خبرهای داغ:
فراهم سازی زیر ساخت‌های لازم در مرز خسروی به عنوان چهارمین معبر برای تردد زائران اربعین حسینی در دستور کار است تا انتقال حجم گستره زوار در این آئین بزرگ تسهیل شود.
کد خبر: ۸۹۳۱۰۷۳
|
۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

 به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، مراسم معنوی اربعین حسینی در سالهای اخیر  با شکوه و عظمت خاصی در کشور اسلامی عراق برگزار می‌شود و اقتدار شیعیان جهان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت در این همایش بزرگ جهان اسلام، لرزه بر اندام بدخواهان و دشمنان افکنده است.

طی چند سال اخیر همواره مرزهای مهران و شلمچه به عنوان دو مرز رسمی برای تردد زائران مطرح بوده است و از سال گذشته نیز مرز چذابه برای تردد زائران اضافه شده است و  قریب به ۳ میلیون زائر از این سه مرز عبور می‌کردند.

 با توجه به اینکه هر ساله تعداد زائران اباعبدالله الحسین (ع) افزایش پیدا می‌کند. مسئولان دولت و وزارت کشور بنا را بر این گذاشتند که امسال، مرز خسروی به عنوان چهارمین مرز برای تردد زائران لحاظ شود و به همین منوال دستور بازگشایی صادر شد.

کرمانشاه همواره معبر کربلای معلی بوده و از گذشته‌های دور افتخار میزبانی زوار اباعبدالله الحسین(ع) را بر عهده داشته است، امسال اما از ۵ آبان تا ۲۶ آبان محدوده زمانی برای مراسم اربعین است و کرمانشاه متفاوت‌تر از سالیان پیش، میزبان زائران بی‌شماری از کشور خواهد بود.

دولت عراق تامین امنیت زائران از مرز خسروی را متعهد شده است

چندی پیش وزیر کشور عراق با وزیر جمهوری اسلامی ایران در تهران جلسه‌ای داشت و توافق نامه‌ای میان دو کشور برای بازگشایی مرز خسروی در ایام اربعین منعقد شد و دولت عراق متعهد به فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم و نیز تامین امنیت زائران ایرانی در آن سوی مرز خسروی شد.

بر اساس توافق مشترک، دولت عراق تامین امنیت زائران از مرز خسروی به سوی منظریه و بعقوبه و بغداد را متعهد شده است و بر اساس اعلام مسئولان مشکل خاصی برای عبور از مرز خسروی وجود ندارد.

جعفر همتی، جانشین استاندار کرمانشاه در ستاد اربعین در خصوص تمهیدات اتخاذ شده برای میزبانی از زائران اباعبداالله الحسین در استان می‌گوید: ستاد اربعین در سال ۹۵ با ۲۴ کمیته تشکیل و به هر کدام از کمیته‌ها ماموریت‌هایی را ابلاغ شده است. در این راستا از بودجه‌های استانی و ملی توانسته‌ایم تا به امروز اقدامات شایسته‌ای را برای این ۲۴ کمیته انجام دهیم.

وی بیان می‌کند: طی دو سال گذشته، برای زائرانی که از طرف کرمانشاه به مرز مهران می‌رفتند،  میزبانان خوبی بودیم و برای میزبانی، بهترین موکب‌ها را در داخل خاک عراق بین نجف و کربلا و در خود نجف و کربلا داشتیم. و از یک میلیون و چهارصد هزار نفری که از مرز مهران عبور کردند، کرمانشاه معبر ۷۰۰ هزار نفر بود و از مرز کنگاور، سنقر و ورودی از کامیاران توانستیم اسکان، تغذیه و حمل و نقل آنها را به طرف مهران انجام دهیم.

همتی با اشاره به پیش بینی تردد حداقل ۵۰۰ هزار نفر از مرز خسروی به طرف کربلا و نجف گفت: با توجه به زیرساخت‌ها و نزدیکی مرز خسروی، این تعداد بیشتر می‌شود و در بازگشت نیز آمادگی لازم برای میزبانی را داریم.

این مسئول در خصوص تدابیر کمیته زیرساخت ستاد اربعین استان کرمانشاه گفت: از کرمانشاه تا خسروی هیچ مشکلی در رابطه با راه نخواهیم داشت، کمیته مشارکت‌ها و تغذیه و اسکان از کنگاور در دو محور ایلام در حمیل و گواور و به طرف خسروی را داریم و برای اسکان، تغذیه و مشارکت‌های مردمی تدابیر خاصی اندیشیدیم و در تمام شهرها، محل‌های اسکان و تغذیه و موکب‌هایی که باید لحاظ شود، آماده شده که در موعد مقرر مستقر خواهند شد.

همتی افزود: از قصرشیرین به سمت خسروی مشکل خاصی در بحث آزادراه و بزرگراه نداریم، در قصرشیرین از هم اکنون برای ۵۰ هزار خودرو، پارکینگ آماده کردیم در حالیکه در مرز مهران بعد از ۶ سال این امکان فراهم شده است. امسال برای اربعین ۵ پارکینگ بزرگ را در قصرشیرین آماده کردیم و پارکینگ عمده‌ای نیز در خسروی برای اتوبوس‌هایی که در بست از استان‌های دیگر وارد می‌شوند، آماده شده است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه امسال میزبان زائران استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، کردستان و کرمانشاه است، گفت: ۲۷۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران از قصرشیرین به خسروی آماده شده است.

