاطع بالاتر باید کیلومتر ها راه را بپیمایند.

ترک تحصیل؛ عاقبت دانش آموزان بشاگردی!

عیدزاده با بیان اینکه ۹۰درصد دانش آموزان بیورچ پیش از ورود به دانشگاه ترک تحصیل می کنند، گفت: اکثر دانش آموزان روستا به ویژه دختران پس از پایان مقطع ابتدایی به دلیل نبود امکانات و خطرات رفت و آمدی تصمیم به ترک تحصیل می گیرند که این پدیده بسیار نا خوشایند است.

وی با اشاره به مشکلات دانش آموزان و اولیاء آن ها در بحث رفت و آمد به مدرسه، بیان کرد: جاده های لغزنده و طغیان سیل بر اثر بارندگی  یکی از اصلی ترین مسائل بخش و پاراموند است که مشکلات فراوانی را به بار آورده است.

نماینده مردم بیورچ افزود: در سال های گذشته طغیان سیل باعث شده دانش آموزان دختر روستا که از مدرسه به خانه باز می گشتند تا پاسی از شب زیر برف و باران پشت رود خانه منتظر بمانند تا در نهایت با استفاده از طناب آن ها را عبور دهند.

جاده های نامناسب زخمی کاری بر بدنه شهرستان بشاگرد

عید زاده با بیان اینکه وسیله نقلیه حمل دانش آموزان وانت سایپا است، اظهار کرد: جاده های این منطقه عموما خاکی و پر از گردنه و پیچ های خطرساز کست که تا کنون چندین تن از دانش آموزان در مسیر رفتن به مدرسه از ماشین به بیرون پرت شده اند.

وی افزود: در سال گذشته چند ضارب به مدرسه راهنمایی روستای تیدر حمله کردند و معلمان را مورد ضرب و شتم قرار دادند که این امر باعث ایجاد ترس در اولیاء و دانش آموزان شده است.

عضو شورای روستای بیورچ تصریح کرد: روستا هایی با تعداد جمعیت و دانش آموز کمتر مدرسه راهنمایی دارند اما پس از گذشت این همه سال و به بار آمدن مشکلات متعدد جای سؤال است که چرا حتی چند عدد کلاس درس کانکسی در اختیار دانش آموزان قرار نمی دهند تا در آرامش به تحصیل بپردازند.

عیدزاده خاطر نشان کرد: در تعجبیم از مسئولانی که خود بارها در این مسیر تردد کرده اند و با خطرات آن آشنا هستند اما عملی برای بهبود آن انجام نمی دهند و انتظار داریم هرچه سریعتر با برقراری عدالت آموزشی، تحصیل بی دغدغه و همراه با آرامش را برای آینده سازان این سرزمین فراهم آورند تا شاهد پدیده ترک تحصیل در سطح شهرستان نباشیم.

دانش آموزان  روستای تریش در انتظار معلم

جواد شبانی عضو شورای روستای «تریش» از نبود معلم در این روستا خبر داد و اظهار کرد: از اول مهر تا کنون کودکان هر روز به مدرسه میروند و چشم انتظار حضور معلم  و شروع سال تحصیلی شان هستند و به دلیل نبود دبیر در اطراف مدرسه سرگردانند.

عضو شورای تریش در ادامه افزود: ۱۱ دانش آموز روستا در مقاطع اول تا ششم ابتدایی هستند که فقط در روز از ساعت ۹ الی ۱۰ صبح معلم دارند و در همین زمان کوتاه هم تدریس انجام نمی شود.

شبانی با بیان اینکه بار ها این موضوع را به آموزش و پروش گزارش داده ایم اما نتیجه ای نگرفته ایم ، گفت: مسئولان آموزش و پرورش می گویند که این معلم موقتی است و چندیدن بار قول ارسال دبیر را به ما داده اند اما معلوم نیست چه زمانی قصد اقدام دارند.

وی تصریح کرد: مدرسه روستا هم وضعیت مناسبی ندارد و به علت فرسوده بودن در حال تخریب است که انتظار می رود قبل از به وجود آمدن مشکلی برای بهسازی آن اقدام شود.

نماینده مردم تریش با اشاره به وضعیت نامناسب جاده های ارتباطی، بیان کرد: تا نزدیک ترین روستای دارای مدرسه حدود ۷ کیلومتر مسیر خاکی و خطرناک است که خودرو ها به سختی می توانند در این مسیر رفت و آمد کنند.

شبانی خاطر نشان کرد: این بی مهری ها نسبت به  دانش آموزانی که پس از گذشت دو هفته همچنان با شور و شوق مدرسه بی معلم خود را رها نمی کنند جایز نیست و انتظار داریم مسئولان مربوطه هرچه سریعتر چاره ای بی اندیشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار