وزیر اول اسکاتلند در همایش سالیانه این حزب گفت، مردم آشفتگی لندن در خروج از اتحادیه اروپا را می‌بینند تقلا کردن دولت بریتانیا در مذاکرات خروج می‌تواند احتمال برگزاری همه‌پرسی دیگر استقلال اسکاتلند را تقویت کند.
کد خبر: ۸۹۳۰۸۰۸
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، نیکولا استرجون وزیر اول اسکاتلند گفت تقلا و تلاش لندن در راستای ترسیم راهی برای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) احتمال برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را تقویت می‌کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، خانم استرجون گفت وقتی مشخص شود اسکاتلند با چه مساله‌ای در جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد، تصمیم برای زمان برگزاری همه‌پرسی استقلال را خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت مردم متوجه رویکرد آشفته ترزا می نخست وزیر بریتانیا در برگزیت و آسیب احتمالی این روش، هستند. 

استرجون در ادامه گفت «من فکر می‌کنم مساله آینده اسکاتلند در دستان اسکاتلند است و روز به روز، قوی‌تر و بزرگ‌تر می‌شود.» وی در ادامه تاکید کرد، خروج بریتانیا از بازار واحد اروپا بعد از برگزیت اقدامی احمقانه است. 

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند،‌ولز، ایرلندشمالی) سال 2016 با شرکت در همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا داده بودند اما در این میان رای اکثریت مردم اسکاتلند به تنهایی، ماندن در اتحادیه اروپا بود.

لندن مذاکرات دوساله خروج را با بروکسل در ماه مارس 2017 آغاز کرد اما تا کنون با پیشرفتی همراه نبوده و دو طرف سر مسایل متعددی از جمله هزینه مذاکرات و آینده روابط مالی با یکدیگر تفاهم ندارند.  

سال 2014 اسکاتلند اولین همه‌پرسی استقلال از بریتانیا را برگزار کرد که در آن زمان 55 درصد رای به عدم استقلال دادند اما از زمان برگزاری همه‌پرسی برگزیت تا کنون اسکاتلند بارها تهدید به برگزاری همه‌پرسی دوم استقلال از بریتانیا کرده است. 

ارسال نظرات