همتی با اشاره به تدابیر کمیته اعزام با  مسئولیت حج و زیارت گفت: از ۱۵ شهریور، سامانه «سماح» برای همه کسانیکه قصد عزیمت به کربلای معلی و نجف را دارند، فراهم شده است و لذا زائران باید در این سامانه ثبت نام کنند، زائران استان‌های لرستان، کردستان، همدان و کرمانشاه باید ویزای خود را از کنسولگری عراق در کرمانشاه بگیرند و دولت عراق نیز اعلام کرده است که امسال به هیچ عنوان، زائران بدون ویزا اجازه ورود به عراق را نخواهند داشت.

همتی گفت: در چهار استان لرستان، کردستان، همدان و کرمانشاه بیش از ۶ هزار نفر در «سماح» ثبت نام کردند و درخواست ما این است که زائران زودتر برای اخذ ویزاهای خود از کنسولگری اقدام کنند و تاکنون قریب به ۳۲۰ نفر برای اخذ ویزا اقدام کردند و لذا باید سریعتر این کار را انجام دهند.

محور قصرشیرین و سرپل ذهاب دو بانده می‌شود

جانشین استاندار کرمانشاه در ستاد اربعین با اشاره به مسیر۱۹۰ کیلومتری تا مرز خسروی گفت: بهترین مسیر در کشور محور کرمانشاه به خسروی است و تلاش ما این است که تا پایان مهر ماه امسال محور قصرشیرین و سرپل ذهاب دو بانده شود.

وی با بیان اینکه از کرمانشاه تا مرز خسروی تعداد ۷۰۰ چشمه سرویس‌ بهداشتی تعبیه شده است، گفت: ۶۰ پایگاه امدادی نیز آماده شده‌اند، تعداد گیت‌ها را چندین برابر کردیم، امسال در خسروی از ساعت ۱۴ باید مرز را ببندیم تا بتوانیم زائران را در روشنایی هوا به بغداد منتقل کنیم و لذا ازدحام جمعیتی را در قصرشیرین شاهد خواهیم بود و در برخی از روزها تا ۸۰ هزار نفر نیز در قصرشیرین تردد خواهند داشت.

وی با اشاره به مساعدت و حمایت‌های سپاه پاسداران و  ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان برای مراسم اربعین گفت: بانک‌های سیار نیز به قصرشیرین منتقل می‌شود و به لطف خداوند متعال آمادگی صد در صد برای میزبانی از زائران داریم.

وی در خصوص بحث بازگشایی مرز سومار جهت تردد زائران اربعین نیز گفت: برای بازگشایی مرز سومار همه شرایط دست ما نیست و توافق باید دوجانبه باشد اما دولت عراق هنوز موافقت خود را برای بازگشایی مرز سومار اعلام نکرده است. برای این مهم ایران از آمادگی لازم برخوردار است اما عراق با مشکلات امنیتی و زیرساختی مواجه است و انشاءالله با نابودی داعش مرز سومار هم به عنوان مرز دائمی بازگشایی شود.

همتی افزود: تمام شهرهای مسیر تردد زائران در استان، حمایت خواهند کرد سرپل ذهاب نیز پشتیبان قصرشیرین است و اردوگاه ۵۰۰۰ نفری را در سرپل ذهاب مستقر خواهیم کرد و تمام امکانات بسیج می‌شود.

زائران اربعین فرآیند اخذ روادید را به روزهای آخر موکول نکنند

وی تاکید کرد: از مرز ورودی کنگاور که زائران وارد استان می‌شوند تمام موکب‌ها باید شناسنامه‌دار باشند و هرکسی که بخواهد موکب بزند باید به فرمانداری‌ها یا به ستاد عتبات عالیات مراجعه کند تا مشکل امنیتی پیش نیاید.

حامد دارابی، مدیر کل حج و زیارت استان کرمانشاه نیز  اظهار می‌دارد: زائران استان‌های لرستان، همدان، کرمانشاه و کردستان ویزای اربعین را از طریق کنسولگری عراق مستقر در کرمانشاه دریافت خواهند کرد و درخواست ما از زائران این است که فرآیند اخذ روادید را به روزهای آخر موکول نکنند.

وی با بیان اینکه امسال تردد بیش از ۴۰۰ هزار زائر اربعین حسینی از مرز خسروی پیش بینی می‌شود، افزود: تنها سامانه رسمی مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران برای ثبت نام اربعین، سامانه «سماح» است.

دارابی بیان کرد: ویزای اربعین از زمان صدور به مدت سه ماه اعتبار دارد اما مهلت مجاز برای اقامت زائران ایرانی در عراق یک ماه است و تاکید می‌شود که زائران اربعین اخذ ویزای خود را به روزهای پایانی موکول نکنند.

مدیر کل حج و زیارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اعزام زائران اربعین از ابتدای ماه صفر آغاز می‌شود، گفت: ۱۷ دفتر مجاز زیارتی در استان کرمانشاه داریم.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نیز می‌گوید: بسیاری از کارهای زیرساختی در مرز خسروی انجام شده همه از نیروی انتظامی، مرزبانی، شهرداری، ارتش، فرمانداری  پای کار آمده و مدیریت کردند و کارهای اصلی تقریبا انجام شده مقداری از نواقص زیرساختی در مرز مانده و  در تعهد هشت استان است که در رفع این نواقص تا اربعین  حمایت کنند در این رابطه با استانداران آنها صحبت کردیم و اظهار تمایل کردند که پای کار بیایند و به حول قوه الهی که مشکل خاصی نیست و می‌توانیم این کار را به عنوان تجربه خوبی انجام دهیم.

به عقیده استاندار کرمانشاه این کار شروعی است که می‌تواند تحول خوبی در زمینه اقتصادی در استان به وجود بیاورد و می‌تواند منجر به توسعه و پیشرفت منطقه شود.

ارسال نظرات