شناسایی ۱۵۱۹ اثر و بنای تاریخی در استان کردستان

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: تاکنون یکهزار و ۵۱۹ اثر و بنای تاریخی در استان شناسایی شده است.
کد خبر: ۸۹۳۱۰۰۲
|
۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، محمد رشیدی اظهار داشت: در مجموع در استان کردستان یکهزار و ۵۱۹ اثر و بنای تاریخی شناسایی‌شده وجود دارد که از این تعداد ۸۵۶ اثر تاریخی ثبت شده است.


وی با اشاره به اینکه کار ثبت بنا‌ها و آثار تاریخی نیاز به اعتبارات خاصی دارد، گفت: برای به ثبت رساندن هر اثر تاریخی باید تعیین حریم انجام شود.


معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان تصریح کرد: یکهزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده در استان شامل مجموعه بنا، تپه، محوطه، مجموعه تاریخی و بافت است که ۶۶۳ مورد آن به عنوان غار، درخت‌های کهنسال، اموال منقول، اشیاء و قنات است.


وی با بیان اینکه متولی اصلی شناسایی قنات‌ها امور آب و شهرداری‌ها هستند، گفت: در استان کردستان فقط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شناسایی قنات‌ها اقدام کرده است.


مکان طبیعی چهل چشمه دیواندره ثبت ملی می‌شود

رشیدی افزود: به دنبال این هستیم که مکان طبیعی از جمله منطقه چهل چشمه شهرستان دیواندره که از جا‌های تفریحی و خوش آب و هوای استان بوده را به ثبت ملی برسانیم.


وی اظهار کرد: کار‌های تحقیقی و پژوهشی منطقه چهل چشمه دیواندره نیاز به اختصاص بودجه استانی و ملی دارد و در حال حاضر نیز کار تحقیقاتی ۳۶ مورد غار شناسایی‌شده استان انجام شده است.


معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از اعلام آمادگی این اداره برای کسانی که بخواهند در زمینه آثار و بنا‌های تاریخی استان سرمایه‌گذاری و ورود پیدا کنند خبر داد و گفت: در همین راستا سال گذشته سرمایه‌گذارانی داشتیم به طور نمونه حمام عبدالخالق سنندج که به بخش فرهنگی داده شد یک سرمایه‌گذار کردستانی کار مرمت این حمام را انجام می‌دهد و تا ۲ هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.


وی گفت: میراث فرهنگی کردستان از کسانی که بخواهند به عنوان سرمایه‌گذار کار مرمت، تعمیر و بازسازی بنا‌های تاریخی استان را انجام دهند حمایت و استقبال می‌کند.


معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان خاطر نشان کرد: بودجه ملی و استانی که به این اداره تخصیص می‌یابد آنچنان زیاد نیست که تمام کار‌های این آثار و بنا‌های تاریخی را انجام دهیم، اما سرمایه‌گذاران می‌توانند در این زمینه حمایت کنند.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار