خبرهای داغ:
در روز شانزده مهر 1366، حمله هواپیماهای عراقی به مراکز تجمع نیروها و انبارهای مهمات در منطقه سومار و بمباران شیمیایی این منطقه 100 شهید و 1350 مجروح بر جای گذاشت.
کد خبر: ۸۹۳۰۹۱۹
|
۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷

 به گزارش خبرگزاری بسیج از گیلانغرب، سابقۀ بمباران شیمیایی منطقه سومار به ابتدای سال 1362 بازمی‌گردد،رژیم بعث عراق در نخستین روزهای سال 1362، در سراسر جبهه‌های جنگ  در کمال رذالت و خباثت به گازهای شیمیایی متوسل شد.

 

در فروردین ماه 62، نیروهای عراقی با استفاده از خمپاره‌انداز و توپخانه، چهار بار علیه نیروهای خودی از گلوله‌های شیمیایی استفاده کردند و مناطق فکه (3 فروردین ماه 1362)، پایگاه مسلم نقابی (6 فروردین 1362) و سومار (در روزهای 9 و 18  فروردین 1362) را هدف قرار دادند که طی آن، چهار نفر در سومار مصدوم شدند. در روزهای 7 و 8 شهریورماه سال 1362 نیز، به‌ترتیب مناطق سردشت و سومار هدف توپ‌های حاوی گازهای سمی قرار گرفتند که از تعداد تلفات و مصدومان آنها، اطلاعی در دست نیست.

 

گزارش واقعه

 

در گزارش این روز در روزشمار پنجاه‌ویکم مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، بمباران شهر سومار به این صورت تشریح شده است:

"هواپیماهای رژیم بعث عراق امروز منطقه عمومی سومار را بمباران شیمیایی کردند، در ساعت 9 و 30دقیقه بیش از 6 فروند هواپیمای دشمن مراکز تجمع نیروها و انبارهای مهمات خودی را هدف حمله قرار دادند.

هواپیماهای عراقی ابتدا قرارگاه لشکر88 زرهی ارتش جمهوری اسلامی را بمباران کردند و سپس در سطحی گسترده از عوامل شیمیایی اعصاب استفاده کردند

 

 به استناد مستندات  مرکز اسناد و تحقیقات  دفاع مقدس براثر این حملات 100 تن شهید و 1350 نفر مجروح شدند،همچنین یک زاغه مهمات و تعدادی خودرو خسارت دید."

ارسال نظرات