استان یزد دارای ۵۰ روستای هدف گردشگری مصوب از‌سوی کمیته ملی گردشگری و عشایری کشور است که از شاخص ترین آن‌ها می‎توان به روستاهای ده بالا، طزرجان، سخوید، خرانق، اسلامیه، مزرعه کلانتر و فهرج و همچنین روستای هرفته و غربالبیز مهریز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۹۳۰۶۹۹
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد،  یکی از انواع گردشگری که طرفداران زیادی دارد، گردشگری روستایی است. پیش‎‎بینی می‎‎شود این نوع گردشگری در سال‎‎های آینده، روستا‌ها را به مهم‎‎ترین اهداف گردشگری تبدیل ‎کند.

البته تاریخچه گردشگری روستایی به قرن هجدهم در انگلیس و اروپا بر‎‎می‌گردد که بعد‌ها با توسعه حمل‌و‌نقل و جاده‎‎های روستایی، توسعه بیشتری پیدا کرد و موجب شد تا این نوع گردشگری با دیگر شاخه‎‎های گردشگری با وجود تمایز آن در سفر به نواحی روستایی، پیوند یابد.

با این وجود، این نوع گردشگری در استان یزد با توجه به کویری بودن، هنوز نوپاست. با توجه به این‌که روستا‌های زیبای ییلاقی و کویری ظرفیت‌های فراوانی در این حوزه داراست، پیش‎‎بینی می‎‎شود در آینده نه‌چندان دور به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل شود و چشم‎‎انداز‌های بلندمدتی برای توسعه اقتصاد پایدار در روستا‌های یزد ترسیم کند.

با تمامی این اوصاف، ۵۰ روستای استان از سوی کمیته گردشگری کشور به عنوان روستا‌های هدف گردشگری تعیین شده است و با توجه به جاذبه‎‎های روستایی متعدد در استان، قابل افزایش به نظر می‎‎رسد.

همشهری برای آشنایی با این نوع گردشگری، جایگاه آن در استان و همچنین ظرفیت‎‎ها و چالش‎‎های آن با «محمدرضا نصیری»، معاون گردشگری اداره‌کل میراث‎‎فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، گفت‎‎وگویی داشته است که در ادامه مشروح آن را می‎‎خوانید.

چه تعریفی برای گردشگری روستایی تعیین شده است؟

به طورکلی، گردشگری روستایی سفر به نواحی روستایی با محوریت گردشگری مبتنی بر طبیعت است که می‎‎تواند با هدف بهره‎‎گیری از میراث‌فرهنگی، جشنواره‎‎های روستایی و همچنین جاذبه‎‎های مبتنی بر جامعه بومی روستا‌ها ایجاد شود.

در این نوع گردشگری اهدافی مانند آشنایی با نحوه زندگی روستایی، صنایع‌دستی و محصولات بومی نیز دنبال می‎‎شود؛ لذا می‎‎تواند افزایش درآمد روستاییان، رونق روستا‌ها و توسعه اقتصادی آن‌ها را نیز رقم بزند.

مهم‌ترین ظرفیت‎‎های گردشگری روستا‌های استان برای این نوع گردشگری چیست؟

بسیاری از روستا‌های استان ظرفیت تبدیل به روستا‌های هدف گردشگری یا به‌عبارتی مقصد گردشگری را دارند؛ چرا‌که می‎‎توان آثار تاریخی و معماری خاص، طبیعت ییلاقی و کویری بکر، فرهنگ و آیین‌ها و غذا‌های سنتی، صنایع‌دستی و فعالیت‌های کشاورزی و حتی باز‎ی‎ها و موسیقی محلی آن‌ها را به‌عنوان مهم‌ترین ظرفیت‎‎های روستا‌های استان برشمرد.

در حال حاضر، چند روستای مهم هدف گردشگری در استان وجود دارد و شاخص‌ترین آن‌ها کدام هستند؟

استان یزد دارای ۵۰ روستای هدف گردشگری مصوب از‌سوی کمیته ملی گردشگری و عشایری کشور است که از شاخص‌ترین آن‌ها می‎توان به روستا‌های ده بالا، طزرجان، سخوید، خرانق، اسلامیه، مزرعه کلانتر و فهرج و همچنین روستای هرفته و غربالبیز مهریز اشاره کرد.

میراث‌فرهنگی برای توسعه این نوع گردشگری و جذب گردشگران به این روستا‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟

با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خاصی که برای هر روستای هدف گردشگری استان وجود دارد، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با همکاری دهیاران، مدیریت امور روستایی و عشایری استانداری، برای تامین زیرساخت‌های لازم به‌منظور گردشگری در این روستا‌ها برنامه ریزی کرده است.
توسعه اقامتگاه‎‎های بوم‎‎گردی، تامین زیرساخت‌های گردشگری، ایجاد و بهسازی مجتمع‌های بین‌راهی از مهم‌ترین فعالیت‎‎های اخیر میراث فرهنگی بوده است.
برگزاری انواع جشنواره‌های بومی، محلی و فرهنگی برای معرفی بهتر این روستا‌ها به گردشگران با همکاری سرمایه‎‎گذاران بخش خصوصی در مناطق ییلاقی استان و ایجاد اقامتگاه‎‎ها و تفرجگاه‌های گردشگری و طبیعت‎‎گردی و همچنین کمپ‎‎های کویرنوردی از دیگر فعالیت‎‎های صورت‌گرفته در این زمینه است.

گردشگری روستایی و توسعه آن چه اثرات مثبتی برای روستاییان و جوامع محلی دارد؟

این نوع گردشگری در قالب انواع جشنواره‎‎های فرهنگی باعث افزایش نشاط اجتماعی روستاییان و همچنین توسعه اقتصاد پایدار روستا‌ها خواهد شد. علاوه‌بر آن گردشگران با آداب و سنن و همچنین صنایع‌دستی، بازی‌ها و غذا‌های بومی آن‌ها آشنا می‎‎شوند. این امر موجب تقابل فرهنگی بین روستا‌ها و شهر‌ها خواهد شد که از مهاجرت روستا‌ها پیشگیری می‌کند و اشتغال پایدار و انگیزه برای روستاییان به وجود می‌آورد.
ارسال نظرات